Υγεία, παιδεία, εγκληματικότητα, ανεργία: τα προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες είναι πολλά και η ιεράρχησή τους εξαρτάται από την ελληνική ή διεθνή συγκυρία. Υπάρχει ένα πρόβλημα όμως που καταλαμβάνει σταθερά την πρώτη θέση στις δημοσκοπήσεις, με μεγάλη διαφορά μάλιστα από τα υπόλοιπα: έξι στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι αυτό που τους απασχολεί περισσότερο είναι η ακρίβεια.

Η αύξηση των τιμών των προϊόντων που αγοράζει κανείς στο σουπερμάρκετ είναι ασφαλώς προϊόν πολλών παραγόντων. Ο πόλεμος που γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια στην Ουκρανία, για παράδειγμα, είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν δραματικά οι τιμές των σιτηρών. Το αντικειμενικό αυτό γεγονός δεν μπορεί όμως να κρύψει μια ευρέως διαδεδομένη αίσθηση ότι οι προμηθευτές προσπαθούν να διατηρήσουν σε υψηλό επίπεδο τα κέρδη τους, ότι τα σουπερμάρκετ καταφεύγουν σε διάφορες μεθόδους για να εξαπατήσουν τους καταναλωτές και ότι η κυβέρνηση δεν λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για να συγκρατήσει τις τιμές. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα (7,1%) τοποθετεί τη χώρα μας στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη.

Βλέποντας τη φθορά που υφίσταται στο πεδίο αυτό, η κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόσφατα τέσσερα μέτρα: τον περιορισμό των εκπτώσεων των προμηθευτών στα σουπερμάρκετ, την επιβολή πλαφόν στο κέρδος από την πώληση βρεφικού γάλακτος, την τρίμηνη απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε προϊόντα που έχουν δει αύξηση τιμής και την απαγόρευση έκδοσης από τους προμηθευτές πιστωτικών τιμολογίων άνω του 3% του αρχικού για επιστροφές προϊόντων. Αν και είναι νωρίς να αξιολογηθούν τα μέτρα αυτά, ένα πρώτο συμπέρασμα από έρευνα που πραγματοποίησαν «ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» είναι ότι έχουν γίνει μειώσεις τιμών, δεν είναι όμως μεγάλες ούτε οικουμενικές, ενώ ορισμένα είδη γνωρίζουν και αυξήσεις. Επιπλέον, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται τρικ όπως η μείωση του περιεχομένου μιας συσκευασίας με ταυτόχρονη διατήρηση της τιμής του προϊόντος ή να εμφανίζεται ως μεγάλη η μείωση της τιμής ενός προϊόντος που ως τώρα εντασσόταν σε προσφορά 1+1.

Οι πιέσεις λοιπόν προς τις εταιρείες να προβούν σε πραγματικές μειώσεις των τιμών πρέπει να ενταθούν. Την ίδια στιγμή, πρέπει να πολλαπλασιαστούν οι έλεγχοι για αισχροκέρδεια. Οι πολίτες γνωρίζουν την πραγματικότητα, γιατί τη ζουν καθημερινά. Περιμένουν λοιπόν απ’ όλες τις πλευρές εντιμότητα και αποφασιστικότητα.