Τα Μυθιστορήματα συναισθηματικού περιεχομένου και σχέσεων, είναι μια κατηγορία που έχει εγκατασταθεί για τα καλά στην ελληνική αγορά βιβλίου. Με αιχμή του δόρατος τις εκδόσεις Ψυχογιός, μια ολόκληρη σειρά συγγραφέων -κυρίως γυναικών – που κάθε τόσο συμπληρώνονται και με νέα ονόματα, άγνωστα ώς τότε στην κριτική και στον Τύπο γενικότερα, κάνουν πολύ μεγάλες πωλήσεις που μετριούνται σε αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες συνολικά.

Ταυτόχρονα μια νέα κατηγορία βιβλίων έχει κάνει δυναμική εμφάνιση: είναι τα δοκίμια περί την κρίση, συνήθως οικονομικού περιεχομένου, αλλά όχι μόνο. Αυτά είναι είτε δημοσιογραφικά είτε εκλαϊκευμένης επιστήμης και απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Κάπου εκεί ανάμεσα στριμώχνονται και οι πωλήσεις των πιο καθιερωμένων ελλήνων λογοτεχνών, καθώς και των σημαντικών ξένων, όπως του Ουμπέρτο Εκο.

Οι δύο μεγάλες αγαπημένες του κοινού που παρακολουθεί το πρώτο είδος βιβλίου στο οποίο αναφερθήκαμε είναι η Λένα Μαντά και η Αλκυόνη Παπαδάκη. Το βιβλίο της δεύτερης «Τι σου είναι η αγάπη τελικά» (Καλέντης) πούλησε ώς τώρα 75.000 αντίτυπα ενώ στις 71.000 βρίσκεται το «Χωρίς χειροκρότημα» της Λένας Μαντά (Ψυχογιός). Η τελευταία πλησιάζει σιγά σιγά το ένα εκατομμύριο σε συνολικές πωλήσεις με το πιο δημοφιλές μυθιστόρημά της, το «Σπίτι δίπλα στο ποτάμι», να έχει ξεπεράσει τις 220.000. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος σε πωλήσεις ακόμη μίας συγγραφέως, της Καίτης Οικονόμου, που είχαμε άλλοτε γνωρίσει ως μεταφράστρια του Χάρι Πότερ και η οποία τώρα γράφει μυθιστορήματα που αναρριχώνται στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων. Το πιο πρόσφατο, το «Φθινόπωρο της μάγισσας» (Ψυχογιός) έχει πουλήσει 66.000 αντίτυπα ενώ το προηγούμενό της, η «Λευκή ορχιδέα», έχει φτάσει τις 88.000.

Στον ίδιο πάντα εκδότη το πρόσφατο «Ο λύκος της μοναξιάς» της Χρυσηίδας Δημουλίδου και ο «Ερωτευμένος Πολωνός» της Μάρως Βαμβουνάκη (Ιούνιος) έχουν πουλήσει από 30.000 αντίτυπα. Το «Κόκκινο κοράλλι» της Ρένας Ρώσση – Ζαΐρη πούλησε 35.000 από τον Μάιο. Τα «Κομμένα λουλούδια» της Νικόλ – Αννας Μανιάτη πούλησαν 23.000 και η «Αρχόντισσα της Σμύρνης» του Θάνου Κονδύλη 24.000 σε έναν χρόνο. Κοντά στις 15.000 – 20.000 είναι επίσης τα τελευταία βιβλία των Πασχαλίας Τραυλού, Σόφης Θεοδωρίδου, Θοδωρή Παπαθεοδώρου και Φανής Πανταζή.

Μυθιστόρημα, έπειτα από αρκετά χρόνια, έβγαλε και η Μάρα Μεϊμαρίδη (των «Μαγισσών της Σμύρνης»): έχει τίτλο «Ντάσταρ» (Καστανιώτης) και έχει πουλήσει 26.000 αντίτυπα.

Για την κρίση

Από αυτήν την θεματική κατηγορία θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε το «Η τράπεζα, Πώς η Goldman Sachs κυβερνά τον κόσμο» του δημοσιογράφου – αναλυτή Μαρκ Ρος (Μεταίχμιο) που έφτασε τα 27.000 αντίτυπα. Το πιο πρόσφατο του ίδιου συγγραφέα «Καπιταλισμός εκτός νόμου» πούλησε 10.000 αντίτυπα σε έναν μήνα. Εντυπωσιακές πωλήσεις έχει κάνει και το ελληνικό «Είναι ο καπιταλισμός, ηλίθιε!» του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου (Λιβάνης) που έχει ξεπεράσει τις 30.000, όπως άλλωστε και «Το δόγμα του σοκ» της Ναόμι Κλάιν που κυκλοφόρησε πέρσι από τις ίδιες εκδόσεις. Το βιβλίο του Σταύρου Λυγερού, «Από την κλεπτοκρατία στη χρεοκοπία» (Πατάκης), πέρασε τα 12.000 αντίτυπα σε έναν μήνα κυκλοφορίας. Στις 10.000 αντίτυπα σε ελάχιστο διάστημα κυκλοφορίας βρίσκεται και το «Ημερολόγιο της κρίσης» του Παύλου Τσίμα (Μεταίχμιο). Το «23 αλήθειες που δεν μας λένε για τον καπιταλισμό» του καθηγητή στο Κέμπριτζ Χα-Τζουν Τσανγκ (Καστανιώτης) έχει φτάσει τα 12.000 αντίτυπα. Στον ίδιο κύκλο παραγωγής θα μπορούσε να ενταχθεί και «Η λογική της παράνοιας» του Στέλιου Ράμφου (Αρμός) που σε λιγότερο από τρεις μήνες έφτασε τα 15.000 αντίτυπα, όπως και ο… όψιμος γάλλος μπεστ σελερίστας Στεφάν Εσέλ. Τα βιβλία του στην Ελλάδα (Πατάκης) τυγχάνουν επίσης καλής υποδοχής. Το πρόσφατο «Αγωνιστείτε» πλησιάζει τα 5.000 αντίτυπα ενώ το προηγούμενο «Αγανακτήστε» ξεπέρασε τις 15.000.

Δυναμικά στις εκδόσεις βιβλίων για την κρίση έχουν εισέλθει και οι εκδόσεις Παπαδόπουλος, γνωστές για τα παιδικά τους βιβλία, και οι πωλήσεις του κινούνται σε ανάλογα επίπεδα. Πλέον πρόσφατοι τίτλοι το «Offshore: Τα νησιά των θησαυρών» του Νίκολας Σάξτον και «Μπούμερανγκ» του Μάικλ Λιούις.

Νουάρ μυθιστορήματα

Για την κρίση μιλάει και το αστυνομικό μυθιστόρημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, η «Περαίωση» του Πέτρου Μάρκαρη (Γαβριηλίδης) που έφτασε τις 35.000. Στον ίδιο χώρο τα μυθιστορήματα «Η παγωμένη πριγκίπισσα» της Καμίλα Λάκμπεργκ και «Νέμεσις» του Τζο Νέσμπο (Μεταίχμιο) έφτασαν τις 18.000 και 16.000 αντίτυπα. Αλλά και τα δύο καινούργια τους («Ο ιεροκήρυκας» και «Το αστέρι του Διαβόλου», αντίστοιχα) που κυκλοφόρησαν το φθινόπωρο είναι κοντά στις 12.000. Οσο για το «Εγκλημα στην Παλαιών Πατρών Γερμανού» (Ψυχογιός) με το οποίο ο Γιώργος Πολυράκης δοκιμάζει την τύχη του στο Αστυνομικό έφτασε τις 17.000.

Την ελληνική πραγματικότητα σχολιάζουν το «Ετσι κάνουν όλες» του Μίμη Ανδρουλάκη (Καστανιώτης) που βρίσκεται στις 15.000 αντίτυπα και τα «Χτυποκάρδια στο κρανίο» της Ελενας Ακρίτα (Καστανιώτης), στις 14.000.

Οσο για τα ρεκόρ της «καθαρόαιμης» ελληνικής λογοτεχνίας: η Ιωάννα Καρυστιάνη με το «Καιρός σκεπτικός» και η Ευγενία Φακίνου με το «Τρένο των νεφών» (Καστανιώτης) πούλησαν σε δύο μήνες από 28.000 αντίτυπα.

Ξένη λογοτεχνία

Από τα μεταφρασμένα μυθιστορήματα, τις περισσότερες πωλήσεις έκανε το «Κοιμητήριο της Πράγας» του Ουμπέρτο Εκο (Ψυχογιός) που έφτασε τις 62.000 αντίτυπα. Η συγγραφέας όμως που είχε την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στα ελληνικά πράγματα είναι η Βικτόρια Χίσλοπ.

Το πλέον πρόσφατο μυθιστόρημά της, το «Νήμα» (Διόπτρα) έχει διαθέσει σε έναν μήνα 43.000 αντίτυπα. Το «Νησί», η μεγαλύτερη ώς τώρα επιτυχία της συγγραφέως, έχει φτάσει από τον Απρίλιο του 2007 τα 360.000 αντίτυπα! Και ο «Γυρισμός» τις 105.000 από το 2009. Επιτυχημένες εμπορικές συγγραφείς είναι και η Τζένιφερ Ντόνελι με το «Αγριο τριαντάφυλλο» (Ωκεανίδα) που βρίσκεται στα 40.000 αντίτυπα και η Τζούλια Γκρέγκσον με το Το «Λουλούδι της Κριμαίας» (Διόπτρα) που έφτασε από τον Απρίλιο τα 30.000 αντίτυπα.

Επίσης, το «Μετρό 2033» του Ντμίτρι Γκλουχόφσκι (Καστανιώτης) πούλησε 25.000 αντίτυπα. Και το βιβλίο του Ρόμπιν Σάρμα «Ο μοναχός που πούλησε τη Ferrari του» (Διόπτρα) έχει πουλήσει 15.000 αντίτυπα.

Η καθαρόαιμη λογοτεχνία των μεγάλων υπογραφών αντίθετα, δεν έφτασε σε τέτοια ύψη. Το «Στο τέλος της Γης» του Νταβίντ Γκρόσμαν (Καστανιώτης) πουλησε 18.000 αντίτυπα, το «Ονειρο του Κέλτη» του νομπελίστα Μάριο Βάργκας Λιόσα (Καστανιώτης) 10.000. Η «Ελευθερία» του Τζόναθαν Φράνζεν (Ωκεανίδα) είναι στις 9.000 αντίτυπα και το «Χαστούκι» του Χρήστου Τσιόλκα (Ωκεανίδα) στις 8.000.

Μη μυθοπλαστικά

Εδώ ξεχωρίζει η βιογραφία του Στιβ Τζομπς από τον Γουόλτερ Ισάακσον (Ψυχογιός) που έχει πουλήσει 8.000 αντίτυπα σε δύο μήνες. Αλλά και το «Μεγαλώνοντας σε μια ελληνική οικογένεια» του ψυχιάτρου-ψυχαναλυτή Ματθαίου Γιωσαφάτ (Αρμός) που σε έναν χρόνο έφτασε τα 21.000 αντίτυπα. Επίσης, το κλασικό του Αρτουρ Σοπενχάουερ «Η τέχνη τού να έχεις πάντα δίκιο» (Πατάκης) έφτασε τις 23.000, ενώ το βιβλίο μαγειρικής του Τζέιμι Ολιβερ τα «30λεπτα γεύματα»,(Διόπτρα), πούλησε 12.000 αντίτυπα σε έναν μήνα κυκλοφορίας.

Παιδικά και νεανικά

Σε αυτήν την κατηγορία αδιάκοπη είναι η ροή πωλήσεων του «Μικρού πρίγκιπα» του Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί που έχει πουλήσει, στα λίγα χρόνια που τον εκδίδουν οι εκδόσεις Πατάκη, 260.000 αντίτυπα.

Σταθερή αξία και ο Ευγένιος Τριβιζάς. Ενδεικτικά: Τα δύο του καινούργια «Ο ιπτάμενος δίσκος» και «Ενα κεράκι για το ρινοκεράκι» (Μεταίχμιο) πούλησαν από 8.000 το καθένα σε ελάχιστο διάστημα ενώ τα «Μαγικά μαξιλάρια» (Πατάκης) πούλησαν και φέτος 6.000. Η σειρά τεσσάρων βιβλίων «Ξεκαρδιστικές ιστορίες» του Τζερόνιμο Στίλτον (Κέδρος) έφτασε τις 16.000 αντίτυπα.