Στο διάσημο «Καπρίτσιο» του Συμεών Σαββίδη νεαρή Γερμανίδα αποφεύγει από νάζι

τον… ζωγράφο

Μία αναδρομική έκθεση 150 έργων και περίπου πενήντα σχεδίων του Συμεών Σαββίδη

στην Εθνική Πινακοθήκη, αποκαθιστά τη θέση του μεταξύ των πρωτοπόρων του

μοντερνισμού στην Ελλάδα. Του ζωγράφου που εκινείτο εξίσου άνετα στην απόδοση

των εξοχών της Βαυαρίας, των γαλλικών ηλιοβασιλεμάτων και των σκονισμένων

σοκακιών της Ανατολής.

Ο Συμεών Σαββίδης δεν είχε λαντό που να το σύρουν άλογα, όπως ο

σύγχρονος ομότεχνός του Γιώργος Ιακωβίδης, ο πατριάρχης της ελληνικής

ζωγραφικής των αρχών του 20ού αιώνα. Δεν παντρεύτηκε αλλά είχε πάθος με τις

γυναίκες. Δεν ήταν ζωγράφος του κατεστημένου. Πέρασε από την Ακαδημία του

Μονάχου, ήταν μάλιστα άριστος στο σχέδιο, αλλά δεν δεσμεύτηκε απ’ αυτό. Πέρασε

άνετα στην άλλη όχθη των ιμπρεσιονιστών. Από τη δύναμη της γραμμής στην

ελευθερία των χρωμάτων.

Το αν το ελληνικό κοινό της εποχής του δεν ήταν σε θέση να τον ακολουθήσει στο

ταξίδι των φευγαλέων αισθήσεων, που έβαζε τα πιο δροσερά πράσινα δίπλα στα πιο

άλικα κόκκινα, στα εξοχικά τοπία ή στις περιπλανήσεις στα σκιερά χαμάμ με τις

ράθυμες λουόμενες και τα μισογκρεμισμένα παζάρια της Ανατολής, αυτό δεν ήταν

δικό του πρόβλημα.

«Είμαι σήμερα 55 χρόνων, μου λείπουν τα μισά δόντια, δεν μπορώ να κόψω το

τσιγάρο», γράφει κάπου με μια ισχυρή δόση αυτογνωσίας για να δηλώσει αμέσως

πιο κάτω ότι όμως έχει τη χαρά να βλέπει το πάθος του έρωτα στα δυο όμορφα

μάτια μιας νέας γυναίκας και την επίγνωση ότι αυτό το πάθος οφείλεται στο

γεγονός ότι είναι καλλιτέχνης…

Γεννήθηκε σ’ ένα χωριό κοντά στη Σαμψούντα, όπου οι Έλληνες ήσαν

μειονότητα και «ήταν εξαρχής περιθωριοποιημένος και συνεπώς

αυτοπροσδιοριζόμενος», λέει η ιστορικός της τέχνης Μαριλένα Κασιμάτη, που

επιμελήθηκε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση και έφερε στην επιφάνεια ένα άγνωστο

σχεδόν θησαυρό από τις αποθήκες της Εθνικής Πινακοθήκης. Ενενήντα από τα έργα

ανήκουν στη συλλογή του Ιδρύματος Ευριπίδη Κουτλίδη.

Ένας άλλος άγνωστος θησαυρός είναι τα ογδόντα σχέδια από ένα σεντούκι με έργα

που ο Συμεών Σαββίδης αγάπησε και δεν θέλησε να πουλήσει και που ανοίχθηκε για

χάρη της έκθεσης.

Γνήσιο άρωμα Ανατολής

«Τα θέματα των οριενταλιστών Ευρωπαίων ζωγράφων είναι καρπός μελέτης, έρευνας

και ταξιδιωτικών εντυπώσεων», σημειώνει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης

Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα. «Για τον Σαββίδη αποτελούν βιώματα, μνήμες που

ζωογονούνται από συχνά ταξίδια επιστροφής και εξιδανικεύονται από τη

νοσταλγία. Γι’ αυτό και οι ανατολίτικες σκηνές του αποπνέουν γνήσιο άρωμα».

INFO

Συμεών Σαββίδης, αναδρομική στην Εθνική Πινακοθήκη (Βασ. Κωνσταντίνου 50) από

20 Μαρτίου έως 26 Ιουνίου.