Πόσο εύκολο είναι άραγε να ξεκινήσει μια επιχειρηματική δραστηριότητα εν μέσω οικονομικής κρίσης;

Αυτό είναι ένα ερώτημα που σίγουρα μπορούν να το απαντήσουν οι ιδρυτές της ERGON o Θωμάς και Γιώργος Δούζης. Η Ergon άρχισε το επιχειρηματικό της ταξίδι στα τέλη του 2007 συγκεντρώνοντας υψηλής ποιότητας παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα από πολλά εργαστήρια και οικοτεχνίες σε ολόκληρη την Ελλάδα, τα οποία οι αδελφοί Δούζη λάνσαραν στην αγορά αναδεικνύοντας την άλλη πλευρά της ελληνικής διατροφής και ταυτόχρονα δημιουργώντας ένα ελληνικό brand για τα προϊόντα αυτά στις αγορές εντός και εκτός Ελλάδας.

Το τέλος των σπουδών τους, στα Μαθηματικά ο ένας και ο δεύτερος στην εφαρμοσμένη πληροφορική, βρήκε τον Θωμά και τον Γιώργο να αναζητούν μια δημιουργική απάντηση στις αντιξοότητες που οδηγούσαν άλλους συνομηλίκους τους που κυνηγούσαν τις ευκαιρίες τους στο εξωτερικό. Εκείνοι αποφάσισαν να φτιάξουν το δικό τους brand με ελληνικά προϊόντα από μικρούς παραγωγούς. Ετσι γεννήθηκε η Ergon.

«Υπήρχαν αρκετά προϊόντα ελλήνων παραγωγών τα οποία ήταν γνωστά και στο εξωτερικό. Ωστόσο, ήταν περισσότερο μεμονωμένες προσπάθειες. Αυτό που έλειπε ήταν η επικοινωνιακή ενοποίηση των προϊόντων των παραγωγών και αυτό επιχειρήσαμε να κάνουμε εμείς» λέει ο Θωμάς Δούζης.

Το πρώτο τους προϊόν ήταν ένα μέλι με την ονομασία Μέλισσας Εργον και σύντομα ακολούθησαν δεκάδες άλλα προϊόντα. Πλέον διαθέτουν 1.200 προϊόντα και συνεργασίες περισσότερων από 150 τοπικών παραγωγών, τα οποία μπορεί κανείς να τα βρει σε περισσότερα από 300 καταστήματα σε πολλές χώρες της Ευρώπης.

Παράλληλα δημιούργησαν και αναπτυσσόμενο δίκτυο έντεκα καταστημάτων, τα οποία αποτελούν ένα ιδιαίτερο μοντέλο μεζεδοπαντοπωλείων –στην πραγματικότητα θα μπορούσε να χαρακτηριστούν οι μπακαλοταβέρνες του 21ου αιώνα –στην Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Χαλκιδική, Σκιάθος, Ρόδος, Λευκάδα και Πάρος). Επίσης έχουν δύο καταστήματα σε Βρυξέλλες και Λονδίνο, ενώ αρχές του 2017 ένα κατάστημα θα προστεθεί στην αλυσίδα τους επίσης στις Βρυξέλλες. Στόχος, όπως λέει ο Θωμάς Δούζης, είναι να λειτουργήσει τουλάχιστον ένα κατάστημα σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη, ενώ βρίσκονται σε διερεύνηση για την περαιτέρω ανάπτυξή τους στις αγορές της Αμερικής και της Ασίας.

Ωστόσο, τίποτα δεν είναι εύκολο σε περιόδους κρίσης ιδιαίτερα στην Ελλάδα. «Το οικονομικό περιβάλλον είναι αναμφισβήτητα προβληματικό. Η γραφειοκρατία, η έλλειψη ρευστότητας είναι λειτουργικά προβλήματα που είναι αναγκασμένος κανείς να αντιμετωπίζει μόνος. Ωστόσο, μη νομίζει κανείς ότι σε άλλες χώρες όλες οι πόρτες είναι ανοιχτές. Το βέβαιο είναι, φυσικά, ότι εκεί υπάρχουν ευκαιρίες. Για παράδειγμα, αν είχαμε ξεκινήσει στην Αμερική θα βρισκόμασταν σε μια τεράστια αγορά με αρκετές δυνατότητες χρηματοδότησης. Στην Ελλάδα αυτό δεν υπάρχει και ίσως αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα όσων θέλουν να ξεκινήσουν μια επιχειρηματική ιδέα» λέει ο Θωμάς Δούζης.

Στη δική τους περίπτωση, τραπεζικός δανεισμός δεν υπάρχει. Υπάρχουν όμως επενδυτές που κρίνουν ότι το εγχείρημα της Ergon έχει προοπτικές και συνεργάζονται. Στο ερώτημα αν συνάντησαν εμπόδια στο ξεκίνημά τους η απάντηση είναι μάλλον αναμενόμενη: «Γραφειοκρατία. Τι άλλο; Οταν ξεκινήσαμε δεν υπήρχε πλαίσιο για τη λειτουργία καταστημάτων σαν τα δικά μας. Το ξεπεράσαμε φυσικά, γιατί πάντα υπάρχει λύση αν την ψάξεις».

Το μότο των ανθρώπων της Ergon είναι: «Αν θέλεις να κάνεις κάτι, απλώς κάν’ το». Αυτό βοήθησε και στην επέκτασή τους εκτός των ελληνικών συνόρων. «Εκεί που είχαν αρχίσει να μας μαθαίνουν στην Ελλάδα, αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα κατάστημα στο Λονδίνο. Δύσκολο εγχείρημα, άγνωστη για εμάς αγορά. Το στοίχημα κερδήθηκε και ακολούθησαν τα άλλα καταστήματά μας στο εξωτερικό». Παρ’ όλα αυτά, στο ερώτημα αν θα σκέφτονταν να μεταφέρουν την έδρα της επιχείρησής τους σε κάποια άλλη χώρα για να αντιμετωπίσουν προβλήματα όπως η αυξημένη φορολογία ή δυσκολία στην προσέγγιση νέων κεφαλαίων, η απάντηση είναι κατηγορηματική: «Σε καμιά περίπτωση. Εμείς όμως εξάγουμε την Ελλάδα, άρα, δεν θα μπορούσαμε να έχουμε αλλού την έδρα μας. Θα χάναμε την ταυτότητά μας» τονίζει ο Θωμάς Δούζης.

Από τον συνολικό τζίρο των 10 εκατ. ευρώ της Ergon, η οποία ακόμα δεν έχει γίνει δέκα ετών, το 20% με αυξητικές μάλιστα τάσεις πραγματοποιείται στο εξωτερικό, ενώ παρά την αξιοσημείωτη επέκταση και επιτυχία της, η εταιρεία Ergon –που έχει ενταχθεί από το 2014 στο δίκτυο της Endeavor (μη κερδοσκοπικός οργανισμός στήριξης της επιχειρηματικότητας) εξακολουθεί να παραμένει οικογενειακή υπόθεση.
ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΗΣ ERGON

– Ξεκίνησαν στα τέλη του 2007

– Σήμερα το δίκτυο τους έχει 11 Ergon Deli & Cuisine σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Αθήνα, Σκιάθο, Ρόδο, Λευκάδα, Πάρο, Λονδίνο, Βρυξέλλες

– Τα προϊόντα τους είναι διαθέσιμα επίσης σε περισσότερα από 300 καταστήματα σε χώρες της Ευρώπης και στα Duty Free

– Εχουν μια γκάμα 1.200 προϊόντων και συνεργασία με περισσότερους από 150 τοπικούς παραγωγούς

– Πραγματοποιούν ετήσιο τζίρο 10 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 20% εκτός Ελλάδος

– Απασχολούν 300 άτομα προσωπικό

– Επόμενος στόχος το δεύτερο κατάστημα στις Βρυξέλλες στις αρχές του 2017, αλλά και η περαιτέρω επέκταση στην αγορά των ΗΠΑ και της Ασίας

OI ΙΔΡΥΤΕΣ

Ο Θωμάς και ο Γιώργος Δούζης, αδέλφια από τη Θεσσαλονίκη που ίδρυσαν, στο ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, την Ergon, μια εταιρεία στον κλάδο των τροφίμων που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το σύγχρονο ελληνικό μπακάλικο για απαιτητικούς γευστικά καταναλωτές διεθνώς