Τουριστικές επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, ταξιδιωτικά γραφεία, κρουαζιερόπλοια,

ό,τι και αν σκεφτεί κανείς, το επάγγελμα παραπέμπει ευθέως, στο μυαλό των

περισσοτέρων τουλάχιστον, σε ταξίδια.

Και όμως, τρεις άνθρωποι που εργάζονται στον κλάδο του τουρισμού

εξομολογούνται, μιλώντας στο «Υποψήφιο», πως είναι καλύτερα να μην επιλέξει

κανείς τη συγκεκριμένη δουλειά μόνο γι’ αυτόν τον λόγο. Τα ταξίδια δεν

λείπουν, έρχονται όμως με τα χρόνια. Εκείνο που θα πρέπει να αγαπά κανείς, να

το έχει μέσα του, είναι η ανάγκη της προσφοράς. Να θέλει – όπως λένε – να

προσφέρει διασκέδαση και ευχαρίστηση στους ανθρώπους και να του αρέσει η

συνεχής επαφή μαζί τους. Έτσι ώστε, ακόμη και αν υπάρχουν προβλήματα, η

ευγένεια και το χαμόγελο να μη λείπουν ποτέ από τη συμπεριφορά και το πρόσωπό

του, όσο δύσκολο και αν είναι αυτό.

ΜΑΡΙΑ ΞΑΓΟΡΑΡΗ

«Πρέπει να φροντίζεις να είναι όλα στην εντέλεια»

Όπως θα πουν οι περισσότεροι που εργάζονται στον κλάδο των τουριστικών

επαγγελμάτων, έτσι και για την 30χρονη Μαρία Ξαγοράρη, η ενασχόλησή της με το

επάγγελμα «προέκυψε περισσότερο τυχαία παρά ήταν μία συνειδητή επιλογή».

Όμως, το τυχαίο ανέτρεψε η Σχολή – το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης

Τουριστικών Επιχειρήσεων στα ΤΕΙ Αθήνας – και η επαγγελματική της

σταδιοδρομία, που δεν την αφήνει ποτέ να βαρεθεί. Σήμερα οργανώνει

επαγγελματικά ταξίδια σε μεγάλο ταξιδιωτικό γραφείο. Όμως ξεκίνησε από

σερβιτόρα σε ξενοδοχείο. «Εκεί έκανα την πρακτική μου. Ήμουν αρχικά στο

εστιατόριο και δύο μήνες εργάστηκε στη ρεσεψιόν. Ως εμπειρία ήταν καλή. Όμως

το ωράριο και κυρίως οι νυχτερινές βάρδιες με έκαναν να αρνηθώ όταν μετά την

πρακτική μού πρότειναν να με κρατήσουν».

Δεν γνώριζε τίποτα από ταξιδιωτικά γραφεία, όταν την έβαλαν στη «ζώνη του

πυρός», όπως την ονομάζει, εκεί όπου έρχεσαι σε επαφή με τον κάθε πελάτη που

μπαίνει στο γραφείο. «Στην αρχή, όταν πρωτοέκανα τις κρατήσει on line, το

άγχος ήταν φρικιαστικό. Όμως εύκολα μαθαίνεις», λέει η Μαρία.

Στη σημερινή της θέση, μιλάει καθημερινά με τουλάχιστον δέκα πελάτες.

Ανθρώπους από εταιρείες κολοσσούς, με πολύ συγκεκριμένες και φυσικά αυξημένες

απαιτήσεις, που θέλουν να είναι όλα στην εντέλεια για το επόμενο επαγγελματικό

τους ταξίδι. Εκείνη πρέπει να φροντίσει για τα αεροπορικά εισιτήρια, να

ενημερώσει το αρμόδιο τμήμα του γραφείου ώστε να κλειστεί το ξενοδοχείο και να

παραδώσει το πακέτο έτοιμο στους πελάτες.

Φυσικά, και τα τυχερά δεν λείπουν, αφού όπως λέει η ίδια, «ποτέ δεν

φανταζόμουν ότι θα πήγαινα σε τόσες πολιτείες των ΗΠΑ, ούτε πως θα βρισκόμουν

μια μέρα στη Μπανγκόκ και το Μπουκιέ».

ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ

«Δουλεύουμε σκληρά όταν οι άλλοι ξεκουράζονται»

Όταν για τους περισσότερους οι γιορτές και το καλοκαίρι είναι συνδεδεμένα με

ξεκούραση και διασκέδαση, για την 24χρονη Αμαρυλλίδα Μανουσάκη, που εργάζεται

στο τμήμα κρατήσεων τουριστικού γραφείου, είναι η περίοδος με τον μεγαλύτερο

φόρτο εργασίας.

Η ίδια, πάντως, δηλώνει πως της αρέσει η δουλειά της. «Ήθελα πάντα να ασχοληθώ

με τις δημόσιες σχέσεις. Στον τουριστικό κλάδο κατάλαβα ότι η ανθρώπινη επαφή

κυριαρχεί. Κι έτσι επέλεξα να μείνω».

Όπως σε όλα τα επαγγέλματα, έτσι και στον τουρισμό, τα καλύτερα για την

Αμαρυλλίδα, που δεν έχει κλείσει ακόμη ούτε ένα χρόνο στη δουλειά της, δεν

έχουν έρθει ακόμη. Όμως, «ξέρω πως έχω κάνει μία καλή αρχή σε ένα μεγάλο

γραφείο και το μέλλον είναι ανοιχτό μπροστά μου», σημειώνει.

Μιλάει αγγλικά, γερμανικά και ισπανικά, όμως οι ξένες γλώσσες δεν είναι το

παν. «Πρέπει να είσαι άνθρωπος της ομαδικής δουλειάς, να μπορείς να

συνεργάζεσαι. Και παράλληλα, πολλή σημαντική στο επάγγελμά μας είναι η

ταχύτητα».

Όπως σημειώνει η Αμαρυλλίς, η αγορά εργασίας είναι ανοιχτή για τους νέους

ανθρώπους. «Στη δουλειά μας υπάρχουν πολύ χαμηλές και πολύ υψηλές θέσεις.

Λείπουν τα μεσαία στελέχη. Από την άλλη, αρκετοί νέοι εργάζονται εποχικά, σε

ξενοδοχεία το καλοκαίρι, με καλύτερες όμως αποδοχές από το να απασχολείται

κανείς μόνιμα σε ένα γραφείο. Είναι ζήτημα επιλογών», καταλήγει.

ΙΩΑΝΝΑ ΤΖΕΡΑΧΟΓΛΟΥ

«Η ανέλιξη για όποιον προσπαθεί και αξίζει έρχεται σχετικά γρήγορα»

Μία σκέψη διέπει τη δουλειά της όλα τα χρόνια από το 1990, που εργάζεται στον

τουριστικό κλάδο. «Οι διακοπές του κάθε ανθρώπου είναι ιερές. Ένα χρόνο όλοι

εργάζονται. Αυτές οι δέκα ημέρες που θέλει να ξεκουραστεί πρέπει να είναι οι

καλύτερες. Και αυτό είναι στο χέρι μας, των ανθρώπων του τουρισμού».

Η 34χρονη Ιωάννα Τζεράχογλου, υπεύθυνη πωλήσεων στο «Πόρτο Καρράς Γκραντ

Ρεσόρτ» στη Χαλκιδική, αν και είχε βάλει πλώρη για κοινωνικός λειτουργός, το

Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων στα ΤΕΙ Πατρών

χρειάστηκε μόνο ένα εξάμηνο για να την πείσει ότι εκεί βρισκόταν το μέλλον

της.

«Αυτή τη δουλειά πρέπει να την αγαπάς. Να ξέρεις τι θα πει προσφορά. Να

μπορείς να ακούς όλα όσα λέει ο πελάτης και στο τέλος να βρίσκεις τη λύση που

όχι απλά θα τον καλύπτει, αλλά θα τον εκπλήσσει θετικά. Εκεί είναι το

μυστικό», σημειώνει. Όρεξη, χαμόγελο, πνεύμα συνεργασίας, ταλέντο στις

δημόσιες σχέσεις και υπομονή, αποτελούν απαραίτητα προσόντα για τους

επαγγελματίες του τουρισμού. Παράλληλα, η ταχύτητα, στην ολοκλήρωση των

υποχρεώσεων, είναι ένα ακόμη όπλο σ’ έναν χώρο που ο ανταγωνισμός είναι

μεγάλος.

Η κ. Τζεράχογλου πέρασε από διάφορα πόστα μέχρι να φτάσει στη σημερινή της

θέση, για την οποία δηλώνει ιδιαίτερα υπερήφανη. «Η ανέλιξη για έναν άνθρωπο

που προσπαθεί και αξίζει έρχεται σχετικά γρήγορα στον κλάδο μας. Αν και οι

αποδοχές δεν είναι τόσο καλές στα πρώτα χρόνια, εντούτοις η αγορά εργασίας

είναι ανοιχτή και έτοιμη να δεχτεί τους νέους επαγγελματίες».