Ο νεόκτιστος σύγχρονος στόλος που μπήκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 στις ακτοπλοϊκές γραμμές του Αιγαίου και άλλαξε άρδην προς το καλύτερο τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές κινδυνεύει να αντικατασταθεί από πλοία μεγάλης ηλικίας. Και αυτό γιατί οι εταιρείες του κλάδου, αφού εξάντλησαν όλες τις δυνατότητες για να βγουν από το αδιέξοδο που προκάλεσαν η ύφεση, ο μεγάλος τραπεζικός δανεισμός και τα ακριβά καύσιμα, τώρα παίζουν το τελευταίο τους χαρτί για να αποκτήσουν ρευστότητα.

Το χαρτί αυτό είναι τα σύγχρονα πλοία που διαθέτουν και τα οποία άρχισαν σιγά σιγά να πωλούνται με αποτέλεσμα –και εφόσον αυτό προσλάβει μείζονες διαστάσεις –οι ταχύτητες και η άνεση των ταξιδιών του Αιγαίου να πάνε πίσω αρκετά χρόνια.

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων XRTC για την κατάσταση της ελληνικής ακτοπλοΐας, τα αποτελέσματα από τα συνεχιζόμενα οικονομικά αδιέξοδα θα είναι να συνεχιστούν οι εκποιήσεις των σύγχρονων πλοίων, να αυξηθεί κατακόρυφα ο μέσος όρος ηλικίας του ακτοπλοϊκού στόλου τα επόμενα έτη, να ολοκληρωθεί ο «αφελληνισμός» των γραμμών της Αδριατικής και συνολικά να επιστρέψουμε στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, όταν οι Ελληνες αγόραζαν πλοία δεκαετίας των Γιαπωνέζων, τα μετασκεύαζαν στην Ελλάδα και τα δρομολογούσαν στο Αιγαίο. Στην έρευνα επισημαίνεται ακόμη ότι «η διαφορά τού σήμερα από τότε θα είναι ότι οι έλληνες ακτοπλόοι θα αγοράζουν και κινεζικά πλοία, αφού και η μεγάλη αυτή ναυτιλιακή δύναμη θέλει να εκσυγχρονίσει τον στόλο της και οι Ελληνες θα τα μετασκευάζουν εκεί, αφού η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στην Ελλάδα κατέρρευσε». Η έρευνα επισημαίνει ότι «πλέον εισερχόμαστε στην τελευταία φάση, όπου οι εταιρείες αναμένουν την ανάπτυξη κάποιων άλλων ακτοπλοϊκών αγορών εκτός Ελλάδας με σκοπό να πουλήσουν κάποια πλοία τους με γνώμονα κυρίως την αποφυγή συσσωρευμένων αρνητικών αποτελεσμάτων αλλά και περαιτέρω μείωσης του δανεισμού τους από τις τράπεζες». Επισημαίνεται ότι πριν από μέρες ο όμιλος της Attica Group προχώρησε στην πώληση του πλοίου «Superfast 6» στην Genting Group έναντι συνολικού τιμήματος 54 εκατ. ευρώ. Το «Superfast VI» θα αντικατασταθεί στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Αγκώνα από άλλο πλοίο του ομίλου.

Στην έρευνα επισημαίνονται οι φάσεις μείωσης του ακτοπλοϊκού στόλου κατά την τελευταία 15ετία. Η πρώτη φάση, η αποτελεσματικότερη σε οικονομικά αποτελέσματα, ήταν οι εκποιήσεις παλαιών πλοίων της περιόδου 2000-2007 τα οποία αντικαταστάθηκαν από τα υπερσύγχρονα πλοία που παραλήφθηκαν από της ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες μέσω νέων κατασκευών σε διάφορα ναυπηγεία του κόσμου και κοσμούσαν το Αιγαίο όλα αυτά τα χρόνια. Τότε, πάνω από 60 πλοία παλαιότερης τεχνολογίας άφησαν το Αιγαίο και πήγαν σε χώρες λιγότερο αναπτυγμένες.

Στη δεύτερη φάση της περιόδου 2007-2010 έχουμε τις αποχωρήσεις πλοίων που «έμειναν από καύσιμα» λόγω του ανελέητου ανταγωνισμού που, όπως αποδείχθηκε, ο ίδιος ο ρυθμιστής είχε επιβάλει με σκληρό τρόπο και οι μεγάλες εταιρείες τον ακολούθησαν αδικαιολόγητα. Ετσι συναντάμε την κατάρρευση παραδοσιακών ονομάτων του χώρου τύπου Γεράσιμου Αγούδημου, ο οποίος δεν μπόρεσε ποτέ να εκσυγχρονίσει τη διαχείριση της εταιρείας του, αλλά και νέων σχετικά εταιρειών που ποτέ δεν κατάλαβαν τι σημαίνει ιδιωτική ναυτιλιακή εκμετάλλευση πλοίων με γνώμονα την προσφορά δημόσιου έργου. Εκεί έχουμε την εξαφάνιση από τον χάρτη της πτωχευμένης ΣΑΟΣ του Φώτη Μανούση αλλά και άλλων μικρότερων ακτοπλοϊκών σχημάτων.