Ένα πλωτό νοσοκομείο «ναυάγησε» μέσα στο λιμάνι του Πειραιά. Ο «Ιπποκράτης»

δεν ταξίδεψε ποτέ. Πέντε χρόνια τώρα παραμένει αγκυροβολημένος, κι ας κόστισε

περίπου ένα δισεκατομμύριο δραχμές στο Ελληνικό Δημόσιο. Στα τέλη του μήνα, ο

Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ) κάνει μια ακόμη απέλπιδα

προσπάθεια (την όγδοη κατά σειρά) για την εκποίησή του. Κανείς όμως, ποτέ, δεν

εξεδήλωσε ενδιαφέρον για το παλιό επιβατηγό που μετατράπηκε σε πλωτό ιατρικό

κέντρο για να καταλήξει… σαπιοκάραβο.


Και ελικοδρόμιο! Ακόμη κι αυτό είχαν προβλέψει οι εμπνευστές μιας ιδέας που

ναυάγησε μέσα σε υπουργικά γραφεία και επιστημονικά ιδρύματα

ΠΡΙΝ ΑΠΟ έξι χρόνια, το 1992, ο σημερινός «Ιπποκράτης» είχε το όνομα «Πάρος

Εξπρές» και ταξίδευε στα νησιά της άγονης γραμμής. Κατασκευασμένο από χάλυβα,

το 1967, στα ναυπηγεία του Περάματος, το πλοίο άλλαξε όνομα το 1993, όταν η

πλοιοκτήτρια εταιρεία Καταπολιανή Ναυτιλιακή συμμετείχε με αυτό σ’ έναν διεθνή

διαγωνισμό του υπουργείου Αιγαίου. Ήταν αυτό το σκαρί που επελέγη για να

μετατραπεί σε «πλωτό ιατρικό εξεταστικό κέντρο», έπειτα από απανωτές εκθέσεις

εμπειρογνωμόνων, καθηγητών του Πολυτεχνείου, διευθυντών του υπουργείου

Εμπορικής Ναυτιλίας και στελεχών του υπουργείου Αιγαίου.

Στα τέλη του ίδιου χρόνου, τον Δεκέμβριο του 1993, ήταν έτοιμο. Είχε γκαράζ

για δύο μεγάλα νοσοκομειακά οχήματα, 23 πλωτά εξεταστήρια, 15 πολυτελείς

δίκλινες καμπίνες, άλλες τόσες τετράκλινες, αίθουσα συνεδρίων και εκδηλώσεων,

πολυτελείς τραπεζαρίες, ακόμη και… ελικοδρόμιο, ικανό να δεχθεί ελικόπτερα

μέχρι πέντε τόνων. Η αγορά και οι εργασίες μετασκευής είχαν κοστίσει τότε 583

εκατομμύρια δραχμές, από τα οποία το 70% ήταν χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πλοίο, με το καινούργιο όνομα «Ιπποκράτης», έτοιμο πια να προσφέρει

ιατρικές υπηρεσίες στους κατοίκους των ακριτικών νησιών, πρυμνοδετήθηκε στο

λιμάνι του Πειραιά. «Τότε, άρχισε ένας αγώνας δρόμου για να στελεχωθεί από

πλήρωμα, γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό», θυμάται ο κ. Ηρακλής

Κουντουρέλης, από τη Μυτιλήνη, ο οποίος χειρίστηκε το θέμα για λογαριασμό του

υπουργείου Αιγαίου. «Υπολόγισαν πως τα λειτουργικά του έξοδα, για να μπορέσει

να κινηθεί και να έχει επαρκές προσωπικό, έφταναν τα 350 εκατομμύρια το χρόνο,

ποσό που ήταν αδύνατον να βρεθεί».

Έτσι, έμεινε εκεί αγκυροβολημένο για… τέσσερα χρόνια, μέχρι τα τέλη του

1997, όταν πια το Ελληνικό Δημόσιο αναγκάστηκε να επιστρέψει την κοινοτική

επιχορήγηση στις Βρυξέλλες! Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε δώσει τα χρήματα για να

ταξιδεύει το πλωτό νοσοκομείο στη θάλασσα και να εξυπηρετεί τα νησιά της

άγονης γραμμής, κι όχι για να «σαπίζει» μέσα στο λιμάνι.

Τον Δεκέμβριο του 1994, ο «Ιπποκράτης», αν και ακινητοποιημένος, άρχισε να

«ζητά» χρήματα για επισκευή.

Το υπουργείο Αιγαίου πλήρωσε τότε 50 εκατομμύρια δραχμές και έδωσε άλλα τόσα

χρήματα, για τον ίδιο λόγο, τον Μάρτιο του 1996. Όπως εξηγούν σήμερα από το

γραφείο της υπουργού Αιγαίου, κ. Ελισάβετ Παπαζώη, «ήταν απαραίτητο να γίνουν

οι επισκευές αυτές, μιας και το πλοίο κόντεψε να βυθιστεί μέσα στο λιμάνι».

Τον Οκτώβριο του 1996, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Αιγαίου, άρχισε

να διερευνάται το ενδεχόμενο να παραχωρηθεί το πλοίο στο υπουργείο Εθνικής

Άμυνας ή Εμπορικής Ναυτιλίας ή, ακόμη, και στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης.

«Υπήρξε η σκέψη να το επανδρώσει στρατιωτικό προσωπικό από το υπουργείο

Εθνικής Άμυνας, όμως, σύμφωνα με το νόμο, οι ένστολοι μπορούν να επανδρώσουν

μόνο πολεμικά πλοία», αναφέρει ο κ. Κουντουρέλης. «Το είχε ζητήσει επίσης ο

έπαρχος της Λήμνου και ένα πολιτιστικός σύλλογος στη Χίο, της Οινούσσες και τα

Ψαρά. Δεν παρεχωρήθη. Οι προτάσεις ήταν πολλές, όλες όμως ναυάγησαν».

Κάποια στιγμή, οι μηχανές του «Ιπποκράτη» πήραν για πρώτη φορά μπρος… Όχι

όμως για πολύ. Το πλοίο μεταφέρθηκε στο διπλανό λιμάνι, σ’ αυτό του Ικονίου,

κι εκεί, στις δέστρες 196 και 198, μένει δεμένο μέχρι σήμερα.

Με τα ολοκαίνουργια έπιπλα αχρησιμοποίητα, με γυαλισμένες τις ξύλινες

κατασκευές, με άδειες τις ντουλάπες, τα γραφεία και τις καμπίνες των γιατρών.

Εκεί, βρίσκονται και δύο φύλακες, που, καθισμένοι μπροστά στον καταπέλτη και

με μόνη συντροφιά ένα παλιό ραδιόφωνο, κάνουν δωδεκάωρες βάρδιες φυλάττοντας

ένα… άδειο κουφάρι πλωτού νοσοκομείου που έχει μήκος 78 μέτρα και πλάτος 11.

Οι άνθρωποι αυτοί εργάζονται για λογαριασμό ιδιωτικής εταιρείας σεκιούριτι,

στην οποία έχει αναθέσει το υπουργείο Αιγαίου τη φύλαξη του πλοίου,

πληρώνοντας περίπου ένα εκατομμύριο δραχμές το μήνα!.


Στις καμπίνες. Μόνον οι φύλακες, οι άνθρωποι που εδώ και λίγα χρόνια κάνουν

12ωρες βάρδιες στο ερημωμένο πλοίο, χρησιμοποιούν τις ολοκαίνουργιες ξύλινες κουκέτες

«ΦΤΙΑΞΑΜΕ γκαράζ, ελικοδρόμια, αποθήκες που μπορούν να καλύψουν ανάγκες

τροφοδοσίας 50 ατόμων για 15 ημέρες.

Φτιάξαμε χώρο πολλαπλών χρήσεων 200 τετραγωνικών μέτρων, υπολογίζοντας πως θα

μπορούμε να διοργανώνουμε διαλέξεις και ενημερωτικά συνέδρια στα ακριτικά

νησιά.

Προβλέψαμε ακόμη και τη μεταφορά πόσιμου νερού, σε δεξαμενές χωρητικότητας 220

κυβικών μέτρων νερού.

Σε όλους τους χώρους του πλοίου, με εξαίρεση το γκαράζ, τοποθετήθηκαν

κλιματιστικά συστήματα σύγχρονης τεχνολογίας. Τελευταίας τεχνολογίας είναι και

τα συστήματα τηλεπικοινωνίας και ενδοεπικοινωνίας…». Ο κ. Ηρακλής

Κουντουρέλης, από το γραφείο του στο υπουργείο Αιγαίου, στη Μυτιλήνη,

αναφέρεται στα χαρακτηριστικά του πλοίου, με συναισθήματα ανάμεικτα,

μπερδεμένα: θαυμασμός και απογοήτευση, περηφάνια και ντροπή, όλα μαζί, σε

κουβέντες που δεν έχουν άλλο να αναδείξουν παρά την αδυναμία του υπαλλήλου

μπροστά στις πολιτικές επιλογές και αποφάσεις.

Αγανάκτηση και ντροπή εκφράζουν και όλοι όσοι γνωρίζουν την ιστορία του…

«Ιπποκράτη», που ναυάγησε πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, μέσα σε

υπουργικά γραφεία και επιστημονικά ιδρύματα. Οι άνθρωποι που κινούνται

καθημερινά στο λιμάνι του Ικονίου γνωρίζουν καλά πως το πλοίο, στα χρόνια που

έμενε αφύλακτο, έχει υποστεί, εκτός των άλλων, και ένα πρωτόγνωρο πλιάτσικο,

μια λαφυραγωγία, άνευ προηγουμένου. «Το ξύλινο τιμόνι στη γέφυρα χάθηκε.

Μαζί και πολλά από τα απαραίτητα σκεύη για την κουζίνα και το εστιατόριο. Άσε

πια τα σεντόνια, τις κουβέρτες, τα σωσίβια, τις τηλεφωνικές συσκευές και ό,τι

άλλο υπήρχε για χρόνια σε κοινή θέα…».



Το εξεταστήριο. Καινούργια και αχρησιμοποίητα τα έπιπλα παραμένουν πέντε

χρόνια τώρα στο έλεος επίδοξων κλεφτών

«ΕΝΑ πλοίο με το όνομα «Πλωτό Ιατρικό Εξεταστικό Κέντρο Ιπποκράτης» εκποιείται

σε πλειστηριασμό που διοργανώνει ο ΟΔΔΥ την Τρίτη, 27 Οκτωβρίου, στην αποθήκη

του στη Μαγουλέζα».

Είναι η όγδοη φορά που φιλοξενείται ο «Ιπποκράτης», τα τεχνικά χαρακτηριστικά

και η ιστορία του, σε διακήρυξη δημοπρασίας του ΟΔΔΥ.

«Όλες οι προηγούμενες προσπάθειες για την εκποίηση του πλοίου απέβησαν

άκαρπες», λέει ο κ. Θόδωρος Συρίνογλου, προϊστάμενος στο τμήμα πωλήσεων υλικών

του ΟΔΔΥ. «Από τις 23 Απριλίου του 1997, που το υπουργείο Αιγαίου σε

συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας αποφάσισε να βγάλει το πλοίο σε

πλειστηριασμό, μέχρι σήμερα, είναι ζήτημα αν πέρασαν από εδώ δύο ή τρεις

άνθρωποι για να ρίξουν μια ματιά στον φάκελο. Και ποτέ, κανείς από αυτούς δεν

εμφανίστηκε στη δημοπρασία».

Κάπως έτσι έπεσε και η τιμή του. Στον πρώτο πλειστηριασμό, ως τιμή εκκίνησης

για το πλοίο «Ιπποκράτης» ορίστηκαν τα 600 εκατομμύρια. Έπειτα από κάθε

«δημοπρασία- φιάσκο», το ποσό μειωνόταν, για να φτάσει σήμερα τα 190

εκατομμύρια δραχμές. Στην προκήρυξη του ΟΔΔΥ αναφέρεται πως «το πλοίο μπορεί

να επαναχρησιμοποιηθεί ως επιβατηγό στην ακτοπλοΐα, ως τουριστικό, ως πλοίο

ειδικών χρήσεων (ΚΑΠΗ, Ιατρικό Εξεταστικό Κέντρο) ή ως πλοίο-ξενοδοχείο,

εστιατόριο, καζίνο κ.λπ.». Ως παρατήρηση αναφέρεται πως «οι οφειλές του πλοίου

ανέρχονται στο ποσόν των 60.000 δολαρίων ΗΠΑ προς την Εθνική Ασφαλιστική, για

ασφάλιση του πλοίου από το 1994 έως το 1995».

Δεν αναφέρεται βέβαια πουθενά, παρά μόνον ατύπως από στελέχη των αρμοδίων

υπουργείων, πως για να αλλάξει η χρήση του, να επισκευαστεί, να μπορέσουν να

μπουν ξανά σε λειτουργία οι μηχανές του και να ταξιδέψει, το ποσόν που

απαιτείται ξεπερνά κατά πολύ τα 200 εκατομμύρια δραχμές.