Το 2004 επιφανείς επιχειρηματικοί παράγοντες της Σουηδίας –μεταξύ αυτών ο πρόεδρος της Η&Μ και ένα μέλος της οικογένειας Βάλενμπεργκ –απέρριψαν σκαιώς την ιδέα που τους είχε προτείνει ένας φιλόδοξος νέος για να συνεργαστούν. Πιθανώς να το μετάνιωσαν. Διότι ότι η εταιρεία διαδικτυακών πωλήσεων Klarna του μόλις 31 ετών σήμερα Σεμπάστιαν Σιεμιατκόφσκι είναι αναμφίβολα επιτυχημένη. Μετρά ήδη πάνω από 9 εκατ. πελάτες στις σκανδιναβικές χώρες, τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ολλανδία όπου δραστηριοποιείται. Και μετά την πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου που έκανε, η αποτίμησή της πλησιάζει το αστρονομικό ποσό του 1 δισ. δολαρίων, όπως γράφουν στο χθεσινό φύλλο οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς».
Πού όμως συνίσταται η καινοτομία της εταιρείας –και της ιδέας του Σιεμιατκόφσκι; Συνίσταται στο ότι ο πελάτης αγοράζει τώρα και πληρώνει μετά. Δίνει τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας του, αλλά πληρώνει όταν… θελήσει! Φυσικά κάποιοι πελάτες έχουν σκοπό να μην πληρώσουν ποτέ. «Κάνουμε αξιολόγηση της πελατείας μας. Κάποιος που ψωνίζει στις 3 το μεσημέρι είναι αξιόπιστος, κάποιος που ψωνίζει στις 3 τα ξημερώματα δεν είναι», εξηγεί ο σουηδός επιχειρηματίας. Και προσθέτει: «Η παραγγελία ενός κινητού τηλεφώνου είναι φυσιολογική, η παραγγελία τριών είναι ύποπτη».
Ο Σιεμιατκόφσκι αποκάλυψε ότι η επιλογή πελατών δεν αποδίδει πάντα. Και ότι η σουηδική Αστυνομία στην οποία απευθύνθηκε αρνήθηκε να τον βοηθήσει. Ετσι αναγκάστηκε να προσλάβει για εισπράκτορες… ιδιωτικούς αστυνομικούς! Δύο συμπεράσματα: πρώτον, στην πελατεία της Klarna δεν περιλαμβάνονται νυχτοφύλακες ή καταριανοί πρίγκιπες. Δεύτερον, οι πελάτες της εταιρείας μπορούν να πληρώσουν και με ένα μαυρισμένο μάτι.