Αθήνα, Μάρτιος 1999. Ξαφνικά η πόλη βυθίζεται στο σκοτάδι. Τα φώτα στα
σπίτια και τους δρόμους σβήνουν, τα φανάρια νεκρώνουν, ο ηλεκτρικός
«φρενάρει», τα τρόλεϊ ακινητοποιούνται, τα κινητά τηλέφωνα σιγούν… Ήταν η
τελευταία φορά που ένα γενικό μπλακ άουτ είχε βυθίσει τη χώρα στο χάος. Και αν
συμβεί και πάλι; Οι πρόσφατες… σκοτεινές περιπέτειες της Νέας Υόρκης κα του
Λονδίνου δείχνουν ότι δεν πρέπει πότε να εφησυχάζουμε.
|
|
«TA NEA» έκαναν μια υπόθεση εργασίας: Ένα μπλακ άουτ ταλαιπωρεί την Ελλάδα για
οκτώ ώρες (επισήμως μικρότερο διάστημα δεν θεωρείται μπλακ άουτ αλλά διακοπή
ρεύματος). Τι θα συμβεί τότε; Πόσο έτοιμοι είμαστε, ως χώρα, να
αντιμετωπίσουμε μια τέτοια έκτακτη κατάσταση;
Το ερώτημα αποκτά αυξημένη επικαιρότητα και λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Στη
πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Ντένις Όσβαλντ έθεσε το
θέμα στον Πρωθυπουργό και πήρε την απάντηση ότι υπάρχουν όλα τα απαραίτητα
μέτρα ασφαλείας.
H ΔΕΗ απο τη δική της πλευρά διαβεβαιώνει ότι αυτή τη στιγμή υλοποιείται ένα
εκτεταμένο πρόγραμμα αναβάθμισης και ενίσχυσης του δικτύου ηλεκτροδότησης της
Αττικής καθώς και των τεσσάρων Ολυμπιακών πόλεων (Θεσσαλονίκη, Πάτρα,
Ηράκλειο, Λάρισα).
Το πρόγραμμα αυτό χωρίζεται σε δύο τομείς: στην ενίσχυση του συστήματος
μεταφοράς και του δικτύου διανομής της Αττικής και στην εξασφάλιση της
επάρκειας και της αξιοπιστίας της τροφοδότησης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων.
Στην Αττική τα έργα αυτά έχουν προϋπολογισμό 56 εκατ. ευρώ και στις Ολυμπιακές
εγκαταστάσεις θα γίνουν έργα κόστους 122 εκατ. ευρώ, τα οποία μετά το 2004 θα
χρησιμεύσουν για την κάλυψη των γύρω περιοχών.
H επιχείρηση εκτιμά ότι δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο γενικού μπλάκ άουτ, αυτή
τη στιγμή, στην Ελλάδα. «Εκτός βέβαια αν ένας τυφώνας ή ένας ισχυρός σεισμός
ρίξει δυο πυλώνες, π.χ., της ΔΕΗ» όπως λένε. Παρά όμως τις διαβεβαιώσεις αν
βυθιζόμαστε στο σκοτάδι για οκτώ ώρες τι θα συνέβαινε:
ΤΗΛΕΦΩΝΑ. «Ακόμα και αν η τροφοδοσία του ηλεκτρικού ρεύματος σταματήσει
απο την Αθήνα, υπάρχει πρόβλεψη να γίνεται η μετάδοση των τηλεφωνημάτων μέσω
Θεσσαλονίκης» εξηγεί ο υπεύθυνος γραφείου Τύπου εταιρείας κινητής τηλεφωνίας
κ. Τσολάκης. Ωστόσο το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί είναι άλλο. Ενδέχεται να
υπάρξει υπερφόρτωση του δικτύου – κάτι αντίστοιχο που συμβαίνει την παραμονή
της Πρωτοχρονιάς ή το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου. «Είναι σαν να βγαίνουν όλα,
μα όλα τα αυτοκίνητα στην Εθνική Οδό. Θα ακινητοποιηθούν» εξηγεί ο κ.
Τσολάκης. «H χωρητικότητα της Εθνικής Οδού, όπως και η χωρητικότητα των
συχνοτήτων, είναι περιορισμένη». H σταθερή τηλεφωνία λειτουργεί κανονικά.
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ – ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ. «Εφόσον ο χρήστης θα μπορεί να χρησιμοποιεί την
τηλεόρασή του (υπάρχουν συσκευές μπαταρίας), θα παρακολουθεί κανονικά το
τηλεοπτικό του πρόγραμμα – ή μάλλον σε αυτές τις περιπτώσεις όλα τα κανάλια
προγραμματίζουν εκπομπές έκτακτης επικαιρότητας. Εμείς, ούτως ή άλλως, θα
μπορούμε να του παρέχουμε κανονικά τηλεοπτική εικόνα» εξηγεί ο κ.
Τριαντάφυλλος Δελής, προϊστάμενος ηλεκτρολογικού τομέα του τηλεοπτικού σταθμού
Mega Channel. «Έχουμε γεννήτριες για τις κεντρικές εγκαταστάσεις του σταθμού
και γεννήτριες στα κέντρα εκπομπής. Αυτό σημαίνει ότι το σήμα θα φτάνει
κανονικά στις μεγάλες πόλεις. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους μικρούς
αναμεταδότες, οι οποίοι θα σταματήσουν να λειτουργούν» συμπληρώνει ο ίδιος.
Με γεννήτρια μπορούν να συνεχίζουν κανονικά την εκπομπή τους και οι
περισσότεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί.
ΤΡΟΦΙΜΑ. Όλα ανεξαιρέτως τα υποκαταστήματα των τεσσάρων μεγαλύτερων
αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας διαθέτουν γεννήτριες. Σε περίπτωση μπλακ
άουτ, οι ταμειακές μηχανές, τα ψυγεία και οι χώροι των καταστημάτων θα
λειτουργούν κανονικά. Σε άλλα καταστήματα τροφίμων εκείνο που συμβουλεύουν οι
ειδικοί είναι τα ψυγεία να παραμείνουν κλειστά όσο διαρκεί το μπλακ άουτ,
διαφορετικα υπάρχει – μετά τις πρώτες έξι ώρες – σοβαρός κίνδυνος αλλοίωσης
των τροφίμων.
ΣΤΡΑΤΟΣ. Όλα τα στρατόπεδα της Ελλάδας (και των τριών Σωμάτων) έχουν
σύστημα γεννητριών που καλύπτει για χρονικό διάστημα 72 ωρών τα ζωτικά
συστήματα άμυνας και λειτουργίας τους. Ο Στρατός έχει το δικό του δίκτυο
επικοινωνιών, ανεξάρτητο από του ΟΤΕ.
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ, ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ. Διαθέτουν ενεργειακή αυτονομία. H Πυροσβεστική
δηλώνει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις είναι εξαιρετικά δύσκολος ο απεγκλωβισμός
των εκατοντάδων ατόμων που βρίσκονται σε ασανσέρ.
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ. Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας, όλα τα
νοσοκομεία (ιδιωτικά και δημόσια) διαθέτουν γεννήτριες που καλύπτουν όλες τους
τις ανάγκες σε περίπτωση μπλακ άουτ. Αν ένα χειρουργείο είναι σε εξέλιξη,
συνεχίζεται κανονικά χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα
ΤΡΑΠΕΖΕΣ. Τα υποκαταστήματα όλων των τραπεζών (κρατικών και δημοσίων)
χωρίζονται, ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας και σημαντικότητας, σε τρεις
ζώνες. Στην πρώτη ζώνη, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα κεντρικά
υποκαταστήματά τους και αυτά που διαθέτουν θησαυροφυλάκια και θυρίδες,
υπάρχουν γεννήτριες που τροφοδοτούν αδιαλείπτως με ρεύμα. Σε αυτά τα
υποκαταστήματα λειτουργούν κανονικά και τα ATM. Στα υπόλοιπα όμως όχι. Αν όμως
επιθυμεί κάποιος πελάτης να κάνει χρήση του συστήματος διατραπεζικών
συναλλαγών ΔΙΑΣ, ενδέχεται να μην τα καταφέρει.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
«Χειρόφρενο» χωρίς σηματοδότες…
|
| Αν σβήσουν τα φανάρια τότε τα αυτοκίνητα θα ακινητοποιηθούν στους δρόμους
|
Το τι θα γίνει στους δρόμους της Αθήνας εξαρτάται απο τον τρόπο που θα
αντιδράσουν οι κάτοικοί της σε περίπτωση ενός μπλακ άουτ. «Πρέπει να
αποφύγουμε τον πανικό. 2.339.158 οχήματα κυκλοφορούν συνολικά στο Λεκανοπέδιο.
Σε περίπτωση που το 75% αυτών των οχημάτων βγουν στους δρόμους της Αθήνας,
τότε απλά δεν θα κινείται τίποτα» εξηγεί ο συγκοινωνιολόγος κ. Γιώργος
Γιαννής.
H μέση ταχύτητα των οχημάτων στην Αθήνα δεν ξεπερνά τα 8 χλμ. την ώρα, ενώ σε
άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες φτάνει τα 15 χλμ. Αν ο συνήθης αριθμός
αυτοκινήτων προσπαθήσει να κυκλοφορήσει, με τα φανάρια σε αχρηστία, τότε η
μεση ταχύτητα μειώνεται σε 3 χιλιόμετρα την ώρα.
ΜΕΤΡΟ, ΤΡΟΛΕΪ
Φωτισμός ασφαλείας για διαφυγή
|
| Ο φωτισμός ασφαλείας θα βοηθήσει στην εκκένωση των σταθμών του μετρό
|
Σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, το Μετρό σταματάει να λειτουργεί. Οι συρμοί
ακινητοποιούνται στο σημείο της διαδρομής όπου βρίσκονται. Οι πόρτες ανοίγουν
χειροκίνητα. Σύμφωνα με το σχέδιο έκτακτης ανάγκης που υπάρχει, ο ένας πίσω
από τον άλλο οι επιβάτες προχωρούν μέχρι τον επόμενο σταθμό με την ευθύνη και
την καθοδήγηση του χειριστή του συρμού. Ο φωτισμός ασφαλείας εξασφαλίζεται,
αλλά στους σταθμούς δεν λειτουργούν οι κυλιόμενες σκάλες και τα ασανσέρ. Όσο
για τα τρόλεϊ θα ακινητοποιηθούν για λίγα λεπτά στους δρόμους. Σε περίπου τρία
λεπτά θα μπορούν να επανέλθουν στην κυκλοφορία. Τα τρόλεϊ διαθέτουν σύστημα
αυτοκίνησης (κινητήρα ντίζελ και γεννήτρια) το οποίο τους επιτρέπει να
κινούνται αυτόνομα σαν λεωφορεία.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Γεννήτριες για το 100% των αναγκών
|
| Οι γεννήτριες θα καλύψουν τις ανάγκες του “Ελευθέριος Βενιζέλος”
|
Αν, παρ’ ελπίδα, ο διακόπτης έπεφτε, δεν θα διαταράσσονταν οι αεροπορικές
συγκοινωνίες της χώρας. H τροφοδοσία τού «Ελευθέριος Βενιζέλος» με ρεύμα
βασίζεται στο δίκτυο των 150 Κιλοβάτ της ΔΕΗ και προέρχεται από δύο
διαφορετικές πηγές. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία ακόμα
και στην περίπτωση ολικής απώλειας μίας εκ των δύο πηγών τροφοδοσίας. Στην
περίπτωση πλήρους διακοπής του δικτύου των 150 Κιλοβάτ στην Αττική, την
τροφοδοσία των καταναλώσεων αναλαμβάνει έπειτα από διάστημα 15 δευτερολέπτων
ένα δίκτυο 21 γεννητριών διαφόρων μεγεθών, οι οποίες καλύπτουν το 100% του
κρίσιμου συνολικού φορτίου που απαιτείται για την απρόσκοπτη λειτουργία
διαδρόμων, τροχοδρόμων, χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, Πύργου Ελέγχου και
ραδιοβοηθημάτων, καθώς και το 30% του συνολικού φορτίου που απαιτείται για τις
υπόλοιπες περιοχές του αεροδρομίου.



