Δεν θα υπερέβαλλε κανείς αν ισχυριζόταν πως δίχως την έννοια του πένθους το σύνολο της λογοτεχνίας – αλλά και όλων των τεχνών γενικότερα – θα είχε στερηθεί σε μεγάλο βαθμό μία από τις σημαντικότερες κινητήριες δυνάμεις της. Σε ποιο βαθμό όμως η έννοια του πένθους μπορεί να διαχωριστεί από εκείνη του θανάτου; Ας διαβάσουμε κατ’ αρχάς πώς αναλύει τη λέξη «πένθος» ο καθηγητής Μπαμπινιώτης: «Βαθιά θλίψη, μεγάλη ψυχική οδύνη λόγω δυστυχίας ή συμφοράς και κυρίως εξαιτίας του θανάτου συγγενικού, προσφιλούς προσώπου». Σωτήρια θα χαρακτήριζε κανείς τη λέξη «κυρίως», αφού δηλώνει πως δεν είναι μόνον ο θάνατος που σε κάνει να πενθείς, αλλά και ένα γεγονός πραγματικά ή φαινομενικά υποδεέστερης σημασίας. Οσο και αν το πένθος είναι ασυγκρίτως βαρύτερο όταν έχει προκληθεί εξαιτίας του θανάτου προσφιλούς ή συγγενικού προσώπου, δεν παύει ως ένα αίσθημα καταλυτικό να κυριαρχεί λόγω μιας δυστυχίας ή συμφοράς που, αν και δεν μας αφορούν προσωπικά, τις αισθανόμαστε καθοριστικές ακόμη και για άγνωστούς μας ανθρώπους. Σε βαθμό που να αναγνωρίζεις στο «πένθος» μια έννοια ή μάλλον μια διάσταση συμπαντική, με κύριο λόγο ύπαρξης της τέχνης και της λογοτεχνίας ειδικότερα να την αποκρυπτογραφήσει πρωτίστως με την έννοια που καθόρισε ο Ντοστογέφσκι λέγοντας πως «ο άνθρωπος έχει τόση ανάγκη από ευτυχία όση και από δυστυχία».

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε

Ή εγγραφείτε

Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ