H μετοχή του ευρωπαϊκού αεροναυπηγικού EADS σημείωσε χθες τη μεγαλύτερη πτώση από κάθε άλλη στο Χρηματιστήριο του Παρισιού υποχωρώντας κατά 3,7%. Αιτία δεν ήταν παρά οι ανησυχητικές ενδείξεις για την πορεία των πωλήσεων της θυγατρικής Airbus το τρέχον έτος.

Οι γνώστες της αγοράς επισημαίνουν ότι εκτός από τη γενικότερη αβεβαιότητα που επικρατεί στις αεροπορικές εταιρείες, τη θέση της Airbus δυσχεραίνει και ο εξ Αμερικής ανταγωνισμός. Ετσι η ευρωπαϊκή εταιρεία αναγκάζεται να περιοριστεί στα μικρότερα αεροσκάφη, τα οποία παρουσιάζουν μεγαλύτερη ζήτηση από τους αερομεταφορείς.

Η αναθεώρηση της μεσοπρόθεσμης στρατηγικής και η στροφή στα πιο οικονομικά αεροσκάφη επιβεβαιώθηκε στην έκθεση αεροναυπηγικής που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Φάρνμπορο της Βρετανίας.

Το θηριώδες Α380 που κατασκευάζεται στα εργοστάσια της Airbus αποδεικνύεται ελάχιστα ελκυστικό καθώς δεν κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερες από τέσσερις παραγγελίες από τη ρωσική εταιρεία Transaero Airlines. Αλλωστε τα υπόλοιπα αεροσκάφη με τέσσερις κινητήρες (όπως το A380) έχουν σταματήσει πια να παράγονται λόγω μειωμένης ζήτησης.

Οι πελάτες των αεροναυπηγικών εταιρειών έχουν επιλέξει και αυτοί στροφή προς τα χαμηλής κατανάλωσης δικινητήρια αεροσκάφη καθώς το κόστος των καυσίμων αποτελεί τη μεγαλύτερη δαπάνη.

Πάντως, η επιλογή μικρότερων αεροσκαφών από τις αεροπορικές εταιρείες δεν αποτελεί, από μόνη της, το χειρότερο κακό για την Airbus.

Η υποσκέλιση της εταιρείας από τους αμερικανούς ανταγωνιστές συνιστά ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα καθώς από το 2007 η Airbus είχε καταφέρει να βρίσκεται πρώτη στις παραγγελίες. Το 2012 όμως προδιαγράφεται δυσοίωνο καθώς το πρώτο εξάμηνο του έτους οι παραγγελίες στην Boeing ήταν σχεδόν διπλάσιες από αυτές της Airbus. «Η Boeing τρέχει αυτή τη στιγμή δύο φορές πιο γρήγορα από την Airbus», σημειώνει η γαλλική οικονομική εφημερίδα «Les Echos».

Πάντως, ο πρόεδρος της Airbus εμφανίστηκε πιο αισιόδοξος και καθησυχαστικός προς τους μετόχους της εταιρείας. «Είμαι βέβαιος ότι από τη στιγμή που έχουμε παρουσιάσει το Α320 neo, αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να περάσουμε μπροστά από την Boeing μέχρι τα τέλη του έτους», δήλωσε από το Φάρνμπορο ο Φαμπρίς Μπρεζιέ. Ο γάλλος επικεφαλής της Airbus παραδέχτηκε ότι η τιμολογιακή πολιτική του βασικού ανταγωνιστή, «είναι ιδιαίτερα επιθετική. Ωστόσο θα παραμείνουμε ψύχραιμοι καθώς έχουμε ήδη 1.400 αεροσκάφη στα βιβλία παραγγελιών και, συνεπώς, δεν έχουμε λόγο να αισθανόμαστε πιεσμένοι».

Πράγματι, το νεότευκτο αεροσκάφος της Airbus δίνει ελπίδες ανάκαμψης στην εταιρεία καθώς μόνο για το συγκεκριμένο υπάρχουν ήδη 650 παραγγελίες. Αλλωστε το αντίπαλον δέος της Boeing, το 737 Max, δεν είναι εντελώς νέο μοντέλο αλλά μια βελτιωμένη έκδοση του «απαρχαιωμένου» 737.

Κοινοί εχθροί. Ανεξάρτητα από τους επιμέρους τομείς ανταγωνισμού, οι δύο εταιρείες έχουν λόγους να συστρατευτούν έναντι των κοινών αντιπάλων. Οι ανταγωνιστικές εταιρείες από τις αναδυόμενες οικονομίες και κυρίως από την Κίνα αποτελούν την υπ’ αριθμόν ένα απειλή, τόσο για την ευρωπαϊκή όσο και για την αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών.

Διότι ακόμα και όταν η παγκόσμια αγορά αεροσκαφών αφήσει πίσω την κρίση, τα δεδομένα πιθανώς να είναι εντελώς διαφορετικά. Τότε οι ασιάτες ανταγωνιστές θα έχουν παρεισφρήσει για τα καλά σε μια βιομηχανία που μέχρι πριν από λίγα χρόνια έμοιαζε με φέουδο των δύο κολοσσών.