Εως και 423 ευρώ κοστίζει συνολικά στον έλληνα οδηγό η μηνιαία χρήση ενός ντίζελ μοντέλου, τιμή που προκύπτει από τον υπολογισμό της τιμής αγοράς, του κόστους καυσίμων, τα ασφάλιστρα, τη συντήρηση, τους φόρους, ακόμη και τα έξοδα για τα ελαστικά. Πιο ακριβές η Νορβηγία, η Φινλανδία και η Ολλανδία, ενώ πιο φθηνή είναι η Ουγγαρία. Η Τουρκία έχει το χαμηλότερο κόστος επισκευής, ενώ το τελικό κόστος χρήσης των ντίζελ εκτοξεύεται σε έξι ευρωπαϊκές χώρες λόγω φόρων.

Στην Ελλάδα ένας οδηγός πρέπει να σπαταλάει κάθε μήνα 459 ευρώ για τη χρήση ενός βενζινοκίνητου ΙΧ και 423 ευρώ για ένα ντίζελ μοντέλο, σύμφωνα με έρευνα της ευρωπαϊκής εταιρείας χρονομισθώσεων LeasePlan, που κατατάσσει τη χώρα μας στην έβδομη φθηνότερη στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η Νορβηγία είναι η ακριβότερη χώρα για την οδήγηση ενός αυτοκινήτου βενζίνης, όπου το κόστος εκτοξεύεται στα 708 ευρώ τον μήνα. Στις ακριβότερες χώρες περιλαμβάνεται και η Φινλανδία με 684 ευρώ ανά μήνα, μία από τις βόρειες χώρες όπου ο ΦΠΑ και τα τέλη κυκλοφορίας προσθέτουν έως και 31% στο συνολικό κόστος οδήγησης ενός ντίζελ αυτοκινήτου. Στη γειτονική Ιταλία, το μηνιαίο κόστος χρήσης είναι στα 678 ευρώ, ενώ τρίτη έρχεται η Δανία με 673 ευρώ. Εως και 50%-60% πιο χαμηλό είναι το κόστος χρήσης στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Ουγγαρία, η Τσεχία και η Ρουμανία, όπου το κόστος ενός αυτοκινήτου είναι σημαντικά χαμηλότερο, ξεκινώντας από 369 ευρώ τον μήνα.

ΠΙΟ ΑΚΡΙΒΟ ΤΟ ΝΤΙΖΕΛ. Μπορεί τα πετρελαιοκίνητα να έχουν κλέψει την καρδιά των ευρωπαίων οδηγών τα τελευταία χρόνια (μόνο στη χώρα μας έξι στους δέκα νέους υποψήφιους αγοραστές αγοράζουν ένα σύγχρονο πετρελαιοκίνητο μοντέλο προδιαγραφών Euro5, Euro6), με δέλεαρ τους σημαντικά πιο οικονομικούς κινητήρες σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, όμως η έρευνα της LeasePlan φανερώνει ότι οι πρόσθετοι παράγοντες –όπως οι μεγαλύτεροι φόροι, η ασφάλιση ή το κόστος των σέρβις –εκτοξεύουν σημαντικά το τελικό κόστος χρήσης των ντίζελ, σε σχέση με τα μοντέλα βενζίνης, σε έξι από τις 24 ευρωπαϊκές χώρες. Συγκεκριμένα, οι Σουηδοί φαίνεται να πληρώνουν χρυσάφι την οδική βοήθεια αλλά και τα σέρβις των αυτοκινήτων τους, φτάνοντας το 15% (85 ευρώ) του συνολικού κόστους. Το χαμηλότερο κόστος επισκευής και συντήρησης το κατέχει η Τουρκία, με τον μέσο τούρκο ιδιοκτήτη ενός επιβατικού ΙΧ να πληρώνει κατά μέσο όρο 28 ευρώ ανά μήνα.

Πρωταθλήτρια στα ασφάλιστρα ΙΧ είναι η Ελβετία, τα οποία κατά μέσο όρο είναι στα 117 ευρώ μηνιαίως. Η Τσεχία είναι η πιο φθηνή, το κόστος ασφάλισης ενός μοντέλου με βενζινοκινητήρα είναι κατά μέσο όρο στα 37 ευρώ ανά μήνα. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη Σουηδία το κόστος ασφάλισης είναι στα 39 ευρώ ανά μήνα. Επίσης, η έρευνα αποκαλύπτει ότι το κόστος απόσβεσης είναι ο βασικότερος παράγοντας που συμβάλλει στο συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων. Στην Ευρώπη, το μέσο κόστος απόσβεσης για μικρά και μεσαία αυτοκίνητα αντιπροσωπεύει το 37% του συνολικού κόστους. Τα τέλη κυκλοφορίας και ο ΦΠΑ αντιστοιχούν στο 20%, ενώ το κόστος των καυσίμων στο 16% του συνολικού κόστους ενός αυτοκινήτου ανά μήνα. Το χαμηλό συνολικό κόστος που παρατηρείται στην Ουγγαρία οφείλεται κυρίως στη χαμηλότερη, από τον μέσο όρο, τιμή αγοράς, η οποία επηρεάζει θετικά τις δαπάνες απόσβεσης.

Τιμωρεί τα βενζινοκίνητα η Νορβηγία

Οταν πρόκειται για τα βενζινοκίνητα οχήματα, η Νορβηγία είναι πρώτη σε φόρους, κάτι που μπορεί να προσθέτει ώς και 29% στο συνολικό κόστος. Ο λόγος; Οι σκανδιναβικές χώρες ωθούν τα τελευταία χρόνια τους ιδιοκτήτες ΙΧ στα πράσινα μοντέλα (υβριδικά – ηλεκτρικά) με φορολογικά κίνητρα, σε αντίθεση με τα ντίζελ και τα βενζινοκίνητα τα οποία πλέον είναι το «μαύρο πρόβατο» για τα συγκεκριμένα κράτη εξαιτίας της ρύπανσης που προκαλούν