Τρικυμία στο λιμάνι ενόψει της πώλησης του ΟΛΠ, με μήλον της Εριδος μια παραθαλάσσια λωρίδα γης 110 στρεμμάτων στη περιοχή των Λιπασμάτων στην Δραπετσώνα.

Πρόκειται για τον μοναδικό ελεύθερο ακόμη χώρο του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας που προσφέρεται για επενδύσεις σε νέες προβλήτες ακτοπλοΐας, προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη τουριστική κίνηση που θα υπάρξει στα επόμενα 40 χρόνια, όσο δηλαδή η διάρκεια παραχώρησης του ΟΛΠ στον νικητή του διαγωνισμού.

ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ. Τρεις ωστόσο δήμαρχοι, της Δραπετσώνας, του Περάματος και του Πειραιά, συνεπικουρούμενοι από τον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, έχουν ανοίξει μέτωπο με το ΤΑΙΠΕΔ ζητώντας η έκταση να εξαιρεθεί από την παραχώρηση προκειμένου να μετατραπεί σε χώρο πρασίνου και αναψυχής, ώστε να ανοίξει ο ορίζοντας της πόλης προς τη θάλασσα. Τους είχε άλλωστε τάξει την έκταση προεκλογικά ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, όταν σε συγκέντρωση στο Κερατσίνι δήλωνε πως είναι έτοιμο προς κατάθεση στη Βουλή σχέδιο νόμου ενάντια στην τσιμεντοποίηση για το πρώην Εργοστάσιο Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα.
Τα πράγματα ωστόσο δεν είναι τόσο απλά. Δίχως επενδύσεις στην ακτοπλοΐα αφενός αλλάζει ένας από τους αρχικούς όρους του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ. Με βάση το Μνημόνιο, απαγορεύονται ουσιώδεις αλλαγές στη σύμβαση παραχώρησης σε σχέση με εκείνη που είχε κοινοποιηθεί στους υποψηφίους στα τέλη του προηγούμενου έτους. Σε μια τέτοια περίπτωση δεν πρέπει να αποκλειστούν αντιδράσεις από τους ενδιαφερομένους, που ήδη εμφανίζονται ενοχλημένοι, ακόμη και δικαστικές προσφυγές.
Αφετέρου, χωρίς επενδύσεις στην ακτοπλοΐα το ΤΑΙΠΕΔ φοβάται ότι θα υπάρξει μείωση στο προσφερόμενο από τους υποψηφίους τίμημα. Στο πολύ κακό μάλιστα σενάριο, θα είναι τόσο χαμηλό το τίμημα που θα δώσουν οι ενδιαφερόμενοι, ώστε το ΤΑΙΠΕΔ θα αναγκαστεί να κηρύξει τον διαγωνισμό άγονο!

Πέραν όμως του τιμήματος υπάρχει και ένα ζήτημα στρατηγικής σημασίας. Πουθενά αλλού κατά μήκος της παραχωρούμενης ακτογραμμής των 37 χιλιομέτρων, από τον μόλο Θεμιστοκλέους μετά το Παλατάκι μέχρι και τον λιμενίσκο Περάματος, δεν υπάρχει ελεύθερος χώρος για να κατασκευαστούν νέες προβλήτες προκειμένου να καλυφθούν οι μελλοντικές ανάγκες της ακτοπλοΐας.

Στο πλευρό των δημάρχων της περιοχής βρίσκεται εδώ και μερικές ημέρες ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, που ουκ ολίγες φορές το τελευταίο διάστημα έχει κοντραριστεί με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα. «Τώρα αναλαμβάνει δράση το υπουργείο. Αυτό σημαίνει ότι κυβέρνηση και υπουργείο θα βάλουν τη σφραγίδα τους στις περαιτέρω εξελίξεις.

Δεν είναι αυτόνομο όργανο το ΤΑΙΠΕΔ. Ιδιαίτερα για το θέμα της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, θα συναντηθώ με τον δήμαρχο Πειραιά και τους άλλους δημάρχους της περιοχής» δήλωσε προ ημερών ο Θοδωρής Δρίτσας. Η συνάντηση έγινε χθες. Ο υπουργός ενημέρωσε τους δημάρχους ότι το ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε τη σύμβαση παραχώρησης στα αρμόδια υπουργεία και από το τοπογραφικό δεν έχει εξαιρεθεί η περιοχή της Δραπετσώνας.

Η ΣΥΜΒΑΣΗ. Πάντως, για να καμφθούν οι αντιρρήσεις των ΟΤΑ, η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΠ και του Δημοσίου προβλέπει αυξημένα ανταποδοτικά οφέλη. Το 2% επί του τζίρου του ΟΛΠ που δίνει κάθε χρόνο ο οργανισμός στην κεντρική διοίκηση αυξάνεται σε 3,5% και μεγάλο τμήμα θα καταλήγει στα ταμεία των δήμων.

Από εκεί και πέρα, επειδή η προβλεπόμενη από το Μνημόνιο προθεσμία υποβολής προσφορών για το 67% (51% συν 16% σε τέσσερις δόσεις με ορίζοντα 5ετίας) του ΟΛΠ έως τα τέλη Οκτωβρίου θεωρείται ανέφικτη, το ΤΑΙΠΕΔ εργάζεται με στόχο το τέλος Νοεμβρίου. Τόσο οι Κινέζοι της COSCO όσο και οι Δανοί της Maersk (συμμετέχουν στον διαγωνισμό μέσω της θυγατρικής τους ΑΡΜ Terminals) παραμένουν ζεστοί.