Εκδίωξη δικαστικών λειτουργών, περιορισμούς στις αρμοδιότητες Ανωτάτων

Δικαστηρίων, εξυπηρέτηση κομματικών και οικονομικών συμφερόντων και ενίσχυση

της κυβερνητικής εξουσίας κρύβει – μεταξύ άλλων – η πρόταση Καραμανλή για τη

νέα Αναθεώρηση του Συντάγματος, όπως εκτιμούν πολιτικοί και συνταγματολόγοι.

H «σκοτεινή πλευρά» της πρότασης της N.Δ. θα αναδειχθεί κατά τη συζήτηση στη

Βουλή, οπότε θα αρχίσουν οι εργασίες της αρμόδιας επιτροπής (πιθανότατα στο

τέλος Απριλίου), αλλά στο ΠΑΣΟΚ επισημαίνουν από τώρα ότι το Κίνημα δεν θα

ανάψει «πράσινο φως» για αλλαγές χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί σε αυτήν τη

Βουλή η ακριβής διατύπωση των διατάξεων που θα κριθούν αναθεωρητέες και τις

οποίες θα επικυρώσει η επόμενη Βουλή.

H κυβερνητική πρόταση έχει ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» της αντιπολίτευσης, αλλά

και του νομικού κόσμου της χώρας. Και τουλάχιστον για έξι από τις

σημαντικότερες αλλαγές τις οποίες εισηγείται η N.Δ. εκτιμάται ότι οι

πραγματικοί στόχοι είναι διαφορετικοί από εκείνους που προβάλλονται:

Μονιμότητα δημοσίων υπαλλήλων

1. H πρόταση για αλλαγές στο άρθρο 103, πέραν της δημιουργίας υπαλλήλων

«δύο ταχυτήτων» στο Δημόσιο (άλλους που θα έχουν συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού

δικαίου και άλλους, τους μόνιμους υπαλλήλους, με συμβάσεις δημοσίου δικαίου),

αποσκοπεί – σύμφωνα με επιτελικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ και συνταγματολόγους – να

ανοίξει τον δρόμο στην τοποθέτηση σε διευθυντικές θέσεις στο Δημόσιο και των

υπαλλήλων που θα προσληφθούν με ιδιωτικές συμβάσεις. Επισημαίνεται ότι σήμερα

όσοι δεν είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι (δημοσίου δικαίου) δεν μπορούν να

τοποθετηθούν γενικοί διευθυντές ή διευθυντές στο Δημόσιο. Και οι αλλαγές που

προωθεί η κυβέρνηση εκτιμάται ότι ανοίγουν τον δρόμο για να τοποθετηθεί άμεσα

σε διευθυντική θέση ακόμη κι ένας νεοπροσλαμβανόμενος στο Δημόσιο με ιδιωτική

σύμβαση. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν τα ίδια στελέχη, «με αυτήν τη μεθόδευση

η N.Δ. δεν αποσκοπεί μόνο στο βόλεμα των «γαλάζιων» παιδιών, τα οποία θα

καλύψουν θέσεις εργασίας, αλλά και των «γαλάζιων» στελεχών που θα καταλάβουν

χωρίς προσκόμματα θέσεις διευθυντών στον δημόσιο τομέα…». Τα ίδια στελέχη

υπογραμμίζουν, μάλιστα, ότι ακόμη και οι αντικαταστάσεις στους διευθυντές του

Δημοσίου που έκανε με νόμο η N.Δ. βρίσκονται μετέωρες στα δικαστήρια και αυτός

είναι ένας επιπλέον λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει να υπάρξουν

αλλαγές στις σχετικές συνταγματικές διατάξεις.

Θητεία για τους αντιπροέδρους των Ανωτάτων Δικαστηρίων

2. Με την πρόταση Καραμανλή, όπως υπογραμμίζουν πολιτικοί και νομικοί,

ουσιαστικά επιδιώκεται να απομακρυνθούν από τα Ανώτατα Δικαστήρια

αντιπρόεδροι, εγνωσμένου επιστημονικού κύρους και προοδευτικών αντιλήψεων σε

ό,τι αφορά τη λειτουργία της Δικαιοσύνης, οι οποίοι δεν βρίσκονται κοντά στο

όριο συνταξιοδότησης και είχαν προαχθεί επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Χαρακτηριστικά,

γίνεται λόγος για τους αντιπροέδρους του Συμβουλίου της Επικρατείας κ.κ. Γ.

Σταυρόπουλο, K. Μενουδάκο, Π. Φλώρο και τον αντιπρόεδρο του Ελεγκτικού

Συνεδρίου κ. I. Καραβοκύρη. Τα ίδια στελέχη αναφέρουν ότι η επίμαχη πρόταση

προβάλλεται μεν ως βήμα ενίσχυσης την δικαστικής ανεξαρτησίας, αλλά στην

πραγματικότητα υπαγορεύεται από λόγους «εκδικητικότητας» από την πλευρά της

N.Δ. Αποδίδουν, μάλιστα, την πατρότητα της πρότασης σε συνταξιούχο δικαστή του

ΣτΕ, ο οποίος φέρεται ότι διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στον καθορισμό της

κυβερνητικής ατζέντας για την Αναθεώρηση.

Κατοχύρωση της λειτουργίας ιδιωτικών Πανεπιστημίων

3. Στην πρόταση του Πρωθυπουργού γίνεται λόγος για σύσταση και

λειτουργία, υπό την εποπτεία του κράτους, AEI μη κρατικού και μη κερδοσκοπικού

χαρακτήρα. Παραλλήλως, όμως, ο Πρωθυπουργός άνοιξε τον δρόμο – στο ίδιο

πλαίσιο και με τους ίδιους όρους, όπως ανέφερε – για την αναγνώριση

παραρτημάτων ή Τμημάτων ξένων Πανεπιστημίων που λειτουργούν στη χώρα μας, όπως

έχουν επισημάνει εκπρόσωποι της πανεπιστημιακής κοινότητας. H πρόταση αφορά,

ουσιαστικά, τη νομιμοποίηση των ιδιωτικών, κερδοσκοπικών «κολεγίων» τα οποία

λειτουργούν ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Στελέχη του ΠΑΣΟΚ

υπογραμμίζουν ότι τη συγκεκριμένη πρόταση συνοδεύουν μεγάλα ερωτηματικά, ενώ

αμφισβητούν τις κυβερνητικές προθέσεις. Επικαλούνται, μάλιστα, τις στενές

σχέσεις της Ρηγίλλης με αρκετούς από τους ιδιοκτήτες «κολεγίων» και θεωρούν

ότι η N.Δ. στην τελική διατύπωση της πρότασής της θα αφήσει ανοικτά «παράθυρα»

για κερδοσκοπία στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.

Αποχαρακτηρισμός δασών

4. Οι αλλαγές στο άρθρο 24 για την προστασία δασών και δασικών εκτάσεων

υπογραμμίζεται από τα ίδια στελέχη ότι εξυπηρετούν πρώτα απ’ όλα μεγάλα

ιδιωτικά συμφέροντα που σχετίζονται με την αγορά γης. Χαρακτηριστικά γίνεται

λόγος για ξενοδοχειακές εταιρείες, εταιρείες που επιδιώκουν να δημιουργήσουν

τουριστικές-εμπορικές επιχειρήσεις με γήπεδα γκολφ κ.λπ. (στην Κρήτη, τη Ρόδο,

την Πελοπόννησο, τη Χαλκιδική, αλλά και πέριξ του Λεκανοπεδίου), οι οποίες

συναντούν ανυπέρβλητα εμπόδια από τις διατάξεις τους ισχύοντος Συντάγματος. Με

το θέμα αυτό συνδέουν τα ίδια στελέχη και την έντονη κινητικότητα του πρώην

πρωθυπουργού κ. Κων. Μητσοτάκη, ο οποίος είναι υπέρμαχος των αλλαγών στις

διατάξεις για τα δάση και των περιορισμών στο Συμβούλιο της Επικρατείας να

κρίνει σχετικές υποθέσεις.

Ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου

5. H κυβερνητική πρόταση αποσκοπεί να απαγορεύσει στα τακτικά

δικαστήρια να προβαίνουν σε έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων, κυρίως για

να «μπλοκάρει» αποφάσεις με σημαντικό δημοσιονομικό κόστος (υπόθεση ΛΑΦΚΑ

κ.ά.) ή αποφάσεις που ανατρέπουν βασικές επιλογές της κυβερνητικής πολιτικής

(προσλήψεις, μεταθέσεις, πολεοδομικές παρεμβάσεις κ.ά.) Όπως επισημαίνουν και

συνταγματολόγοι, μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα προβληματικό

τοπίο σε ό,τι αφορά την απονομή της Δικαιοσύνης, ενώ προβλέπονται ακόμη

μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην εκδίκαση των υποθέσεων. Κι αυτό γιατί – σύμφωνα

με όσα ανέφερε ο κ. Καραμανλής – το Συνταγματικό Δικαστήριο δεν θα μπορεί να

αποφαίνεται ύστερα από (προδικαστικό) ερώτημα ενός Πρωτοδικείου ή Εφετείου,

αλλά αφού μια υπόθεση, κατά την οποία εγείρονται συνταγματικά ζητήματα, έχει

περάσει από όλα τα στάδια και έχει φθάσει στην Ολομέλεια των Ανωτάτων

Δικαστηρίων.

Σχέσεις Ελλάδας – Ευρωπαϊκής Ένωσης

6. Ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για «αποσαφήνιση» του άρθρου 28, το οποίο

αφορά τη συμμετοχή της Ελλάδας στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.

Στελέχη του ΠΑΣΟΚ σημειώνουν ότι ο κ. Καραμανλής επιδιώκει στην πραγματικότητα

η κυβερνητική πλειοψηφία να έχει τον αποκλειστικό λόγο για την εκχώρηση

«εθνικών» αρμοδιοτήτων στα κοινοτικά όργανα. Σήμερα για αντίστοιχες αποφάσεις

(όπως, για παράδειγμα, την εκχώρηση νομισματικών αρμοδιοτήτων στην E.E. που

ακολούθησε την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ) απαιτείται να υπάρχει στη Βουλή

ενισχυμένη πλειοψηφία (180 ψήφων), ενώ – κατά τα ίδια στελέχη – η N.Δ.

επιθυμεί αλλαγές στο άρθρο ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται με πλειοψηφία 151

βουλευτών.