Δεν ήταν μόνο μεγάλο ταλέντο στη ζωγραφική, αλλά και στο να δημιουργεί σκάνδαλα. Εκανε παιδί με τη δασκάλα του στο πιάνο, αλλά την παντρεύτηκε πολύ αργότερα και την κράτησε μακριά από την κοινωνική του ζωή. Την ξεγύμνωσε στους πίνακές του και προκάλεσε σε μονομαχία - παρωδία έναν καλό του φίλο που τόλμησε να του ασκήσει αρνητική κριτική.
Αν και ο ίδιος αρνιόταν πεισματικά ότι ανήκει στους ιμπρεσιονιστές, στο Παρίσι οι φίλοι του ζωγράφοι ήταν γνωστοί ως «η συμμορία του Μανέ». Και μπορεί όσο ζούσε να τιμήθηκε για τις υπηρεσίες του προς την πατρίδα με το Μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής - ήταν ανθυπολοχαγός στον Γαλλο-Πρωσικό Πόλεμο -, όχι όμως και ως ζωγράφος καθώς δύσκολα πουλούσε έργα του. Οσο για τον πίνακά του «Το πρόγευμα στη χλόη»; Είχε βαρεθεί να ακούει το πόσο άσεμνο ήταν. Ούτε που φανταζόταν ότι μετά τον θάνατό του θα θεωρούνταν το πρώτο ίσως έργο που σήμανε την αρχή της μοντέρνας τέχνης.
Ο Εντουάρ Μανέ, που γεννήθηκε στο Παρίσι το 1832, δεν είχε παιδικό όνειρο να γίνει ζωγράφος. Τα καράβια ήταν το μεγάλο του πάθος. Επιλογή που δεν άρεσε στον δικαστή πατέρα του, ούτε βεβαίως στη μεγαλοαστή μητέρα του, κόρη διπλωμάτη. Κακός μαθητής, όμως, ο Μανέ δεν κατάφερε να περάσει στις εξετάσεις και δηλώνει απερίφραστα πως δεν σκοπεύει να σπουδάσει Νομική, όπως ήθελαν οι γονείς του.
ΣΤΗ ΒΡΑΖΙΛΙΑ. «Μάνα, θα πάω στα καράβια» - πολύ πριν από τον Νίκο Καββαδία - λέει στη μητέρα του και μπαρκάρει για Βραζιλία. Οταν επιστρέφει έναν χρόνο αργότερα, ξαναδίνει εξετάσεις, χωρίς επιτυχία και πάλι, οπότε αποφασίζει να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Οι γονείς το παίρνουν απόφαση πως τα όνειρά τους θα εκπληρωθούν από τα άλλα δυο τους παιδιά και τον αφήνουν στην ησυχία του.
Στο μεταξύ έχει ερωτευτεί τη δασκάλα του πιάνου. Την αφήνει έγκυο. Δεν τολμά όμως να αποκαλύψει στην οικογένειά του ότι είναι ο πατέρας του παιδιού της νεαρής Ολλανδέζας για να μη χάσει το χαρτζιλίκι. Ετσι η δασκάλα παρουσιάζει το αγοράκι ως αδελφό της και ο Μανέ ξενοκοιτάζει και περιμένει να πεθάνει ο πατέρας του για να την αποκαταστήσει. Στο μεταξύ εκείνη δυσανασχετεί με τα καμώματά του, αλλά εκείνος αποδεικνύεται ευρηματικός και ετοιμόλογος. Και όταν κάποια φορά εκείνη τον πιάνει στα πράσα να ακολουθεί μια άλλη γυναίκα, εκείνος έχει έτοιμη τη δικαιολογία: «Αγάπη μου, έκανα λάθος. Νόμιζα ότι ήσουν εσύ!».
Κι αν η προσωπική του ζωή είναι γεμάτη σκαμπανεβάσματα, η επαγγελματική του παίρνει την κατηφόρα για τα καλά. Τα έργα του απορρίπτονταν το ένα μετά το άλλο από το Παρισινό Σαλόνι, την έκθεση στην οποία συμμετείχαν τα έργα που γίνονταν αποδεκτά από το σύστημα. Και αν ο «Πότης αψεντιού», όταν απορρίπτεται, δεν προκαλεί θύελλα αντιδράσεων, δεν συμβαίνει το ίδιο με το «Πρόγευμα στη χλόη», στο οποίο εμφανίζεται η σύζυγός του γυμνή - ως πόρνη - ανάμεσα σε μια παρέα μποέμ ανδρών.
Αντίδραση όμως δεν εκφράστηκε μόνο από τους «ειδικούς» του Σαλονιού, αλλά και από όσους έσπευσαν να δουν τον πίνακα σε μια αντι-έκθεση όπου παρουσιάζονταν τα απορριφθέντα έργα.
Ο Μανέ δεν έχει οικονομικό πρόβλημα και γι' αυτό δεν δέχεται παραγγελίες, ειδικά για πορτρέτα. Προτιμά να ζωγραφίζει τη γυναίκα του, το παιδί τους, αλλά και τους φίλους του Σαρλ Μποντλέρ, Ζακ Οφενμπαχ, Τεοφίλ Γκοτιέ.
ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ. Ο Μανέ δεν αντέχει την αρνητική κριτική. Οργίζεται. Και όταν διαβάζει ένα επικριτικό κείμενο από τον φίλο του Εντμόν Ντιραντί, επιδιώκει να τον συναντήσει και του ζητεί να μονομαχήσουν.
Επιλέγουν να ξιφομαχήσουν, αν και κανείς τους δεν είναι δεξιοτέχνης. Ορμούν ο ένας στον άλλο με αποτέλεσμα να στραβώσουν τα σπαθιά τους. Τελικά ο Μανέ καταφέρνει να χτυπήσει ελαφρά στο στήθος τον φίλο του. Αισθάνεται δικαιωμένος. Μια χειραψία θα δώσει τέλος στην περιπέτεια αυτή, αλλά οι φήμες θα διαδίδονται για καιρό, με τον καθένα από τους δύο αντιπάλους να διατείνεται ότι θα μπορούσε να είχε σκοτώσει τον… εχθρό!
Ο θάνατος ωστόσο δεν έμελλε να βρει τον Εντουάρ Μανέ σε μονομαχία, αλλά αξαιτίας της σύφιλης. Η ασθένεια που είχε καταστήσει τον ζωγράφο εν μέρει παράλυτο προκάλεσε γάγγραινα στο πόδι του και λίγες ημέρες πριν από τον θάνατό του το 1883 αναγκάστηκε να υποβληθεί σε ακρωτηριασμό. Επέμβαση που δεν στάθηκε αρκετή για να του χαρίσει μακροημέρευση καθώς πέθανε τελικά 11 ημέρες αργότερα.

Μανέ 
Πανικός προκλήθηκε το 1865 όταν ο Εντουάρ Μανέ (εδώ, σε αυτοπροσωπογραφία) παρουσίασε την «Ολυμπία». Το έργο αρακτηρίστηκε «χυδαίο» και «ανήθικο» και υπήρξε προειδοποίηση προς τους γονείς να απομακρύνουν τις θυγατέρες τους από το έργο. Το θέμα με τη γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα ήταν γνωστό πολύ πριν από τον Μανέ. Η διαφορά εδώ ήταν ότι ο καλλιτέχνης παρουσίασε μια πόρνη χωρίς ίχνος αιδούς, η οποία με προκλητικό βλέμμα κοιτάζει κατάματα τον θεατή.

ΑΥΡΙΟ:
Αλμπρεχτ Ντίρερ
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από