Ιώβειο υπομονή θα πρέπει να διαθέτουν οι προστατευόμενοι από τον ν.

2643/98, άτομα με ειδικές ανάγκες, πολύτεκνοι, τέκνα αντιστασιακών κ.λπ., οι

οποίοι, κάνοντας χρήση του δικαιώματος που τους παρέχει ο νόμος, ευελπιστούν

να τοποθετηθούν σε κάποια θέση εργασίας του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα.

Γραφειοκρατικές διαδικασίες και διοικητικές αδυναμίες έχουν ως αποτέλεσμα οι

θέσεις να καλύπτονται με καθυστέρηση που φτάνει ακόμα και τα πέντε χρόνια.

Ενδεικτικό των χρονοβόρων διαδικασιών που απαιτούνται είναι το γεγονός ότι

θέσεις του Δημόσιου, οι οποίες έλαβαν έγκριση να καλυφθούν από το 1999 στο

Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας και το Γενικό Επιτελείο Στρατού, παραμένουν

μέχρι σήμερα κενές.

Περιπλοκές

Ο νόμος 2643/98 προβλέπει ότι όσοι ανήκουν σε ορισμένες από τις λεγόμενες

ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, όπως τα άτομα με αναπηρίες (AMEA), οι

πολύτεκνοι κ.λπ., τοποθετούνται σε μόνιμες θέσεις εργασίας του ιδιωτικού ή του

δημόσιου τομέα, μέσω διαδικασιών που υλοποιούν οι κατά τόπους επιτροπές του

ΟΑΕΔ, σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας. Για τον σκοπό αυτό υποχρεώνει

τις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα με

προσωπικό άνω των 50 εργαζομένων, να διαθέτουν στον ΟΑΕΔ αντίστοιχα 5% και 8%

των θέσεών τους.

Οι προθέσεις του νόμου αγαθές, αλλά η υλοποίησή του αποδεικνύεται εξαιρετικά

περίπλοκη υπόθεση. Παρότι επιδοτούνται για τις συγκεκριμένες προσλήψεις, οι

ιδιωτικές επιχειρήσεις με δυσκολία παραχωρούν θέσεις στον ΟΑΕΔ, ο οποίος

υποχρεώνεται να εμπλακεί σε χρονοβόρες διαδικασίες διαπραγματεύσεων,

προκειμένου να εξασφαλίσει έναν ελάχιστο αριθμό τοποθετήσεων. Πολλοί εργοδότες

προφασίζονται άγνοια του νόμου, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που αρνούνται

κατηγορηματικά να τον εφαρμόσουν, αδιαφορώντας για τις όποιες διοικητικές και

ποινικές συνέπειες.

Αφού συγκεντρώσουν έναν ικανοποιητικό αριθμό θέσεων από τον ιδιωτικό τομέα και

αφού ξεκαθαρίσουν από τις εκάστοτε προκηρύξεις του ΑΣΕΠ τις θέσεις που ανήκουν

στους προστατευομένους του νόμου 2643/98, οι επιτροπές ΟΑΕΔ – του άρθρου 9,

όπως λέγονται – προχωρούν στην προετοιμασία για την έκδοση προσκλήσεων προς το

κοινό. Ωστόσο, αν και ο νόμος προβλέπει ότι οι προσκλήσεις πρέπει να

εκδίδονται κάθε Σεπτέμβριο, στα τέσσερα χρόνια εφαρμογής του η δέσμευση

τηρήθηκε μόνο δύο φορές και ειδικότερα κατά τα έτη 2000 και 2002. Είναι

χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από την έναρξη της διαδικασίας επιλογής των

υποψηφίων μέχρι την τοποθέτησή τους στις θέσεις εργασίας μεσολαβεί διάστημα

τουλάχιστον ενός έτους.

Να δοθούν στο ΑΣΕΠ

Ο διοικητής του ΟΑΕΔ, κ. Νικολάου, στον οποίο «TA NEA» έθεσαν το θέμα των

καθυστερήσεων, παραδέχθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα στις συγκεκριμένες προσλήψεις,

αλλά το απέδωσε αφενός στην έλλειψη προσωπικού και αφετέρου στις περίπλοκες

διαδικασίες που συνεπάγεται η εφαρμογή των διατάξεων του ν. 2643/98.

Αποκάλυψε, μάλιστα, ότι προ έτους εισηγήθηκε στην ηγεσία του υπουργείου

Εργασίας να παραχωρηθούν οι θέσεις του δημόσιου τομέα στη δικαιοδοσία του

ΑΣΕΠ, ώστε η κάλυψή τους να γίνεται με τη διαδικασία του επίσημου συστήματος

προσλήψεων.

Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες

(ΕΣΑΑ), ο κ. Γιάννης Βαρδακαστάνης, θεωρεί ότι η καθυστέρηση έκδοσης των

αποτελεσμάτων των διαγωνισμών του ν. 2643/98 όχι μόνον οδηγεί σε μια ατέλειωτη

ταλαιπωρία μία από τις πλέον ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού αλλά δημιουργεί και

αρνητικές εντυπώσεις όσον αφορά έναν από τους πιο σημαντικούς νόμους για την

προστασία των ατόμων με αναπηρίες από την ανεργία.