Η παράδοση θέλει τις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού ηλεκτροκίνητες προτάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς να επιβάλλουν η καθεμία με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο λιγότερο ή περισσότερο οδυνηρούς συμβιβασμούς.

Πέρα από την περιορισμένη αυτονομία και το ασύμμετρα υψηλό κόστος απόκτησής τους, συνήθως έχεις να αντιμετωπίσεις σειρά ιδιαιτεροτήτων που έχουν να κάνουν είτε με το πρόσθετο βάρος των μπαταριών είτε με την αναπόφευκτη αντικατάσταση του θερμικού κινητήρα με ηλεκτρικό. Την εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα φιλοδοξεί να αποτελέσει η έκδοση electric drive του μέχρι σήμερα γνωστού smart fortwo.

Αν και η συνταγή φαντάζει γνώριμη, η αριστοτεχνική της εκτέλεση εξασφαλίζει στο λιλιπούτειο smart μοναδικά χαρακτηριστικά. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα στο αριστερό του κάθισμα αντιλαμβάνεσαι ότι έχεις να κάνεις με το πιο ισορροπημένο fortwo που έχει παραχθεί. Ο επιπλέον εξοπλισμός, σε συνδυασμό με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που λείπουν από τις συμβατικές εκδόσεις του, έχουν μεταμορφώσει την συμπεριφορά του στην άσφαλτο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ύπαρξη ηλεκτρικής υποβοήθησης στο σύστημα διεύθυνσης. Ισως είναι η πρώτη φορά που το αποκλειστικά διθέσιο fortwo εκμεταλλεύεται τις συμπαγείς διαστάσεις του – το μήκος του δεν ξεπερνά τα 2,7 μέτρα – προσφέροντας τη μέγιστη δυνατή ευελιξία.

Η συνέχεια ανήκει στο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς η μία και μοναδική σχέση μετάδοσης έχει εξαλείψει το κόμπιασμα που χαρακτηρίζει τις αλλαγές ταχυτήτων στις συμβατικές εκδόσεις του αυτοκινήτου. Τοποθετημένος στη γνωστή του θέση, πίσω από τον οδηγό και τον συνοδηγό, ο ηλεκτροκινητήρας του smart αποδίδει σχεδόν αθόρυβα 55 kW και 130 Nm ροπής, προσφέροντας ανταγωνιστικές επιδόσεις. Επιδόσεις που θα υποστηρίξουν οι νέες ρυθμίσεις των αναρτήσεων και ο περιορισμός του κέντρου βάρους που επετεύχθη χάρη στην τοποθέτηση των μπαταριών στο δάπεδο του αμαξώματος.

Με βάρος 173 κιλά και δεκαετή εγγύηση, οι συσσωρευτές ιόντων λιθίου εξασφαλίζουν αυτονομία 145 χιλιομέτρων, αν και στην πράξη το συγκεκριμένο νούμερο μπορεί να αποδειχθεί ακόμη μεγαλύτερο. Η πλήρης φόρτιση σε ένα οικιακό δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας διαρκεί έως και 7 ώρες, ενώ σύμφωνα με την ίδια τη γερμανική φίρμα για την κάλυψη απόσταση 100 χιλιομέτρων απαιτούνται μόλις 15 kWh, αξίας περίπου 1,2 ευρώ. Ανάμεσα στις καινοτόμους υπηρεσίες που συνοδεύουν το fortwo electric drive θα πρέπει να προσθέσουμε και τη δυνατότητα ελέγχου από απόσταση του συστήματος κλιματισμού και της φόρτισης, μια διαδικασία που δεν απαιτεί τίποτα περισσότερο από ένα συμβατό smart phone.

Το ηλεκτροκίνητο smart αναμένεται στη χώρα μας τις πρώτες ημέρες του 2013, με τις τιμές του στη γερμανική αγορά να ξεκινούν από 18.190 ευρώ για την έκδοση coupe (22.000 ευρώ με την αγορά των μπαταριών) ή από τα 23.680 ευρώ για την έκδοση cabrio (26.770 με την αγορά των μπαταριών).