ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΣ

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στην Τσάλκα Γεωργίας.

ΟΡΑΜΑ ΖΩΗΣ: Να αναγεννηθεί η ελληνική εθνική ιδέα.

ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΤΟΝ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΕ: Το πρώτο ταξίδι στη Μόσχα.

ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ: Ακούμπησε τα χέρια στην κολόνα, είδε την

εποχή του Περικλή.

ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΕΣΣΙΔΗΣ: Αρχαίος Έλληνας.

Γεννήθηκε στην Τσάλκα της Γεωργίας, αλλά ένιωθε πάντα Έλληνας. Νιώθει

υπερήφανος που πρωτοστάτησε να τιμηθεί ο Αριστοτέλης τόσο μακριά από τα

Άβδηρα, με την τοποθέτηση προτομής του αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου σε πλατεία της

Τσάλκας. Για το συνολικό έργο του Ελληνοπόντιου καθηγητή Πανεπιστημίου Θεοχάρη

Κεσσίδη και την 80ή επέτειο των γενεθλίων του η Ένωση Ποντίων πρόσφατα τον

τίμησε.

ΕΡ.: Από τη Σάντα της Γεωργίας στην Αθήνα;

ΑΠ.: Όχι, από τη Μόσχα στην Αθήνα.

ΕΡ.: Στην «αργοναυτική εκστρατεία» σας βρήκατε το «χρυσόμαλλον δέρας»;

ΑΠ.: Για μένα το «χρυσόμαλλον δέρας» ήταν και παραμένει η πολιτιστική

κληρονομιά των μεγάλων μας προγόνων.

ΕΡ.: Γιατί κατέρρευσε ο «υπαρκτός σοσιαλισμός»;

ΑΠ.: Ο «υπαρκτός σοσιαλισμός», αφού γέννησε το ολοκληρωτικό καθεστώς της

ανελευθερίας, ήταν καταδικασμένος σε κατάρρευση.

ΕΡ.: Πόντιοι οι αιμοδότες του Έθνους;

ΑΠ.: Αναμφίβολα οι Ελληνοπόντιοι διακρίνονται για την έντονη ιστορική τους

μνήμη, την αντοχή απέναντι στα χτυπήματα της μοίρας, άσχετα αν πρόκειται για

τη γενοκτονία των Τούρκων πασάδων ή τους διωγμούς εκ μέρους των μπολσεβίκων

σαμουράι.

ΕΡ.: «Όπου ζεις δεν πατρίζεις»; Πόσο σας άγγιζε όταν θωρούσατε από την Ρωσία

την Ελλάδα;

ΑΠ.: Είναι δύσκολο για έναν Έλληνα να ζει στις συνθήκες ενός ολοκληρωτικού

καθεστώτος. Είμαι Έλληνας. Το συμπέρασμα είναι σαφές.

ΕΡ.: «Ουδείς προφήτης στην πατρίδα του». Στην περίπτωσή σας;

ΑΠ.: Είναι σωστό. Τώρα ζω εκτός της Ρωσίας. Αν κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν έγινα

προφήτης στη Ρωσία, εν πάση περιπτώσει δεν με ξέχασαν και με εκτιμούν.

ΕΡ.: Κάποιοι προφητεύουν το «τέλος των ιδεολογιών». Συμφωνείτε;

ΑΠ.: Όχι. Οι λαοί που στερούνται ιδεολογίας εκφυλίζονται.

ΕΡ.: Νέα τάξη πραγμάτων; Αφετηρία για τη νέα βαρβαρότητα;

ΑΠ.: Ναι, ο «πολιτιστικός ιμπεριαλισμός» με τη μαζική του αντικουλτούρα, τη

λατρεία του σούπερμαν, της βίας και της σκληρότητας είναι ένας άμεσος δρόμος

προς τη νέα βαρβαρότητα.

ΕΡ.: Καταγράφεσθε στους αριστοτελιστές. Τι σας ελκύει από την προσωπικότητα

του Σταγειρίτη;

ΑΠ.: Στον Αριστοτέλη με τραβάει ο νηφάλιος τρόπος σκέψης του, ύψιστη έκφραση

του οποίου είναι η επιστήμη και η επιστημονικότητα.

ΕΡ.: Ο Λένιν χρησιμοποίησε στην «επαναστατική διαλεκτική» την ουτοπική πλευρά

του Μαρξισμού;

ΑΠ.: Η ουτοπία του Μαρξ συνίστατο στο ότι αποκαλύπτοντας τις πληγές του

καπιταλισμού της εποχής του κήρυξε ντζιχάντ («ιερό πόλεμο») κατά της ατομικής

ιδιοκτησίας. Ο Λένιν πραγματοποίησε το ντζιχάντ με επιτυχία.

ΕΡ.: Μ’ ένα βλέμμα πίσω στην πολυτάραχη ζωή σας, ποιος θα ήταν ο απολογισμός;

ΑΠ.: Διέδιδα τις αξίες του ελληνικού πολιτισμού ­ τις ιδέες της ελευθερίας και

της δημοκρατίας κάτω από τις σκληρές συνθήκες του ολοκληρωτισμού σε όλο τον

χώρο του «σοσιαλιστικού στρατοπέδου».

ΕΡ.: Εκτός από τον ήλιο της τι άλλο σας χάρισε η πατρίδα μετά την επιστροφή

σας;

ΑΠ.: Εκτός από τον ήλιο, με χαροποιεί πάρα πολύ το γεγονός πως ακούω παντού

την ελληνική λαλιά. Είμαι πολύ πικραμένος που δεν γνωρίζω καλά την υπέροχη

ελληνική γλώσσα. Δεν ανησυχώ. Πως μπορεί να με συλλάβουν για τις πεποιθήσεις

μου κ.λπ.

ΕΡ.: Πόσο διαφορετική είναι η ζωή σας στην Ελλάδα;

ΑΠ.: Δεν αισθάνομαι πάντοτε άνετα εξαιτίας του γλωσσικού φραγμού και της

διαφοράς των πολιτισμών, παρ’ όλα αυτά χαίρομαι πάρα πολύ που ζω στην ιστορική

μου πατρίδα, πραγματοποιήθηκε το παλιό μου όνειρο.

ΕΡ.: Υπήρξαν και καλύτερες εποχές;

ΑΠ.: Υπήρξαν, αλλά σύντομες μέχρι παρεξηγήσεως ­ «το λιώσιμο των πάγων» στην

εποχή του Ν.Σ. Χρουστσώφ και η «περεστρόικα» του Μ.Σ. Γκορμπατσώφ.

ΕΡ.: Τι σήμαινε η βράβευσή σας από την Ένωση Ποντίων;

ΑΠ.: Την εκτιμώ πάρα πολύ. Εμείς, οι ρωσόφωνοι Ελληνοπόντιοι που αποκαλούμαστε

«Ρωσοπόντιοι» ζούμε σε δική μας, τρόπον τινά, εθνικοπολιστική αυτονομία και

φυλάσσουμε την παράδοση των προγόνων μας ­ την αγάπη για την ανάγνωση και τη

γνώση.

ΕΡ.: Υπάρχουν πράγματα που δεν έχετε ολοκληρώσει;

ΑΠ.: Ναι. Άρχισα, αλλά δεν ολοκλήρωσα το έργο «Το παράδοξο της Ρωσίας».

ΕΡ.: Ο κόσμος που ονειρευόσασταν, ο κόσμος που είδατε;

ΑΠ.: Δεν με εγκαταλείπει η σκέψη για την αναγέννηση του μεγάλου ελληνικού

πολιτισμού. Οι σύγχρονοι Έλληνες έχουν γενετικές προϋποθέσεις και εμπνευστικές

επιτυχίες στο παρελθόν για να σημειώσουν επιτεύγματα στον διανοητικό και τον

πνευματικό τομέα της δραστηριότητάς τους.