Πίσω από την τρέλα του Γιούργκεν Σρεμπ, προέδρου της Ντέμλερ Κράισλερ, ο
οποίος απέλυσε όλα τα κορυφαία στελέχη της Κράισλερ στις Ηνωμένες Πολιτείες
και προχωρά στην αναδιάρθρωση του ομίλου, υπάρχει μια λογική. Ο Σρεμπ ήταν
αυτός που πάσχισε για την εξαγορά της Κράισλερ πριν από δύο χρόνια από τη
Μερτσέντες και η άποψή του ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να επιδιώξουν
την παγκόσμια ανάπτυξή τους προκειμένου να μη μείνουν πίσω από τον ανταγωνισμό
είναι σωστή. Εξαγοράζοντας αρχικά την Κράισλερ, στη συνέχεια το ένα τρίτο της
ιαπωνικής Μιτσουμπίσι Μότορς και τέλος το 10% της νοτιοκορεάτικης Χιουντάι
Μότορς, η Ντέμλερ, η οποία κατασκευάζει τα οχήματα της Μερτσέντες στην
Αλαμπάμα των Ηνωμένων Πολιτειών, δημιούργησε έναν κατασκευαστή επιβατικών και
επαγγελματικών οχημάτων που μπορεί να αναπτυχθεί σε παγκόσμιο επίπεδο.


Ακόμη και τώρα, με τον Γερμανό Ντίτερ Ζέτσε να αναλαμβάνει τις τύχες της
Κράισλερ, ο σκοπός τους είναι να αντικαταστήσει τους Αμερικανούς στην ιεραρχία
της επιχείρησης με Γερμανούς. Σκοπός του είναι να προωθήσει κοινά επενδυτικά
προγράμματα με τη Μιτσουμπίσι και τη Χιουντάι. Η Ντέμλερ έχει αντιμετωπίσει
πολλά προβλήματα μετά την εξαγορά της Κράισλερ και τώρα βρίσκεται αντιμέτωπη
με το αμερικανικό συνδικάτο των εργαζομένων στις αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω
των σχεδίων για μείωση των θέσεων εργασίας.


Άλλες εταιρείες, και κυρίως η γαλλική Ρενό, τα έχουν πάει πολύ καλύτερα με τα
σχέδια παγκόσμιας ανάπτυξής τους. Η βασική διαπίστωση με την παγκόσμια
βιομηχανία αυτοκινήτων είναι ότι αυτή τη δεκαετία οι πωλήσεις επιβατικών και
επαγγελματικών αυτοκινήτων θα είναι πολύ περισσότερες στην Ασία, την Ανατολική
Ευρώπη (περιλαμβανομένης της Ρωσίας) και τη Νότια Αμερική σε σχέση με ώριμες
αγορές, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Δυτική Ευρώπη. Το Μεξικό είναι μία
αγορά που αναπτύσσεται συνεχώς και αναμένεται να εξελιχθεί σε σημαντικό κέντρο
της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αυτή τη δεκαετία. Οι εταιρείες κατασκευής
αυτοκινήτων «πρέπει να συνάψουν συμμαχίες για να διαθέτουν παρουσία σε κάθε
περιοχή του πλανήτη», λέει ο Τζέι Φέρον, αναλυτής της παγκόσμιας αγοράς
αυτοκινήτων στον οίκο οικονομικών μελετών Πράιςγουότερχάους Κούπερς.


Στην Ασία





Φάση ταχύτατης συγκέντρωσης διανύει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στην
προσπάθειά της να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος


Στην αγορά της Ασίας «περίπου το ένα τρίτον όλων των πωλήσεων θα
πραγματοποιούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας», λέει ο
Φέρον. Οι εταιρείες αυτές αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα - η Νταεβού έχει
χρεοκοπήσει και οι εργαζόμενοί της αρνούνται την πώλησή της στην αμερικανική
Τζένεραλ Μότορς. Ωστόσο, οι νοτιοκορεάτικες αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να
παράγουν αυτοκίνητα σε σχετικά χαμηλό κόστος - περίπου 7.000 δολάρια ανά όχημα
- που τους δίνει ένα πλεονέκτημα και τις κάνει ελκυστικούς στόχους για ξένους
επενδυτές. Για παράδειγμα, η Σάμσουνγκ Μότορς αποκτήθηκε φέτος από τη Ρενό.


Η Ρενό, η δέκατη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, εξαγόρασε επίσης
το 36,8% της προβληματικής ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Νισάν. Και το
έπραξε αυτό χωρίς να λέει φανφάρες, όπως έκανε ο Σρεμπ όταν εξαγόρασε την
αμερικανική Κράισλερ.


Η γαλλική εταιρεία έστειλε τον Κάρλος Γκοσν, τον Βραζιλιάνο αντιπρόεδρό της,
στη διοίκηση της Νισάν, και σε συνεργασία με τους Ιάπωνες κατάφερε να κάνει
την εταιρεία κερδοφόρα αναθεωρώντας πολλές από τις επιχειρηματικές πρακτικές
της. Τώρα η Νισάν επενδύει περίπου 930 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή
ενός εργοστασίου στο Κάνον του Μισισιπή, το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά
με το εργοστάσιό της στη Σμύρνα του Τενεσί. Το νέο εργοστάσιο έρχεται σε μία
πολύ ανταγωνιστική αμερικανική αγορά αυτοκινήτων. Λόγω των υψηλών ρυθμών
ανάπτυξης που παρουσιάζει η αμερικανή οικονομία, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στις
Ηνωμένες Πολιτείες κορυφώθηκαν τα τελευταία χρόνια φθάνοντας τα 17 εκατομμύρια
οχήματα, σε επίπεδο ρεκόρ όλων των εποχών. Αυτή η εξέλιξη όμως προσέλκυσε
πολλούς ανταγωνιστές και προκάλεσε ένα πόλεμο τιμών επιβεβαιώνοντας τις
απόψεις ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει φθάσει σε σημείο κορεσμού με πολλούς
κατασκευαστές που κυνηγούν λίγους καταναλωτές.


Ωστόσο, ο Γκοσν βλέπει τα πράγματα από μια άλλη σκοπιά. «Η ζήτηση για
επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα είναι μεγαλύτερη από ποτέ και νέες αγορές,
όπως του Μεξικού, αναπτύσσονται ταχύτατα», λέει ο ίδιος. Δεν πρόκειται για
κορεσμό αλλά για μια καλή ανταγωνιστική αγορά στην οποία «πρέπει να επενδύσεις
και να αναλάβεις ρίσκο», λέει ο Γκοσν.


Η Νισάν είναι πλέον περισσότερο πετυχημένη στην αμερικανική αγορά σε σχέση με
τα προηγούμενα χρόνια. «Το μερίδιο αγοράς της Νισάν ανεβαίνει με πολύ
γρήγορους ρυθμούς», λέει ο Φριτς Χίτσκοκ, ένας μεγάλος αντιπρόσωπος
αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια, ο οποίος εμπορεύεται αυτοκίνητα της Νισάν, της
Τογιότα, της Φορντ, της Μάζντα και της BMW. Τώρα η Ρενό, η οποία ποτέ δεν
δραστηριοποιήθηκε με επιτυχία στην αμερικανική αγορά, πραγματοποιεί μια πολύ
ισχυρή είσοδο λόγω της σχέσης της με τη Νισάν. Παράλληλα, η Νισάν επωφελείται
στην Ευρώπη λόγω των σχέσεών της με τη Ρενό, η οποία διαθέτει το 11% της
ευρωπαϊκής αγοράς οχημάτων.


Η τάση


Η σημερινή τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι το μοίρασμα των επενδυτικών
κινδύνων, λέει ο Φερόν. Και στηρίζει την άποψή του λέγοντας ότι οι εταιρείες
που παρέχουν ανταλλακτικά σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, έχουν ανακουφίσει
τις τελευταίες από την ανάγκη να κατασκευάζουν οι ίδιες ανταλλακτικά.


Η Βίστεον είναι αυτού του αντικειμένου εταιρεία, που πρόσφατα αποσχίσθηκε από
την Φορντ, όπως και η Ντέλφι Σίστεμς, πρώην θυγατρική της Τζένεραλ Μότορς.
Παράλληλα, η γαλλική Βαλεό είναι παγκόσμιος προμηθευτής ηλεκτρονικών
συστημάτων για αυτοκίνητα.


Η Χόντα Μότορ, η οποία εξελίσσει κινητήρες για λογαριασμό της, έχει αρχίσει τα
τελευταία χρόνια να προμηθεύει μηχανές και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες και
κυρίως στη Τζένεραλ Μότορς. Η εξαγορά της Κράισλερ από τη Ντέμλερ δεν
ανταποκρίνεται σε αυτό το πλαίσιο συνεργασίας. Και αυτός είναι πιθανόν ένας
από τους λόγους για τα προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ των δυο εταιρειών, με
την Κράισλερ να καταγράφει ζημίες καθώς οι ρυθμοί ανάπτυξης της αμερικανικής
αγοράς αυτοκινήτων επιβραδύνονται και τον Σρεμπ να διατυμπανίζει με κάθε
ευκαιρία ότι πάντα επεδίωκε όχι μια συγχώνευση αλλά μια πλήρη εξαγορά της
Κράισλερ. Τα προβλήματα έπληξαν και τη μετοχή της εταιρείας που τα τελευταία
δύο χρόνια έχει χάσει 66%.


Τέλος, υπάρχει ένας ακόμη λόγος για τον οποίο οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες
αναζητούν συμμάχους και νέους πόρους. Πρέπει όλες τους να επενδύσουν για την
ανάπτυξη των νέας γενιάς κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η συνεχώς αυξανόμενη
χρήση αυτοκινήτων θα επιδεινώσει την κατάσταση του περιβάλλοντος και θα οξύνει
τα προβλήματα μόλυνσης του αέρα. «Οι εταιρείες πρέπει να να είναι μεγάλες για
να επενδύσουν σε έρευνα και ανάπτυξη υβριδικών αυτοκινήτων και νέων
εναλλακτικών καυσίμων», λέει ο Γκοσν.


Η Νισάν έχει επενδύσει 790 εκατομμύρια δολάρια σε έρευνα για υβριδικά οχήματα,
το σύστημα που θα χρησιμοποιεί υδρογόνο ως καύσιμο εκπέμποντας μόνο νερό και
όχι επιβλαβή αέρια. «Πρόκειται για μια πολύ καλή λύση που θα χρησιμοποιηθεί
ευρέως αυτή τη δεκαετία», προβλέπει ο Γκοσν. Έτσι, οι προοπτικές της
παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας δεν αφορούν μόνο στις πωλήσεις. Αφορούν και
στην απάντηση της πρόκλησης για τεχνολογικές καινοτομίες.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από