Με λειτουργικό έλλειμμα που αγγίζει τα 50 δισ. δραχμές και συνολικές

υποχρεώσεις προς τρίτους που ξεπερνούν τα 260 δισ. δρχ. «πετάει» η Ολυμπιακή

Αεροπορία προς το ραντεβού της με τον στρατηγικό επενδυτή!

Με υποχρεώσεις προς τρίτους 260 δισ. «πετάει» η Ολυμπιακή προς το πρώτο της

ραντεβού με τον στρατηγικό επενδυτή

Πρόκειται, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί του χώρου των αερομεταφορών, για την

πιο κρίσιμη πτήση της Ο.Α. στη μακρόχρονη ιστορία της, καθώς σε περίπτωση

αποτυχίας και του νέου εγχειρήματος πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της,

η εταιρεία θα βρεθεί σε τροχιά πτώχευσης.

«Η Ολυμπιακή είναι κλασικό παράδειγμα εταιρείας που το τελευταίο διάστημα

κατορθώνει να επιβιώνει τρώγοντας τις σάρκες της», λέει χαρακτηριστικά ένα από

τα στελέχη της και εξηγεί: «Οι Βρετανοί μάνατζερ, στο διάστημα που είχαν

αναλάβει τη διαχείριση της Ο.Α., προσπαθούσαν να καλύψουν τις λειτουργικές της

δαπάνες με συνεχείς δανεισμούς και εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων της».

Άρχισε εκποιήσεις

«Η αποπληρωμή των δανείων αυτών ολοκληρώθηκε πριν λίγες μέρες, ωστόσο η

εταιρεία για να επιβιώσει συνεχίζει να εκποιεί περιουσιακά της στοιχεία.

Δηλαδή, με τον τρόπο αυτό προχωρεί σε μείωση των ιδίων κεφαλαίων της». Ήδη

εκποιήθηκαν το κτίριο της Νέας Υόρκης έναντι ποσού 7,5 δισ. δρχ. και τα

τέσσερα παλιά αεροσκάφη τύπου Boeing 747 (Τζάμπο) έναντι 8 δισ. δρχ.

Σύμφωνα με τον νόμο που διέπει τη λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών, όταν τα

ίδια κεφάλαια μιάς Α.Ε. μειωθούν κάτω του 50%, τότε η επιχείρηση ή θα πρέπει

να προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ή αναγκαστικά θα οδηγηθεί

σε πτώχευση.

Στην περίπτωση της Ο.Α., το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα μπορέσει να

αυξηθεί μόνο εάν προχωρήσει στην πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών της σε

έναν από τους τέσσερις επιχειρηματικούς ομίλους που έχουν εκδηλώσει

ενδιαφέρον. Στην περίπτωση αυτή, στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα

μετάσχει και το Δημόσιο ανάλογα με το ποσοστό των μετοχών που θα διατηρήσει

στην κατοχή του.

Σημειώνεται ότι, με την έναρξη της εκποίησης περιουσιακών στοιχείων, οι

τράπεζες είναι επιφυλακτικές στη χορήγηση δανείων που προορίζονται για την

κάλυψη λειτουργικών αναγκών της Ο.Α. Κι αυτό, καθώς οι εγγυήσεις του Δημοσίου

συνολικού ύψους 378 εκατομμυρίων δολαρίων έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί κατά τη

σύναψη των δανείων για την αποπληρωμή των τεσσάρων καινούργιων αεροσκαφών

(Airbus 340) και των εγκαταστάσεων της εταιρείας στο νέο αεροδρόμιο των

Σπάτων.

Το λειτουργικό έλλειμμα της Ο.Α. μέσα στο 2000 πλησίασε τα 50 δισ. δρχ., ενώ

το συνολικό ταμειακό έλλειμμα στα τέλη του περασμένου χρόνου άγγιξε τα 30 δισ.

δρχ.

Συνάπτει δάνεια

Πριν από λίγες μέρες η διοίκηση της Ο.Α. προχώρησε στη σύναψη δανείου ύψους

περίπου 69 δισ. δρχ. από την τράπεζα ΑΒΝ-AMRO ΒΑΝΚ για την αποπληρωμή του

κόστους των εγκαταστάσεων της εταιρείας στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων. Στα

ποσά αυτά θα πρέπει να προστεθούν άλλα 119 δισ. δρχ. που καλείται να καταβάλει

τμηματικά για την αποπληρωμή των δόσεων (leasing) 11 αεροσκαφών που έχει

εντάξει στον στόλο της τα τελευταία δύο χρόνια (4 καινούργιων Airbus 340 που

αγοράστηκαν και 6 Boeing 737-400 και 1 Airbus 300-600, τα οποία νοικιάστηκαν).

Όλα αυτά θα τα εξετάσουν οι υποψήφιοι αγοραστές από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι

τα τέλη Μαρτίου, όταν θα έχουν στη διάθεσή τους ένα ειδικά διαμορφωμένο

γραφείο στο κτίριο της εταιρείας στο Ελληνικό (data room), προκειμένου να

συγκεντρώσουν οποιοδήποτε στοιχείο χρειάζονται για την εταιρεία ή να ελέγξουν

τις συμβάσεις και τα οικονομικά στοιχεία της.

«Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. »,

ομολογούν τα στελέχη των συναρμοδίων υπουργείων (Μεταφορών και Εθνικής

Οικονομίας) και του συμβούλου της κυβέρνησης Credit Suisse First Boston

(CSFB).

Η CSFB, που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας την πώληση της Ο.Α., ανακοίνωσε

πρόσφατα τους τέσσερις ομίλους των επενδυτών που περνούν στη φάση των

δεσμευτικών προσφορών. Πρόκειται για τις Κυπριακές Αερογραμμές οι οποίες

συζητούν με Έλληνες και Κυπρίους επιχειρηματίες για τη δημιουργία

κοινοπραξίας, την αυστραλιανή Integreted Airlines Solutions, την ΑΧΟΝ Airlines

του ομίλου Θ. Λιακουνάκου και τον όμιλο του εφοπλιστή Στ. Ρέστη.

Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι τις δεσμευτικές προσφορές (ως τα τέλη

Μαρτίου) στις κοινοπραξίες θα μπορούν να προσχωρήσουν και άλλοι επιχειρηματίες

ή εταιρείες εφόσον επιτευχθούν σχετικές συμφωνίες.

Τη διαδικασία παρακολουθούν τόσο η Κυβερνητική Επιτροπή όσο και η Κομισιόν,

που ενημερώνονται συνεχώς για κάθε βήμα που γίνεται από το υπουργείο Μεταφορών

και Επικοινωνιών και τον σύμβουλο της κυβέρνησης (CSFB).

Η όλη διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Απριλίου, καθώς οι

δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν σύμφωνα με τον σύμβουλο μέχρι τις 20

Απριλίου. Ωστόσο, για να υπάρξει αποτέλεσμα θα πρέπει να ξεπεραστούν αρκετά

προβλήματα, και μάλιστα κατά τη διάρκεια που η Ο.Α. θα βρίσκεται στη φάση της

μετεγκατάστασής της στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Ήδη, οι υποψήφιοι για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Ο.Α.,

σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν θέσει το θέμα του υψηλού κόστους λειτουργίας της

εταιρείας στο νέο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» (περί

τα 25 δισ. ετησίως έναντι 2,5 δισ. δρχ. στο Ελληνικό).

Ωστόσο, το μείζον ζήτημα στο οποίο αναμένεται να γίνουν και οι πιο σκληρές

διαπραγματεύσεις, με τη συμμετοχή και των ιδίων των εργαζομένων, αφορά το

εργασιακό καθεστώς. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η Ολυμπιακή θα μπορούσε με την

αλλαγή των συμβάσεων εργασίας και τον εξορθολογισμό τους να μειώσει το κόστος

λειτουργίας της κατά 50 με 70 δισ. δρχ. ετησίως.

Το πλεονάζον προσωπικό

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει τρόπο ώστε να λύσει το ζήτημα

του πλεονάζοντος προσωπικού χωρίς αυτό να θεωρηθεί οικονομική βοήθεια προς την

Ο.Α. (απαγορεύεται βάσει του θεσμικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης).

Το ίδιο ισχύει και για το ζήτημα του διαχωρισμού της εταιρείας σε ενεργητικού

και παθητικού ώστε το Δημόσιο να αναλάβει τα χρέη της Ο.Α.

Επίσης, θεωρείται δεδομένο πως οι υποψήφιοι θα πιέσουν ασφυκτικά στο θέμα του

τιμήματος, με το επιχείρημα πως ο αερομεταφορέας για να επιζήσει και να γίνει

ανταγωνιστικός θα πρέπει να ανανεώσει τον στόλο του, ένα έργο εκατοντάδων δισ.

δραχμών.

Η υπόθεση ιδιωτικοποίηση της Ο.Α. αναμένεται να κυριαρχήσει το επόμενο

διάστημα. Δεν θεωρείται εύκολη υπόθεση και δεν είναι τυχαίο πως ο υπουργός

Μεταφορών Χρ. Βερελής δηλώνει ότι δεν είναι «ούτε αισιόδοξος ούτε

απαισιόδοξος» για το αποτέλεσμα.

Τρίωρη στάση αύριο το μεσημέρι

Προβλήματα στις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού της Ολυμπιακής Αεροπορίας

αναμένεται να παρουσιαστούν αύριο από τη 1 μ.μ. μέχρι τις 4 μ.μ., λόγω της

τρίωρης στάσης εργασίας που έχουν προγραμματίσει για το διάστημα αυτό όλοι οι

εργαζόμενοι της εταιρείας.

Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στην προσπάθεια πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών

της Ο.Α. που βρίσκεται σε εξέλιξη από την πλευρά της κυβέρνησης.

Σε κοινή ανακοίνωσή τους όλα τα προεδρεία των σωματείων της Ο.Α. ­ πλην των

πιλότων ­ αναφέρουν ότι οι εργαζόμενοι του εθνικού αερομεταφορέα «είναι

έτοιμοι για διάλογο και αγώνα και θα παλέψουν για μια Ο.Α. δημόσια, κερδοφόρα,

σύγχρονη και ανταγωνιστική».