Οδηγώ στη Μεσογείων μία διαδρομή για μένα τόσο συχνή όσο και συνηθισμένη. Το

αυτοκίνητο σχεδόν στον αυτόματο πιλότο, ξέρει μετά το φανάρι της Εθνικής

Άμυνας να ετοιμάζεται για την κάθοδο κάτω από την ανισόπεδη διάβαση της

Κατεχάκη και αμέσως μετά για μία απότομη προσεκτική στροφή δεξιά στα στενά των

Αμπελοκήπων προς τον Ερυθρό. Τελευταία η ρουτινιάρικη αυτή συνήθεια έχει

αλλάξει ανεπιστρεπτί: H διαδρομή αυτή ποτέ πια δεν θα είναι βαρετή.

H πεζογέφυρα Calatrava που ευθύνεται για την αλλαγή δεν είναι απλά ένα

ωραίο αντικείμενο αστικής κλίμακας, το οποίο όπως ισχυρίζεται ο αρχιτέκτων

αντλεί την έμπνευσή του από απεικόνιση αρχαιοελληνικής άρπας, που βρίσκεται

στο Μουσείο του Κεραμεικού, ή μία χρηστική κατασκευή που αποτελεί τεχνολογική

επίδειξη στατικής virtuosity.

Είναι πια ένα μοναδικό αστικό τοπόσημο ή αν προτιμάτε ένα γλυπτό αστικής

κλίμακας, που το βλέπουμε από μακριά κινούμενοι στη Μεσογείων ή την Κατεχάκη.

Αυτή άλλωστε είναι και η βασική της λειτουργία. Έστω και αν ποτέ δεν χρειαστεί

κανείς να κάνει χρήση της υπηρεσίας που προσφέρει περνώντας τον επιβάτη του

Μετρό στην απέναντι όχθη της Μεσογείων, θα τη βλέπει κάθε φορά που θα κινείται

σε αυτούς τους βασικούς άξονες όπως εγώ.

Το βράδυ η κορυφή της θα είναι πάντα φωτισμένη με ένα κόκκινο φως που

θυμίζει φάρο, ενώ οι φορείς του οριζόντιου τμήματός της και τα καλώδια που το

αναρτούν επίσης θα είναι εντυπωσιακά φωτισμένα, τονίζοντας τις αναλογίες και

τις καμπύλες της ακριβώς όπως μία εντυπωσιακή γυναίκα που το κατάλληλο ντύσιμο

αναδεικνύει τα φυσικά της προσόντα.

Ως αστικό τοπόσημο η κατασκευή είναι τεράστια. Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη

κακό. Απλώς εγκαθιστά μία νέα σχέση με το περιβάλλον και κυρίως εγκαθιστά μία

νέα μητροπολιτική κλίμακα. H ομορφιά της δουλειάς του Calatrava και η

μοναδικότητά της πέρα από τη μαγεία του ready made, του αντικειμένου που

έφτασε έτοιμο και παραδόθηκε σε ελάχιστο χρόνο, είναι ότι μας προσφέρει μορφές

στον χώρο εξαιρετικής κομψότητας που παραπέμπουν σε σπονδυλωτούς οργανισμούς

με σκελετό, χωρίς όμως ποτέ να είναι απεικονιστικές. Απεναντίας, το λεξιλόγιο

των υλικών και των χρωμάτων του είναι μινιμαλιστικό και είναι κυρίως το

μέταλλο και το λευκό χρώμα.

Περπατήστε τη γέφυρα και περιεργαστείτε τα διάφορα μέλη της όταν έχετε

την ευκαιρία, ακόμη και αν δεν χρειάζεται να περάσετε απέναντι. Είναι από μόνη

ένα μάθημα κατασκευαστικών λεπτομερειών και μια οπτική από και προς την πόλη

που όμοιά της μάλλον δεν θα έχουμε σύντομα πάλι.