Οι ελλείψεις σε ιατρικό προσωπικό, εξοπλισμό και υποδομές, κυρίως στις νησιωτικές περιοχές, οδηγούν σε αχρείαστες διακομιδές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τρεις στις δέκα εναέριες πτήσεις θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν οι ειδικοί στις απομακρυσμένες περιοχές δεν εξαναγκάζονταν να ασκούν αμυντική ιατρική.

Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι 1.351 ασθενείς πέταξαν προς κάποιο νοσοκομείο της Περιφέρειας ή της Αττικής, ενώ έως και εφέτος τον Ιούνιο η Πολεμική Αεροπορία μετρούσε 1.131 ώρες πτήσης για την κάλυψη υγειονομικών αναγκών.

Και παρά τις μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν τιμές της Πολεμικής Αεροπορίας προς τα ασφαλιστικά ταμεία, το κόστος παραμένει υψηλό, δεδομένης της οικονομικής στενότητας των ασφαλιστικών φορέων. Αρκεί κανείς να αναλογιστεί ότι μία ώρα πτήσης κοστίζει από 2.100 ευρώ έως και 5.528 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους που χρησιμοποιείται.

Υπό τις συνθήκες αυτές το ΕΚΑΒ επιχειρεί τα τελευταία χρόνια να βάλει τέλος στις εναέριες σπατάλες. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» η αναισθησιολόγος, υπεύθυνη του γραφείου αεροδιακομιδών, Αννα Μαριόλα, δίνεται αυστηρή προτεραιότητα στα επείγοντα περιστατικά «γιατί έτσι σώζονται ζωές. Οταν όμως κρίνουμε ότι κάποιοι ασθενείς μπορούν να περιμένουν, τότε επιλέγουμε τη μέθοδο των συνδυασμένων διακομιδών, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων αλλά και μέσων», τονίζει η κυρία Μαριόλα.

Στο μεταξύ, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας βρίσκεται σε προσπάθεια αναζήτησης δελεαστικών κινήτρων για την κάλυψη των κενών θέσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι στην τελευταία προκήρυξη για επικουρικούς γιατρούς, τον περασμένο Ιούνιο, δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για το 80% των θέσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης, εξετάζεται μεταξύ άλλων η επιμήκυνση των συμβάσεων εργασίας από ένα σε τρία χρόνια, η παροχή καταλύματος από την τοπική κοινωνία αλλά και η «έξτρα» μοριοδότηση για μελλοντική πρόσληψη στο ΕΣΥ.