Νυχτερινή λαχτάρα έζησαν οι 163 επιβάτες και το 11μελές πλήρωμα του

Καταμαράν «Jet One» στα ανοιχτά της Σαντορίνης όταν, λίγο μετά τις 8 χθες

βράδυ, διαπιστώθηκε εισροή υδάτων στο σκάφος . Έτσι, ξεκίνησε η μεγάλη

περιπέτεια που συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας με τις προσπάθειες

μεταφοράς των επιβατών στα παραπλέοντα πλοία.

H επιχείρηση μετεπιβίβασης άρχισε από τις έντεκα και μισή το βράδυ. Ευτυχώς,

οι καιρικές συνθήκες, που αρχικά ήταν δυσμενείς, αργότερα βελτιώθηκαν. Όταν το

πλοίο εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπνεαν στην περιοχή άνεμοι εντάσεως 7-8 Μπωφόρ.

Τρεις ώρες αργότερα – κατά τη διάρκεια της μετεπιβίβασης – η έντασή τους είχε

πέσει στα πέντε Μπωφόρ.

Ωστόσο, οι τεχνικές δυσκολίες ήταν μεγάλες, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορικής

Ναυτιλίας, αφού στην περιοχή διάσωσης υπήρχε το λεγόμενο «σουέλ» (μεγάλο

«βουβό» κύμα), το οποίο καθιστούσε επικίνδυνη την μετεπιβίβαση των επιβατών

αλλά και την προσέγγιση του καταμαράν από τα παραπλέοντα πλοία και τις λέμβους

διάσωσης. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι έγιναν αρκετές προσπάθειες

μετεπιβίβασης οι οποίες δεν απέδωσαν. Στις 5.30 τα ξημερώματα είχαν

μεταφερθεί, με βάρκες και ένα αλιευτικό, οι μισοί σχεδόν (85) επιβάτες στο

επιβατηγό «Ιεράπετρα» και στο κρουαζιερόπλοιο «Olympic Countess». Τέσσερα μέλη

του πληρώματος και πέντε επιβάτες (οι τελευταίοι με τη θέλησή τους) παρέμεναν

στο καταμαράν. Οι υπόλοιποι μεταφέρονταν με λέμβο στο «Olympia Explorer». Όλοι

ήταν γενικά καλά στην υγεία τους.

Έβαζε νερά

H περιπέτεια των 174 του «Τζετ Ουάν» ξεκίνησε λίγο πριν από τις οκτώμισι χθες

το βράδυ. Όπως είπε στα «NEA» ο πλοιοκτήτης κ. Μάριος Ηλιόπουλος, το

Καταμαράν, που είχε αποπλεύσει από τη Σαντορίνη στις 7 το βράδυ με προορισμό

το Ηράκλειο, υπέστη ρήγμα στην πλώρη και άρχισε να βάζει νερά. Αμέσως ο

πλοίαρχος αποφάσισε να επιστρέψει στη Σαντορίνη, μειώνοντας ταυτόχρονα

ταχύτητα, ενώ το πλήρωμα ξεκίνησε τις προσπάθειες για την απάντληση των

υδάτων. Στις εννέα παρά είκοσι το βράδυ, ενώ το «Jet One» έπλεε σε απόσταση 25

ναυτικών μιλίων νότια της Σαντορίνης, ο πλοίαρχος εξέπεμψε σήμα κινδύνου.

Στις δέκα το βράδυ ο πλοίαρχος δήλωσε αδυναμία να συνεχίσει τη ρότα του προς

το λιμάνι του Αθηνιού, αφού ταξίδευε «κόντρα» στον καιρό και έτσι γινόταν

δυσκολότερη η προσπάθεια για την απάντληση των νερών.

Κινητοποίηση

Από την πρώτη στιγμή, στο θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής

Ναυτιλίας σήμανε συναγερμός. Δόθηκε εντολή σε όλα τα πλοία που έπλεαν στην

περιοχή να προσεγγίσουν το Καταμαράν. Μία ώρα αργότερα, κοντά στο «Jet One»

έφταναν το επιβατηγό «Ιεράπετρα» και το κρουαζιερόπλοιο «Ολύμπικ Κάουντες»,

μαζί με σκάφη του λιμενικού και αλιευτικά. Μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού

κατευθύνθηκε επίσης στην περιοχή όπου βρισκόταν το Καταμαράν, ενώ ένα C-130

που έσπευσε στην περιοχή για να φωτίσει με φωτιστικές φωτοβολίδες δεν

χρειάστηκε τελικά να πάρει μέρος στην επιχείρηση. Το ίδιο συνέβη και με τα δύο

ελικόπτερα Super Puma που επίσης πήραν εντολή να μεταβούν στην περιοχή. Τα

μεγάλα πλοία κάνοντας κλοιό ουσιαστικά δημιουργούσαν «απάγκιο» για το

Καταμαράν και έκαναν ασφαλέστερη την μετεπιβίβαση. Λίγο πριν από τις έντεκα το

βράδυ, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γ. Ανωμερίτης, σε έκτακτη συνέντευξη

Τύπου, εξέφραζε την αισιοδοξία του για το αίσιο τέλος της περιπέτειας των

επιβατών και του πληρώματος του «Jet One». «Ξεκινά άμεσα η επιχείρηση για τη

μετεπιβίβαση των επιβατών. Έχει υπάρξει μέριμνα για να φιλοξενηθούν στη

Σαντορίνη και στη συνέχεια θα δούμε με ποιο μέσο θα πάνε στο Ηράκλειο».

Από την πρώτη στιγμή που το Καταμαράν εξέπεμψε SOS, κινητοποιήθηκαν οι

λιμενικές αρχές στο Ηράκλειο και τη Σαντορίνη, ενώ συγγενείς των μελών του

πληρώματος έσπευδαν ανήσυχοι να μάθουν για την κατάσταση της υγείας των

συγγενών τους. Μεταξύ των 163 επιβατών ελάχιστοι ήταν οι Έλληνες. Όλοι,

πάντως, σύμφωνα με το κλίμα που μετέφερε ο πλοίαρχος στο θάλαμο επιχειρήσεων

του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας παρέμεναν ψύχραιμοι.

«Το Καταμαράν είχε φύγει στις εννέα το πρωί από το Ηράκλειο για να κάνει το

προγραμματισμένο του δρομολόγιο προς τη Σαντορίνη, την Ιο, τη Νάξο, την Πάρο

και τη Μύκονο. Στην επιστροφή έκανε το αντίστροφο δρομολόγιο», είπε στα «NEA»

ο κ.Θ. Αμπατζόγλου, ταξιδιωτικός πράκτορας, που έχει την πρακτόρευση του «Jet

One» στο Ηράκλειο. «Το δρομολόγιο είναι καθημερινό», πρόσθεσε, ενώ σημείωσε

πως η μόνη πληροφόρηση που είχε ήταν ότι στο πλοίο είχαν μπει νερά, αλλά όλοι

-επιβάτες και πλήρωμα- ήταν καλά».

Λίγο μετά τις έντεκα το βράδυ συνολικά έξι μεγάλα πλοία είχαν δημιουργήσει

κλοιό ασφαλείας γύρω από το «Jet One», που συνέχιζε την απάντληση των υδάτων η

οποία ολοκληρώθηκε περίπου στη 1.30 μετά τα μεσάνυχτα.

TA ΣΕΝΑΡΙΑ

Βλάβη ή ρήγμα

H Επιθεώρηση Πλοίων ανέλαβε να δώσει απάντηση στο τι συνέβη με το

καταμαράν και άρχισε να βάζει νερά στα στεγανά του. Ο υπουργός Εμπορικής

Ναυτιλίας κ. Γ. Ανωμερίτης είπε αργά τη νύχτα στα «NEA» ότι εξετάζονται όλες

οι εκδοχές για το περιστατικό – είτε να συνέβη από την πρόκληση ρήγματος για

άγνωστο λόγο είτε να δημιουργήθηκε κάποιο πρόβλημα στους σταθεροποιητές

(flaps). Ακόμα, εξετάζεται η εκδοχή να δημιουργήθηκε πρόβλημα στα επιστόμια

(στις «βαλβίδες» δηλαδή) των στεγανών με αποτέλεσμα να αρχίσουν να μπαίνουν

χωρίς να μπορούν να βγουν τα νερά.

H εισροή των νερών στο πρωραίο τμήμα του σκάφους προκάλεσε πρόβλημα στην

ευστάθεια του σκάφους. Τα τέσσερα τζετ που εξασφαλίζουν την προώθησή του

βγήκαν έξω από το νερό, με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή του.

Την εκτίμηση ότι η εισροή υδάτων προήλθε από ρήγμα έκανε λίγο πριν από ta

μεσάνυχτα ο πλοιοκτήτης του καταμαράν κ. Μάριος Ηλιόπουλος. H εκτίμηση από

τοyς λιμενικούς είναι ότι εξαιτίας της κακοκαιρίας (δυνατοί άνεμοι και μεγάλα

κύματα) η πλώρη βυθιζόταν συνεχώς με αποτέλεσμα την εισροή νερών στο στεγανό

τμήμα.

8 Μπωφόρ

Αρχικά ετέθη και το ζήτημα αν έπρεπε ή όχι το καταμαράν να είχε αποπλεύσει,

αφού τα πλοία αυτού του είδους δένουν όταν η ένταση των ανέμων φθάνει τα 8

Μπωφόρ. Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό από το YEN, η κακοκαιρία βρήκε το καταμαράν

στη διαδρομή για Ηράκλειο, ενώ όταν απέπλευσε δεν ήταν πάνω από έξι Μπωφόρ.

Θεωρούνται αβύθιστα

Το «Jet One» όπως και όλα τα σκάφη αυτού του είδους, είναι

κατασκευασμένα από αλουμίνιο, έχουν δύο καρίνες και θεωρούνται αβύθιστα. Το

συγκεκριμένο είναι 42 μέτρων και μπορεί να μεταφέρει 400 επιβάτες.

Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως 38 ναυτικά μίλια. Ναυπηγήθηκε το 1996 και

θεωρείται από τα πιο σύγχρονα σκάφη της ακτοπλοΐας. Πριν από ένα μήνα

ολοκλήρωσε τις ετήσιες επισκευές του και μπήκε στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη

– Ίος – Νάξος – Πάρος.

Ενημέρωση Σημίτη

Άμεση ήταν η ενημέρωση του Πρωθυπουργού κ. K. Σημίτη για την υπόθεση

του «Τζετ Ουάν». Μόλις έγινε γνωστό το περιστατικό ο υπουργός Εμπορικής

Ναυτιλίας κ. Γ. Ανωμερίτης άνοιξε γραμμή επικοινωνίας με την Αγία Πετρούπολη

όπου βρίσκεται ο Πρωθυπουργός και τον ενημέρωνε για τις εξελίξεις.

Αργά το βράδυ, ο κ. Ανωμερίτης ενημέρωσε τον κ. Σημίτη για την επιχείρηση

μετεπιβίβασης των επιβατών από το καταμαράν σε άλλα πλοία.