Οι εταιρείες προϊόντων πολυτελείας όπως οι οίκοι Luis Vuitton, Hermès και Gucci έχουν επαναπαυθεί τα τελευταία χρόνια στην αλματώδη ανάπτυξη της Κίνας. Οσο πιο γρήγορα έτρεχε μέχρι σήμερα η ανάπτυξη στη μεγαλύτερη ασιατική οικονομία, τόσο μεγαλύτερα ήταν τα κέρδη τους. Ο ιταλικός οίκος Prada είδε τα κέρδη του να εκτινάσσονται στα 625 εκατ. ευρώ την τελευταία χρονιά, καταγράφοντας άνοδο 45% σε σχέση με την προηγούμενη. Ακόμα όμως και για αυτές τις εταιρείες η περίοδος των παχιών αγελάδων φαίνεται να φτάνει στο τέλος της. Ο αμερικανικός οίκος κοσμημάτων Tiffany, για παράδειγμα, ανακοίνωσε μείωση κερδών για το 2012, ενώ και ο ιταλικός όμιλος Tods είδε να μειώνονται τόσο ο τζίρος όσο και τα καθαρά κέρδη του σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δεν έχει έρθει βέβαια για όλους το τέλος της ευμάρειας. Αναλυτές σημειώνουν ότι το τελευταίο εξάμηνο παρατηρείται μια ρωγμή ανάμεσα στους οίκους πολυτελείας, άλλοι τα καταφέρνουν καλύτερα (χωρίς όμως τα θεαματικά κέρδη περασμένων ετών) και άλλοι μοιάζουν να έχουν περάσει στη β’ κατηγορία στα μάτια των κινέζων καταναλωτών.

Tο σύνολο του κλάδου «είναι φανερό ότι έχει πέσει σε ατονία», όπως σημειώνει η γαλλική «Λε Μοντ». Το «τουνάμι της μεσαίας τάξης που κατακλύζει τις αναδυόμενες οικονομίες» θα συνεχίσει να τροφοδοτεί τις φίρμες με τα πανάκριβα ρούχα, ρολόγια και κοσμήματα, δηλώνει στην εφημερίδα ο Ολιβιέ Αμπτάν της Boston Consulting.

Ωστόσο δεν συμμερίζονται όλοι οι οικονομικοί αναλυτές την ίδια αισιοδοξία. Για τους γάλλους συγγραφείς του βιβλίου «Κίνα, μια ωρολογιακή βόμβα», το κινεζικό μοντέλο ανάπτυξης δεν μπορεί να είναι επί μακρόν βιώσιμο. Κι αυτό βέβαια δεν ανησυχεί μόνο τους επικεφαλής των πολυτελών οίκων μόδας.