H εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι δέσμια της προόδου των μπαταριών, της αύξησης της αυτονομίας τους και της ταχύτητας φόρτισης, με τον χρόνο αναμονής να βελτιώνεται χρόνο με τον χρόνο.

Και με γνώμονα ότι στο μέλλον το μεγαλύτερο ποσοστό σε καινούργια οχήματα που θα πωλούνται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες θα είναι ηλεκτρικά, ή plug-in hybrids χαμηλών εκπομπών εκδόσεις, δίνει ισχυρό κίνητρο στους τεχνολογικούς κολοσσούς να αναπτύξουν μια νέα γενιά μπαταριών που θα… εκτοξεύσει τις αυτονομίες που θα ξεπερνούν τα 1.000 και πλέον χιλιόμετρα.

Ηδη η Toyota, μετά την Tesla και τη Mercedes, δείχνει πρόθυμη να προχωρήσει την εξέλιξη μιας μπαταρίας – εντάσσεται στο μακροπρόθεσμο πρόγραμμά της για τα ηλεκτρικά οχήματά της – που θα προσφέρει αυτονομία έως 1.448 χλμ. Το πρώτο βήμα της νέας στρατηγικής της Toyota θα είναι μια μπαταρία λιθίου, που έπειτα από μια πλήρη φόρτιση θα προσφέρει αυτονομία έως 965 χλμ. Το πρώτο μοντέλο που θα την υιοθετήσει θα είναι ένα Lexus, το οποίο αναμένεται να λανσαριστεί το 2026.

Παράλληλα, τη διετία 2026-2027 η Toyota θα κατασκευάσει μια μπαταρία λιθίου φωσφορικού άλατος σιδήρου που θα είναι πιο προσιτή μιας και θα μειωθεί σημαντικά και το κόστος παραγωγής της έως και  40%. Αλλά και η VW μέσω της θυγατρικής της PowerSO θα προσφέρει στο μέλλον μια νέα γενιά μπαταριών που θα βασίζονται σε μια πρωτοποριακή τεχνολογία, που θα κάνει φθηνότερη την παραγωγή μπαταριών, με στόχο να εξοικονομηθούν εκατομμύρια ευρώ κατά τη διαδικασία παραγωγής τους.

Kαι επειδή στο επίκεντρο της εξέλιξης των μπαταριών βρίσκεται, εκτός από την αυτονομία τους και η ταχύτητα φόρτισης, δύο εταιρείες παρουσίασαν πριν από λίγες ημέρες μια νέα τεχνολογική καινοτομία πάνω σε ένα νέο κόνσεπτ ηλεκτρικό μοντέλο, το EV Concept, που υπόσχεται ότι φορτίζεται ταχύτητα! Οι κατασκευαστές αναφέρουν ότι έξι λεπτά αρκούν για να φορτιστεί η μπαταρία των 35 kWh, που εξασφαλίζει στο εντυπωσιακό μοντέλο αυτονομία 250 χλμ. ανά φόρτιση. Επίσης η νέα μπαταρία αντέχει έως και 2.000 κύκλους φόρτισης.

MΠΑΤΑΡΙΕΣ… IN HOUSE

Πάντως, το μεγάλο στοίχημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες με επίκεντρο τις φθηνότερες μπαταρίες είναι αυτές να κατασκευάζονται από τις ίδιες τις μάρκες και όχι από τρίτες εταιρείες. Σήμερα, στην Ευρώπη οι μπαταρίες κατασκευάζονται από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε ποσοστό 8% και το υπόλοιπο μερίδιο αναλογεί σε τρίτες εταιρείες. Στόχος, τα επόμενα χρόνια να αγγίξουν οι κατασκευαστές το 46%. Σήμερα, οι μπαταρίες είναι το πιο ακριβό ανταλλακτικό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και υπολογίζεται ότι στοιχίζουν περίπου το 40% της τιμής του ηλεκτρικού.

Παράλληλα με την εξέλιξη των μπαταριών η EE δείχνει να θέτει ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που αφορά το ανθρακικό αποτύπωμα των μπαταριών, τον κύκλο ζωής τους και την ανακύκλωσή τους.

Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μπαταριών θα περνάνε από… κόσκινο και για αυτόν τον σκοπό θα πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις όσον αφορά τις εκπομπές CO2 σύμφωνα με την ΕΕ. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να δηλώνουν και να επισημαίνουν το ανθρακικό αποτύπωμά τους.

Το νέο πλαίσιο θα ορίζει και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η συλλογή των μπαταριών με στόχο την ανακύκλωσή τους και τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Μάλιστα ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες τους νέους κανόνες για τον σχεδιασμό των μπαταριών και τη διαχείριση των αποβλήτων των μπαταριών.