«Αίμα, ιδρώτας και κηροζίνη» λέει ένας πολύ έμπειρος πρώην αρχηγός της
Πολεμικής Αεροπορίας ότι είναι το «μείγμα» της ζωής του Έλληνα πιλότου και οι
αριθμοί από τις «μάχες του Αιγαίου» που συνεχίζονται αμείωτες από το 1975 τον
δικαιώνουν απόλυτα.






Τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά:


* Ο θάνατος του σμηναγού Κώστα Ηλιάκη ανέβασε στους 115 τους Έλληνες πιλότους
που έχουν χαθεί με μαχητικά αεροσκάφη στις μάχες του Αιγαίου ή στις όποιας
μορφής προετοιμασίες γι' αυτές.


* Από την πρώτη πρόκληση, πριν από 31 χρόνια, μέχρι σήμερα πάνω από δύο
«αγορές του αιώνα», δηλαδή 197 αεροσκάφη, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων
είναι μαχητικά, έχουν χαθεί σ' αυτές τις μάχες.


* Πάνω από 1.300.000 ώρες πτήσης - 200 έως 250 την ημέρα τα τελευταία
χρόνια - έχουν γίνει από το 1975 για την προάσπιση του εθνικού εναέριου χώρου
και του FIR Αθήνας, καταπίνοντας δεκάδες χιλιάδες λίτρα καυσίμων.


Το κόστος; Ανυπολόγιστο! «Πώς και πόσο να αποτιμηθεί η ζωή ενός παλικαριού;
Αριθμοί, εδώ, δεν χωρούν - μόνο δάκρυ, μνήμη και πείσμα», λέει στα «NEA»
ανώτατος αξιωματούχος της Πολεμικής Αεροπορίας.


Ας αρχίσουμε από τα απλά: Κάθε ώρα πτήσης κοστίζει, με σημερινές τιμές,
περίπου 5.000 ευρώ (καύσιμα και διάφορα αναλώσιμα). Μόνο για τις πτήσεις
αναχαίτισης των Τούρκων και τις πολεμικές εκπαιδεύσεις, δαπανώνται 1.250.000
ευρώ την ημέρα! Αν κοστολογήσουμε την κηροζίνη που έχει καταναλωθεί από το
1975 δεν φθάνουν ούτε 6,5 δισ. ευρώ (2,2 τρισεκατομμύρια δραχμές)!!!


Σήμερα, κάθε σύγχρονο, ετοιμοπόλεμο αεροσκάφος 3ης γενιάς (F-16 ή Μιράζ 2000)
κοστίζει 40-45 εκατ. ευρώ. Αν υπολογιζόταν με σημερινές τιμές το κόστος των
μαχητικών διαφόρων τύπων που έχουν συντριβεί από το 1975 μέχρι και σήμερα δεν
θα έφθαναν άλλα 8 δισ. ευρώ (2,7 τρισ. δραχμές)!!! Σύμφωνα με αξιωματικούς της
Πολεμικής Αεροπορίας με βάση τη φύση του έργου της (επιφυλακές,
απρογραμμάτιστες απογειώσεις κ.λπ.) οι δείκτες απόδοσής της είναι πάρα πολύ
ικανοποιητικοί. Μάλιστα ο δείκτης μειζόνων αεροπορικών ατυχημάτων τα τελευταία
χρόνια έχει πτωτική πορεία - το 2001, το 2003 και το 2005 δεν είχε, για
παράδειγμα, κανένα θανατηφόρο. «Το επιχειρησιακό έργο που υλοποιεί σε καιρό
ειρήνης η Αεροπορία, ελάχιστα διαφέρει από εκείνο των συνθηκών πραγματικών
πολεμικών επιχειρήσεων. Κι αυτό συμβαίνει καθημερινά», λέει ο νυν αρχηγός της
αντιπτέραρχος Γ. Αυλωνίτης. «Μέσα σ' ένα χρόνο, προσθέτει, μόνο για
αναχαιτίσεις - αναγνωρίσεις, τα αεροσκάφη μας εκτέλεσαν πάνω από 2.400
εξόδους». Οι επιτελείς δεν κρύβουν ότι η κατάσταση αυτή φέρει «ανθρώπους και
μηχανές στα όρια». Και αναγνωρίζουν ότι αυτή η «πίεση» μπορεί να έχει
επιπτώσεις - να «αιτιολογούν», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά - κάποια
ατυχήματα.


Και οι Τούρκοι πληρώνουν ακριβά τις διεκδικήσεις τους



Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου η κατάσταση δεν είναι διαφορετική. Παρ' όλο που
τα Γενικά Επιτελεία Εθνικής Άμυνας και Αεροπορίας δεν έχουν πλήρη στοιχεία για
τις απώλειες των Τούρκων, μερικά αποσπασματικά στοιχεία δείχνουν ότι οι
διεκδικήσεις και οι προκλήσεις κοστίζουν και σ' αυτούς εξίσου ακριβά.


* Πρώτον, και η τουρκική αεροπορία πετά πολύ - περισσότερο και από την
ελληνική. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία η γαλλική, η τουρκική και η ελληνική
Αεροπορία κατέχουν τις τρεις πρώτες θέσεις από πλευράς πτητικής δραστηριότητας
στην Ευρώπη.


* Δεύτερον, οι αριθμοί των νεκρών πιλότων και των χαμένων μαχητικών της
γείτονος είναι αντίστοιχοι με αυτούς της Ελλάδας. Αυτό προκύπτει από το ότι
για την περίοδο 1977-2006 έχουν χάσει τη ζωή τους 91 Τούρκοι χειριστές σε 141
δυστυχήματα, κατά τα οποία έχουν συντριβεί 146 μαχητικά.


Οι αριθμοί αυτοί θεωρούνται από αρμόδίους αναλυτές ως οι ελάχιστοι και πιθανώς
να είναι πιο μεγάλοι. Κατά τους ειδικούς, αυτό στηρίζεται στο γεγονός ότι
μέχρι τώρα η Τουρκία έχει χάσει το 10,1% των F-16 (συνολικά 25 από 240), ενώ η
Ελλάδα το 6% (συνολικά 9 από 140). Επίσης από το ότι την τελευταία πενταετία
19 συντριβές είχε η Τουρκία και 13 η Ελλάδα.


Παρατηρητής της Τουρκίας επιβιβάστηκε στο «Ποσειδών»



Επιβιβάστηκε τελικά χθες το πρωί αντιπρόσωπος - παρατηρητής της Τουρκίας στο
«Ποσειδών», το οποίο απέπλευσε την Παρασκευή στις 9.00 π.μ. για να
πραγματοποιήσει τη δεύτερη ερευνητική αποστολή του στα ελληνικά ύδατα. Ο
καθηγητής Σεισμολογίας στο Πολυτεχνείου της Κωνσταντινούπολης δρ Τουμτσάι
Ταϊμάζ δεν έχει ερευνητικό ρόλο στη νέα αποστολή του ωκεανογρα- φικού. Σύμφωνα
με έγκυρες πηγές, ο δρ Τουμτσάι Ταϊμάζ θεωρείται ένας από τους κορυφαίους
σεισμολόγους της Τουρκίας. Από την πλευρά της Ελλάδας, στο πλοίο βρίσκεται ο
υποψήφιος διδάκτορας Σεισμολογίας Ιορδάνης Δημητριάδης.