Οι γάμοι, οι συγχωνεύσεις αλλά και ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών

είναι τώρα στην πρώτη γραμμή.

Η συνεργασία μεταξύ δύο εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, της ΑΝΕΚ Lines

(Χανιά) και της NEL Lines (Λέσβος), ανακοινώθηκε επίσημα χθες. Η ΑΝΕΚ αποκτά,

αντί ποσού 4 δισ. δρχ., μερίδιο 20% της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου. Και οι

δύο είναι εταιρείες λαϊκής βάσης.

Με τη συνεργασία αυτή οι δύο εταιρείες θέλουν να πετύχουν μείωση των εξόδων

τους από κοινές προμήθειες, να αναπτύξουν κοινό σύστημα κρατήσεων, να

δημιουργήσουν εκπτωτικό πρόγραμμα πολλαπλών διαδρομών για επιβάτες των πλοίων

τους και να συμμετέχουν από κοινού σε τουριστικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος.

Οι εξελίξεις αυτές, όπως εξήγησαν χθες στελέχη των δύο εταιρειών, έχουν στόχο

να δυναμώσουν τις ελληνικές εταιρείες για να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενο

ανταγωνισμό από το εξωτερικό όταν σταματήσει η μονοπωλιακή εκμετάλλευση των

«γραμμών» από ελληνικές εταιρείες (άρση του καμποτάζ από το έτος 2004).

Αυτός είναι και ο λόγος που οι συνεργασίες μεταξύ των εταιρειών, οι επενδύσεις

και οι επεκτάσεις προς τις ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες, κυοφορούνται κατά

κόρον το τελευταίο διάστημα.

Οι κινήσεις της ΑΝΕΚ

Συγκεκριμένα, η ΑΝΕΚ, αφού αγόρασε το 50% της Κρητικής ΛΑΝΕ και απορρόφησε την

επίσης Κρητική «Ρεθυμνιακή», συμφώνησε στη συνέχεια για συνεργασία με τη NEL,

ως στρατηγικός επενδυτής. Έτσι θα συμμετάσχει στην επικείμενη αύξηση του

μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας της Λέσβου, με αγορά του 20% του συνόλου των

μετοχών της εταιρείας.

Παράλληλα η ΑΝΕΚ έχει συμφωνήσει και με την ακτοπλοϊκή εταιρεία των

Δωδεκανήσων, την ΔΑΝΕ, η οποία είναι επίσης εισηγμένη στο Χρηματιστήριο

Αθηνών, αλλά βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε δύσκολη οικονομική θέση.

Σε Γενική Συνέλευση που έγινε προχθές στη Ρόδο οι μέτοχοι της ΔΑΝΕ συμφώνησαν

στην πρόταση της ΑΝΕΚ για συνεργασία των δύο εταιρειών, με την είσοδο της

Κρητικής εταιρείας στη ΔΑΝΕ μέσω της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου που

σχεδιάζεται. Σύμφωνα με στελέχη της ΑΝΕΚ και της ΔΑΝΕ, έχουν συμφωνήσει και οι

πιστώτριες τράπεζες με το σχέδιο αυτό.

Ο διαγωνισμός για άδειες

Ωστόσο σήμερα κρίνεται το θέμα της άδειας σκοπιμότητας για την δρομολόγηση

πλοίων που έχει προκηρύξει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Η ΔΑΝΕ, με χρέη

στην Εμπορική Τράπεζα και σε άλλες τράπεζες, βρέθηκε στη δυσχερή θέση να έχει

χάσει την άδεια και να μετέχει απλά στον διαγωνισμό για την επαναπροκήρυξή της.

Στον ίδιο διαγωνισμό μετέχει και η ΑΝΕΚ, και όπως δήλωσε χθες ο διευθύνων

σύμβουλος της εταιρείας, κ. Στ. Ζαμπετάκης, «η ΑΝΕΚ θα συμμετάσχει στην αύξηση

μετοχικού κεφαλαίου της ΔΑΝΕ εφόσον επιστραφεί από το υπουργείο Εμπορικής

Ναυτιλίας η άδεια σκοπιμότητας στην ΔΑΝΕ, που της αφαιρέθηκε μετά το ατύχημα

που είχε το πλοίο της «Λέρος».

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι στον ίδιο διαγωνισμό, πλην της ΔΑΝΕ και της

ΑΝΕΚ μετέχουν επίσης και οι εταιρείες Επιχειρήσεις Αττικής (εισηγμένη στο

Χρηματιστήριο) όπως επίσης και η άλλη μεγάλη Κρητική ακτοπλοϊκή εταιρεία

λαϊκής βάσης (με έδρα το Ηράκλειο), οι Μινωικές Γραμμές, που είναι επίσης

εισηγμένη στο Χρηματιστήριο.

Συνεργασίες

Οι «Μινωικές», σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους, «μπαίνουν σφήνα για τη γραμμή

Πειραιάς- Δωδεκάνησα». Οι «Μινωικές» στο τέλος του 1998 προχώρησαν επίσης σε

εξαγορές και σε συνεργασίες σε… θάλασσα (Ceres) και σε… αέρα (Air Greece).

Προχθές ανακοίνωσαν αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 50 δισ.

δρχ. Σύμφωνα τέλος με πληροφορίες την επέκταση των δραστηριοτήτων της με

ίδρυση αεροπορικής εταιρείας μελετά και η ΑΝΕΚ.