Amat victoria curam, «η νίκη αγαπάει την προετοιμασία» λέει ένα αρχαίο λατινικό θυμικό του πολέμου – και κανείς δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερες λέξεις για να εκφράσει αυτό που θα έπρεπε να είναι το πνεύμα της ελληνικής Πολιτείας στον τομέα των στρατηγικών επενδύσεων. Ωστόσο, κάθε άλλο παρά περήφανοι μπορούμε να είμαστε ως κράτος για την προσέλκυση επενδύσεων τα τελευταία είκοσι χρόνια, εκρηκτικά χρόνια για τον τομέα της ανάπτυξης στο σύνολο σχεδόν της ευρωζώνης. Αντ’ αυτού, αντί δηλαδή του στρατηγικού σχεδιασμού και της υπομονετικής εργασίας για την προσέλκυση επενδύσεων, σχεδιάσαμε καταναλωτικές δαπάνες με δανεικά, τις οποίες βαπτίσαμε επενδυτική δραστηριότητα. Επιπλέον, οι χειριστές της όποιας προσπάθειας, όπως συμβαίνει πάντα στο ελληνικό κράτος, άλλαζαν ανάλογα με την πολιτική συγκυρία, καταστρέφοντας τη συνοχή και τη συνέχεια που θα έπρεπε να έχει μια τέτοια δράση.

Το να περιγράφεις τι συνέβη δεν αρκεί, αν αυτή η περιγραφή δεν απαντά στο ερώτημα τι πρέπει να συμβεί στο μέλλον. Καθώς όλα στην Ελλάδα ξεκινούν από το πολιτικό σύστημα, τα πολιτικά κόμματα στην ιστορικά δύσκολη συγκυρία χρειάζεται να αρχίσουν να συζητούν σοβαρά τη δημιουργία μιας συναινετικής, μόνιμης, υπερκομματικής δομής σε αναπτυξιακά υπουργεία και σε ΔΕΚΟ. Μια μόνιμη ή μακράς θητείας γραφειοκρατία, με στόχους, υπόλογη στο ελληνικό Κοινοβούλιο γι’ αυτούς τους στόχους, θα μπορούσε να διασφαλίσει, σε πρώτη φάση, ρυθμό στις επιδιωκόμενες δράσεις και να αποκόψει τον ευαίσθητο αυτόν τομέα από την πολιτική συγκυρία.

Ειδικότερα για θέματα επενδύσεων στην ακίνητη περιουσία του ελληνικού Δημοσίου, οι αναγκαίες δράσεις μπορούν να εξειδικευτούν σε επείγουσες και δευτερεύουσες. Οι επείγουσες χρειάζεται να περιλαμβάνουν τη συγκρότηση ενός μικρού αλλά ενδεικτικού χαρτοφυλακίου, που θα έχει στόχο συγκεκριμένες επενδύσεις, π.χ. στην ενέργεια, στον τουρισμό, στις υποδομές. Το χαρτοφυλάκιο αυτό πρέπει να διαφημιστεί συστηματικά και επαγγελματικά σε ειδικές εκθέσεις και road shows. Για να πετύχει μια τέτοια δράση, πρέπει να αφορά επενδύσεις αξίας μεγαλύτερης των 150 εκατ. ευρώ και να έχει ακίνητα με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ώριμα και με έτοιμα business plans.

Μια επιπλέον σημαντική δράση που χρειάζεται να αναληφθεί άμεσα είναι η ενημέρωση μεγάλων θεσμικών επενδυτών και η παρουσίαση σ’ αυτούς ειδικών προτάσεων για επενδύσεις, που θα απαντούν δεσμευτικά σε θεμελιώδη ερωτήματα όπως: διάρκεια και ύψος επένδυσης, απόδοση επενδεδυμένων κεφαλαίων και ασφάλεια της επένδυσης. Τέτοιες δράσεις όμως δεν πετυχαίνουν τον στόχο τους απλώς με αποστολή μέιλ, απαιτούν συνεχή και εντατική παρακολούθηση. Στους θεσμικούς επενδυτές θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν τα επιμελητήρια ξένων χωρών και οι πρεσβείες, προκειμένου να διαδοθεί ευρύτερα η πληροφορία.

Τέλος, χρειάζεται συντονισμός των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των επενδύσεων προκειμένου να εξασφαλιστεί συνεχής ροή πληροφοριών και η αναγκαία συνεργασία για την επιτυχία της επένδυσης. Χρειάζεται ακόμα να συγκροτηθεί ένας εθνικός στρατηγικός κόμβος πληροφόρησης στο Διαδίκτυο, στον οποίο να ανεβαίνουν ταξινομημένες όλες οι πιθανές πληροφορίες για επενδυτικές ευκαιρίες. Μια τέτοια συσσώρευση πληροφορίας σε ένα μέρος θα διευκόλυνε αρκετά τους δυνητικούς επενδυτές, θα εξασφάλιζε δωρεάν και εκτενή δημοσιότητα και θα αποτελούσε εν γένει σημαντικό εργαλείο στη μάχη για την προσέλκυση επενδύσεων. Ολες οι παραπάνω ενέργειες μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με το αντικείμενο, ανάλογα δηλαδή με το αν αφορούν επενδύσεις σε δημόσια ακίνητη περιουσία, στην ενέργεια, στον τουρισμό κ.λπ.

Η ελληνική οικονομία οφείλει να αποκτήσει νοοτροπία πρωταθλητή. Και οι επενδύσεις είναι ανάγκη να αντιμετωπιστούν ως εθνικός πόλεμος, ως διακύβευμα ζωής ή θανάτου της οικονομίας μας.

Ο Βασίλης Μαγκλάρας είναι προϊστάμενος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης ΚΕΔ.