Πώς ένας Ιταλός κατασκευαστής παπουτσιών που ξεκίνησε από μια μικρή πόλη πριν από 14 χρόνια με δάνειο 500.000 ευρώ, έφτασε σήμερα να είναι το «αφεντικό» της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου στον κόσμο, της Geox; Ο ιδρυτής και βασικός μέτοχος της εταιρείας, ο Μario Μoretti Ρolegato, γνώρισε την επιτυχία και έγινε δισεκατομμυριούχος όταν άρχισε να πουλάει παπούτσια που δεν αφήνουν τα πόδια να ιδρώνουν. Αυτό το πέτυχε με την εφεύρεση του αναπνέοντος («respire») παπουτσιού.

Η ιστορία του Ρolegato έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα στα βιβλία της ιστορίας των επιχειρήσεων και σήμερα ο ίδιος αποτελεί αναγνωρισμένη διασημότητα, όχι μόνο στην Ιταλία αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Πλέον, παραδίδει τακτικά διαλέξεις σε φοιτητές που σπουδάζουν Διοίκηση Επιχειρήσεων, από τη Μόσχα έως το Κέμπριτζ της Βρετανίας.

Τον συναντήσαμε στο γραφείο του στη Μontebelluna, μια μικρή όμορφη ιταλική πόλη βόρεια της Βενετίας. Εκεί ο Ρolegato άρχισε να αφηγείται την ιστορία του: «Έτρεχα σε μια έρημο στη Νεβάδα, όταν άρχισε πραγματικά να με ενοχλεί το πόσο πολύ ίδρωναν τα πόδια μου. Έβγαλα τον ελβετικό σουγιά μου και άνοιξα τρύπες στις σόλες για να αερίζονται. Έτσι κατάλαβα πόσο σημαντικό είναι να “αναπνέει” το παπούτσι. Όμως, έπρεπε να βρω πώς θα κρατούσα απέξω τα νερά».

Δεν τους άρεσε η ιδέα

Όταν επέστρεψε στη Μontebelluna, που είναι το «σπίτι» των Ιταλών κατασκευαστών για είδη σκι και ορειβατικά μποτάκια, άρχισε να συζητά με διάφορους τεχνικούς στα τοπικά πανεπιστήμια, για το πώς θα μπορούσε να σχεδιάσει μια σόλα που θα είναι αδιάβροχη και ταυτόχρονα θα επιτρέπει στο πόδι να «αναπνέει». Οι τεχνικοί στην Ρadua βρήκαν μια λύση χρησιμοποιώντας υλικά από διαστημικές στολές της ΝΑSΑ- μια μεμβράνη με πολύ μικρούς πόρους που λειτουργεί σαν δεύτερο δέρμα- την οποία σύντομα «πατεντάρισε» και με αυτή την πατέντα στο χέρι άρχισε να χτυπά την πόρτα μερικών από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες εταιρείες παπουτσιών στον κόσμο. Σε καμία από αυτές, όμως, δεν άρεσε η ιδέα. «Δεν σχεδίαζα να αρχίσω να κατασκευάζω ο ίδιος παπούτσια. Αλλά δεν μπορούσα να πιστέψω ότι κανείς δεν ενδιαφερόταν, επειδή ήμουν πεπεισμένος ότι η τεχνολογία αυτή θα δούλευε. Έτσι, μίλησα σε μερικούς φίλους για να αρχίσουμε να τα κατασκευάζουμε μόνοι μας. Προέρχομαι από πλούσια οικογένεια, αλλά δεν ήθελα να τους ζητήσω χρήματα, κι έτσι πήγα στην τοπική τράπεζα, την Cassa di Risparmio di Τreviso, και πήρα δάνειο 500.000 ευρώ. Αρχίσαμε να φτιάχνουμε παπούτσια για παιδιά, τα οποία πωλούσαμε εδώ στη Μontebelluna. Στις μητέρες άρεσαν τόσο, που μας ζήτησαν να φτιάξουμε και γι΄ αυτές. Έπειτα φτιάξαμε για άντρες». Το πρώτο κατάστημα της εταιρείας εξακολουθεί να λειτουργεί στην κεντρική πλατεία αυτής της μικρής ιταλικής πόλης.

10.000 ανεξάρτητα καταστήματα

Σήμερα, παπούτσια Geox φοράει ο Πάπας, ο Ράσελ Κρόου, ο Μπαράκ Ομπάμα και η Βασίλισσα Ράνια της Ιορδανίας. Το 2008 η Geox πούλησε 23 εκατομμύρια ζευγάρια παπούτσια καταγράφοντας τζίρο 892 εκατ. ευρώ σε 68 χώρες και σήμερα πουλάει τα προϊόντα της από 10.000 ανεξάρτητα καταστήματα. Τον Αύγουστο η εταιρεία άνοιξε το χιλιοστό δικό της κατάστημα και απασχολεί 4.000 εργαζομένους.

Τον Οκτώβριο ο Ρolegato άνοιξε το μεγαλύτερό του κατάστημα- 550 τ.μ.- στην 34η Λεωφόρο στη Νέα Υόρκη, που αποτελεί το 34ο κατάστημά του στις ΗΠΑ. Σχεδιάζει επίσης να ανοίξει καταστήματα στην Κίνα. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας το 2008 ήταν 118 εκατ. ευρώ και παρά την κρίση, στο πρώτο φετινό εξάμηνο κατάφερε να κερδίσει άλλα 64,4 εκατ. ευρώ. Μπορεί οι μετοχές της εταιρείας που είναι εισηγμένη στα χρηματιστήρια του Λονδίνου και του Μιλάνου να έχουν υποχωρήσει στα 4,7 ευρώ οδηγώντας την αξία της στα 1,2 δισ. ευρώ, όμως οι αναλυτές πιστεύουν ότι με την παραμικρή ανάκαμψη, η Geox θα είναι από τις πρώτες που θα επωφεληθούν.

Στα αθλητικά η νέα μάχη

Ο Ρolegato εξακολουθεί να ελέγχει το 71% της εταιρείας και έχει θέσει πλέον σαν στόχο να κάνει την Geox τη μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής παπουτσιών στον κόσμο (σήμερα κατέχει τη δεύτερη θέση πίσω από την Clarks). «Για να γίνουμε η μεγαλύτερη εταιρεία», παραδέχεται, «θα πρέπει να ανταγωνιστούμε και στην αγορά αθλητικών ειδών». Αυτό σημαίνει ότι η Geox θα πρέπει να νικήσει γίγαντες όπως η Νike, η Αdidas και η Ρuma στο δικό τους «γήπεδο». Πρόκειται για πραγματική μάχη, καθώς η αγορά casual παπουτσιών αναλογεί στο 50% των παγκόσμιων πωλήσεων παπουτσιών που εκτιμάται ότι ανέρχονται περίπου σε 7,6 δισ. ευρώ. Η Geox κατέχει ήδη το 13% της αγοράς παπουτσιών lifestyle, αλλά πολύ μικρό ποσοστό της αγοράς αθλητικών που μοιράζουν με casual.

«Κατασκευάζω αναπνέοντα παπούτσια πρωταρχικά για λόγους άνεσης», λέει. «Τώρα εισάγουμε και το ιταλικό στυλ για να τα φέρουμε στη μόδα. Συνεχίζουμε επίσης να εξελίσσουμε και ρούχα. Όμως το αθλητικό παπούτσι είναι ο μεγάλος στόχος μας», καταλήγει, σηματοδοτώντας το πού θα δώσει την επόμενη μεγάλη μάχη.

Για να γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο, η Geox θα πρέπει να νικήσει γίγαντες όπως η Νike, η Αdidas και η Ρuma στο δικό τους «γήπεδο»