Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα αποδεσμεύσει τα κονδύλια του Γ’ Κοινοτικού

Πλαισίου Στήριξης, δηλαδή τα 9,2 τρισ. δρχ., αν προηγουμένως δεν αρχίσει να

λειτουργεί το νέο σύστημα διαχείρισής τους.

Την κατηγορηματική αυτή δήλωση κάνει σε συνέντευξή του στην «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» ο

επίτροπος για την Περιφερειακή Πολιτική κ. Μισέλ Μπαρνιέ, ο οποίος επισκέφθηκε

την περασμένη εβδομάδα την Αθήνα και συζήτησε για τα θέματα αυτά με την ηγεσία

του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. «Όταν το σύστημα γίνει λειτουργικό, τότε θα

μπορέσω να υπογράψω για τα κονδύλια αυτά», λέει χαρακτηριστικά. Και προσθέτει:

«Δεν μπορώ να σας πω πότε θα είναι λειτουργικό το σύστημα. Αυτό εξαρτάται από

τις ελληνικές αρχές. Αλλά είναι απαραίτητο, για να μπορέσω να αποδεσμεύσω τα

κονδύλια».

Η δήλωση αυτή σημαίνει ότι οι εισπράξεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση ενδέχεται να

καθυστερήσουν πολύ, καθώς ο νέος μηχανισμός δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί. Το

σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται μεν στη Βουλή, αλλά από την ψήφιση ώς την

εφαρμογή του η απόσταση είναι μεγάλη. Αρκεί να αναφερθεί ότι θα χρειασθεί να

στηθούν αρχές διαχείρισης σε κάθε υπουργείο και περιφέρεια που διαχειρίζεται

κοινοτικά κονδύλια. Κάτι που προϋποθέτει προσλήψεις ή μετατάξεις περίπου 1.000

ατόμων.

Μάλιστα, ο κ. Μπαρνιέ τονίζει ότι οι καθυστερήσεις θα αφορούν τόσο το Γ’ ΚΠΣ

όσο και τα υπόλοιπα ποσά από το Β’ ΚΠΣ, τα οποία εξακολουθεί να εισπράττει η

Ελλάδα. «Δεν πρόκειται, βεβαίως, να χαθούν χρήματα, όμως είναι πολύ πιθανό να

υπάρξουν καθυστερήσεις», λέει.

Κάτι που δημιουργεί πρόβλημα στην εκτέλεση του προϋπολογισμού, καθώς οι

σχετικές δαπάνες θα χρειασθεί να καλυφθούν με εθνικούς πόρους.

«Ικανοποιημένος», δήλωσε φεύγοντας από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ο κ.

Μπαρνιέ, από τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται το θέμα του Γ’ ΚΠΣ η ηγεσία

του. Αλλά στη συνέντευξή του στην «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» διευκρινίζει ότι η ικανοποίηση

δεν αφορά όλες τις επιμέρους πτυχές του θέματος.

«Είμαι ευχαριστημένος από το σύστημα μηχανογράφησης», λέει. «Το σύστημα

μηχανογράφησης βρίσκεται στην καρδιά του συστήματος και είναι πολύ θετικό το

γεγονός ότι έχει αρχίσει ήδη να λειτουργεί. Επίσης, ένα πολύ θετικό στοιχείο

είναι ότι ψηφίζεται πλέον το νομοσχέδιο για τις νέες αρχές διαχείρισης. Όμως,

από την ψήφιση ώς την εφαρμογή μάς περιμένει πολλή δουλειά. Πρέπει να υπάρξει

σωστή στελέχωση. Οι υπουργοί με διαβεβαίωσαν ότι το σύστημα θα είναι σύντομα

λειτουργικό. Όμως, έως ότου γίνει, τα χρήματα δεν μπορούν να διατεθούν γιατί ο

προορισμός τους δεν είναι να μπουν απλώς σε ένα ταμείο. Τα χρήματα διατίθενται

για συγκεκριμένα προγράμματα».

«Έχουμε καθορίσει σαφώς ποιοι είναι οι όροι για τις πληρωμές αυτές», συνεχίζει

ο κ. Μπαρνιέ. «Οι όροι αυτοί δεν ισχύουν φυσικά μόνο για την Ελλάδα, αλλά για

όλα τα κράτη-μέλη. Το θέμα με την Ελλάδα είναι ότι περνά μια μεταβατική

περίοδο μεταξύ δύο συστημάτων διαχείρισης. Δεν έχω κανέναν λόγο να αμφιβάλλω

για τις διαβεβαιώσεις που μου δίδονται από τις ελληνικές αρχές. Γνωρίζω ότι

καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια στην Ελλάδα. Όμως, δουλειά δική μου είναι να

ελέγχω ότι όλα λειτουργούν σωστά».

Το Ταμείο Συνοχής

Ο κ. Μπαρνιέ είχε προκαλέσει πολλές συζητήσεις πρόσφατα, όταν είχε επισημάνει

τον κίνδυνο να χάσει η Ελλάδα κονδύλια από το Ταμείο Συνοχής. Μεσολάβησαν

κυβερνητικές ανακοινώσεις, που επιχειρούσαν να καθησυχάσουν τους σχετικούς

φόβους επισημαίνοντας ότι και άλλες χώρες βρίσκονται στην ίδια και χειρότερη

κατάσταση, σε ό,τι αφορά τις δεσμεύσεις πόρων από το Ταμείο Συνοχής. Επίσης,

το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δήλωνε ότι στο μεταξύ προχώρησε στην αποστολή

προτάσεων για έργα που υπερβαίνουν τον προβλεπόμενο προϋπολογισμό. Έτσι, τα

αρμόδια στελέχη του τονίζουν ότι τώρα όλα επαφίενται στην Επιτροπή και στις

δυνατότητές της να προχωρήσει γρήγορα στις εγκρίσεις των προτάσεων.

Όμως, ο κ. Μπαρνιέ δεν είναι απολύτως καθησυχαστικός. Όπως λέει, «τον

Σεπτέμβριο εξέφρασα κάποιες ανησυχίες για την Ελλάδα και κάποιες άλλες χώρες

όσον αφορά τις πληρωμές από το Ταμείο Συνοχής. Πρέπει να πω ότι δεν έχω

καθησυχάσει πλήρως για το μέλλον».

Το πρόβλημα με το Ταμείο Συνοχής προέκυψε λόγω του ότι οι νέοι Κανονισμοί

προβλέπουν ότι πρέπει υποχρεωτικά να δεσμεύεται ένα μέρος του συνολικού του

προϋπολογισμού κάθε χρόνο. Κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν. Η Ελλάδα έστειλε

τις περισσότερες προτάσεις της πριν από έναν μόλις μήνα, κάτι που αφήνει

περιθώριο τριών μηνών στην Επιτροπή για να ολοκληρώσει την αξιολόγησή τους.

Κατά τις ελληνικές αρχές ο χρόνος αυτός θα έπρεπε να είναι αρκετός. Κατά τον

κ. Μπαρνιέ, προφανώς δεν είναι.

Οι απορροφήσεις

Το πρόβλημα με το Ταμείο Συνοχής ίσως είναι προάγγελος και άλλων προβλημάτων

με το καθαυτό Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, για το οποίο επίσης ισχύουν νέοι

Κανονισμοί. Οι Κανονισμοί αυτοί δεν καταργούν πλήρως, αλλά περιορίζουν σοβαρά

τις δυνατότητες μεταφοράς πόρων από έτος σε έτος. Μια δυνατότητα την οποία

είχε αξιοποιήσει κατά κόρον η κυβέρνηση στο Β’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, το

οποίο κανονικά έληγε το 1999.

Για το Β’ ΚΠΣ ο κ. Μπαρνιέ εκφράζεται θετικά. Όπως λέει, «πρέπει να πω ότι το

επίπεδο απορρόφησης είναι αξιοπρεπές. Συγκεκριμένα, φθάνει το 85% για το

Ταμείο Περιφερειακής Πολιτικής, το 91% για το Γεωργικό Ταμείο, το 80% για το

Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, και το 87% για το ειδικό Ταμείο Αλιείας».

Ο ίδιος δεν παραλείπει, πάντως, να επισημάνει και τα προβλήματα που

παρουσιάσθηκαν.

«Το Β’ ΚΠΣ», λέει, «ήταν μια δύσκολη πρόκληση για την Ελλάδα. Βεβαίως,

προέκυψαν προβλήματα, παρατυπίες, αλλά σε γενικές γραμμές η Επιτροπή είναι

ευχαριστημένη. Οι προθεσμίες έγιναν σεβαστές, η εφαρμογή του προγράμματος ήταν

αρκετά πρωτότυπη».

«Η Ελλάδα», συνεχίζει ο κ. Μπαρνιέ, «χρειαζόταν να απεμπλακεί από μια

κατάσταση ελλείψεων και προβλημάτων που είχε. Το αεροδρόμιο, οι σιδηρόδρομοι,

οι αυτοκινητόδρομοι, ο περιφερειακός δακτύλιος της Αθήνας, είναι όλα έργα που

ξεκίνησαν στο πλαίσιο του Β’ ΚΠΣ και θα συνεχισθούν και στο νέο».

Είναι υπόλογος

Ο κ. Μπαρνιέ, όπως λένε όσοι συναλλάσσονται μαζί του, έχει αναμφίβολα φέρει

έναν άλλο αέρα στη Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής της Επιτροπής. Κατ’ αρχάς

ως γνήσιο τέκνο της Γαλλίας αποφεύγει τη λογιστική προσέγγιση των θεμάτων της

αρμοδιότητάς του και προτιμά να αναδεικνύει την πολιτική πίσω από τα κονδύλια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη συνέντευξή του δεν παραλείπει να μιλήσει ακόμη

και για τον Έλληνα νησιώτη.

«Τα διαρθρωτικά ταμεία», λέει χαρακτηριστικά, «πρέπει να έχουν δύο στόχους.

Πρώτον, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, να μειωθεί η ανεργία. Δεύτερον,

να επιτρέψουν στους Έλληνες που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές να παραμείνουν

εκεί, όπου βρίσκονται οι ρίζες τους, η ταυτότητά τους. Θέλουμε οι Έλληνες που

ζουν στα νησιά να συνεχίσουν να ζουν εκεί όπου αναπτύχθηκε ο πολιτισμός τους,

εκεί όπου έχουν συνηθίσει να ζουν».

Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό του επιτρόπου είναι ότι συμπεριφέρεται ως πολιτικός

­ όπως είναι ­ και αυτό σημαίνει ότι δεν θέλει να του προσάψει κανείς το

παραμικρό σε ό,τι αφορά τη χρηστή διαχείριση των κονδυλίων.

«Αυτό που ενδιαφέρει εμένα», λέει αναφερόμενος στο νέο σύστημα διαχείρισης,

«είναι να επιτρέπει το σύστημα αυτό τη σωστή διαχείριση, αξιολόγηση και

έλεγχο. Να είναι ένα σύστημα που να μπορεί να λειτουργεί. Εγώ καλούμαι να

διασφαλίσω ότι τα κοινοτικά χρήματα ξοδεύονται σωστά. Γιατί με τη σειρά μου

είμαι υπόλογος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ελεγκτικό Συνέδριο της

Ευρώπης».

«Το κάθε ευρώ που ξοδεύεται στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες», καταλήγει ο

επίτροπος, «πρέπει να ξοδεύεται με αυστηρότητα, με διαφάνεια και έγκαιρα, όταν

χρειάζεται. Ακόμη πρέπει να καταλήγει εκεί όπου πραγματικά υπάρχει ανάγκη και

οι επωφελούμενοι πρέπει να μπορούν να δουν ότι τα χρήματα προέρχονται από την

Ευρωπαϊκή Ένωση, να δουν την προσπάθεια αλληλεγγύης».

Ποιος είναι ο Μισέλ Μπαρνιέ

Ο Γάλλος επίτροπος είναι αρμόδιος για την περιφερειακή πολιτική, αλλά και

για τη διακυβερνητική διάσκεψη η οποία θα οδηγήσει στη θεσμική αναμόρφωση της

Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γεννήθηκε το 1951 και σπούδασε στην Ανωτάτη Εμπορική Σχολή, στο Παρίσι.

Διετέλεσε βουλευτής Σαβοΐας από το 1978 έως το 1993, καθώς και πρόεδρος του

Γενικού Συμβουλίου της Σαβοΐας από το 1982 έως το 1999. Η πολιτική

σταδιοδρομία του περιλαμβάνει επίσης δύο υπουργικές θητείες, μία ως υπουργού

Περιβάλλοντος (1993-1995) και μία ως αρμοδίου για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις

(1995-1997). Από το 1997 έως το 1999 κατείχε τη θέση του γερουσιαστή Σαβοΐας,

ενώ ήταν και πρόεδρος της Γαλλικής Ένωσης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Δήμων και

Περιφερειών. Από τον Σεπτέμβριο του 1999 είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Είναι παντρεμένος και έχει τρία παιδιά.