Δεν είναι τυχαίο το ότι ο τούρκος μεγιστάνας Φερίτ Σαχένκτ μπήκε στα βαθιά νερά του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού συμμαχώντας από τη μια με τον όμιλο Λάτση και από την άλλη εξαγοράζοντας το 50% των συμμετοχών του ομίλου Κυριακούλη στις μαρίνες Κέρκυρας, Λευκάδας, Καλαμάτας και Ζέας. Η Ελλάδα βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με άλλες χώρες λόγω του μεσογειακού κλίματος, της ποικιλίας των θαλασσών, των 1.200 νησιών, 4.800 νησίδων, 16.000 χλμ. ακτογραμμής, των υψηλών ποσοστών ηλιοφάνειας.

Παρ’ όλα αυτά, η αγορά του θαλάσσιου τουρισμού της χώρας βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με μια σειρά από ανταγωνίστριες χώρες. Ο θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής είναι 0,5 για την Ελλάδα ενώ ο μέσος όρος των χωρών της Μεσογείου, της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Τουρκίας είναι 8,9.

Το σοβαρό αυτό έλλειμμα, σε συνδυασμό με ένα ασταθές φορολογικό περιβάλλον που συχνά γινόταν και εχθρικό απέναντι στο σκάφος αναψυχής, αλλά και τα υψηλότερα κόστη ελλιμενισμού σε σχέση με αυτά γειτονικών χωρών, είχαν ως αποτέλεσμα τα τελευταία δύο χρόνια να φύγουν από την χώρα 2.000 σκάφη τα οποία βρίσκουν πλέον καταφύγιο στις τουρκικές και στις κροατικές μαρίνες.

ΧΑΘΗΚΑΝ ΘΕΣΕΙΣ. Τα σκάφη αυτά πήραν μαζί τους και 6.000 θέσεις εργασίας και μάλιστα σε μια περίοδο που η χώρα μαστίζεται από μεγάλο ποσοστό ανεργίας. Στελέχη της αγοράς γιότινγκ αλλά και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος εκτιμούν ότι ο νέος τρόπος φορολόγησης των σκαφών αναψυχής, μέσω της επιβολής του Τέλους Πλεύσης και Παραμονής, από τη μια θα αποδώσει στο Δημόσιο περισσότερα έσοδα σε σχέση με αυτά του προηγούμενου φορολογικού καθεστώτος και από την άλλη το νέο καθεστώς θα φέρει πίσω τα κότερα που έφυγαν και σταδιακά θα φέρει και άλλα στα ελληνικά χωρικά ύδατα.

Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με ένα «φιλόξενο» νομοθετικό πλαίσιο για τον θαλάσσιο τουρισμό, και ειδικότερα για τα σκάφη αναψυχής, και με τη δημιουργία μαρινών ικανών να ελλιμενίζουν 10.000 περισσότερα σκάφη, κυρίως τα μεγαλύτερα, άνω των 15 μέτρων, θα δημιουργούνταν στην Ελλάδα τουλάχιστον 30.000 νέες θέσεις εργασίας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, στελέχη της αγοράς γιότινγκ υποστηρίζουν ότι χωρίς τις απαραίτητες υποδομές τόσο σε θέσεις ελλιμενισμού όσο και στις άλλες υποστηρικτικές δραστηριότητες που πρέπει να διαθέτει μια μαρίνα, ο θαλάσσιος τουρισμός δεν μπορεί να αναπτυχθεί μόνο με φορολογικά μέτρα.

Σήμερα οι εν λειτουργία τουριστικοί λιμένες, τα αγκυροβόλια και τα καταφύγια είναι 55 και συνολικά οι θέσεις ελλιμενισμού σε αυτούς ανέρχονται στις 10.015. Εάν η Ελλάδα ήταν κοντά στον μέσο όρο των θέσεων ελλιμενισμού που διαθέτουν τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη θα έπρεπε να έχει 142.000 θέσεις ελλιμενισμού (8,9 μέσο όρο επί 16.040 χιλιόμετρα) και έτσι θα προέκυπταν 142.000 έμμεσες θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το γιότινγκ κλάδους της οικονομίας.
Μαρίνες πρότυπα

Μια μαρίνα για να είναι ελκυστική πρέπει να αποτελεί τμήμα ενός ενιαίου τουριστικού συγκροτήματος.

Στην Ισπανία εντάσσονται σε συγκροτήματα με ξενοδοχεία, βίλες, εμπορικά κέντρα, που δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας