Αριθμός υπερπτήσεων και παραβιάσεων «μηδέν». Και είναι «μηδέν» από τις 14 Φεβρουαρίου και μετά. Ενα «μηδέν» εξαιρετικής σημασίας για τις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και την ένταση που υπήρχε μέχρι το τραγικό χτύπημα του Εγκέλαδου στη γείτονα στις 6 Φεβρουαρίου.

Αρκεί να θυμηθεί κανείς ότι παραβιάσεις και υπερπτήσεις ήταν μόνιμα είδηση σε όλα τα ΜΜΕ και καταγράφονταν ως ένδειξη της κλιμάκωσης της «τουρκικής προκλητικότητας» και μέρος της πολιτικής απειλών της Αγκυρας απέναντι στην Αθήνα. Ενώ την ίδια στιγμή ήταν ένα από τα πεδία τα οποία εξετάζονταν ως πιθανά για την εξέλιξη ενός ενδεχόμενου «ατυχήματος» που θα μπορούσε να επιδιώξει η τουρκική πλευρά με στόχο να εκβιάσει εξελίξεις. Ακόμα και αν οι έλληνες πιλότοι θεωρούνται απόλυτα έμπειροι για να αποφεύγουν τις παγίδες.

Για τις παραβιάσεις και τις υπερπτήσεις είχε μιλήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο αμερικανικό Κογκρέσο τον Μάιο του 2022, τονίζοντας ότι «πρέπει να πάψουν άμεσα» και ζητώντας από τους αμερικανούς βουλευτές και γερουσιαστές να λαμβάνουν υπόψη τους «κίνδυνο αστάθειας στη νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ» όταν παίρνουν «αποφάσεις για την προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού στην περιοχή». Προκαλώντας την έκρηξη του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Επί σειρά μηνών το 2022 τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και οι υπουργοί Εξωτερικών και Αμυνας Νίκος Δένδιας και Νίκος Παναγιωτόπουλος ενημέρωναν με τους χάρτες του Αιγαίου ανά χείρας εταίρους και συμμάχους, θέλοντας να δείξουν τους κινδύνους της εν λόγω πρακτικής, όχι μόνο για τα μαχητικά αλλά και για τα αεροσκάφη της Πολιτικής Αεροπορίας.

Με την παραβίαση 2,5 ναυτικά μίλια από την Αλεξανδρούπολη, επίσης τον Μάιο του 2022, να καταδικάζεται με τον πλέον έντονο τρόπο από το ΥΠΕΞ, που αξιοποιώντας και το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την περιοχή, στο πλαίσιο και των διευκολύνσεων της ελληνοαμερικανικής Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA), χαρακτήριζε την εν λόγω παραβίαση υπονόμευση της συνοχής και των άμεσων προτεραιοτήτων του ΝΑΤΟ, «αποτελώντας και σαφή απειλή για την Ευρωπαϊκή Ενωση, σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποτελεί βασικό κόμβο μεταφοράς δυνάμεων για την ενίσχυση των συμμάχων μας».

Οικονομική αιμορραγία

Υπερπτήσεις και παραβιάσεις πέραν του κινδύνου ατυχήματος αποτελούν και παράγοντα οικονομικής αιμορραγίας από την πλευρά της Ελλάδας, αφού οι αναχαιτίσεις είναι ιδιαίτερα δαπανηρές. Αρκεί να σημειωθεί ότι μία ώρα πτήσης ενός μαχητικού κοστίζει, όπως αποκάλυψε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος (παρουσίαση βιβλίου Μάνου Καραγιάννη «Αποτροπή και άμυνα»), 9.000-10.000 ευρώ. Ποσό στο οποίο συνυπολογίζονται τα καύσιμα, οι φθορές και η συντήρηση, καθώς και η αμοιβή των πιλότων. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την πάγια πρακτική, η Πολεμική Αεροπορία δεν αναχαιτίζει μόνο τα τουρκικά F-16 που προχωρούν σε παραβιάσεις και υπερπτήσεις, αλλά ακολουθεί την ίδια τακτική με όλα τα αεροσκάφη που παραβιάζουν τους κανόνες και με τα UAV. Με την πτήση ενός UAV να υπολογίζεται ότι κοστίζει μόλις 400-500 ευρώ, σύμφωνα με τον ΥΕΘΑ.

Τον Δεκέμβριο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 1.153 παραβιάσεις, εκ των οποίων οι 18 ήταν υπερπτήσεις, από σύνολο 305 τουρκικών αεροσκαφών. Με το κόστος για την Αθήνα να υπολογίζεται πάνω από 2,2 εκατ. ευρώ. Συνολικά το 2022 πραγματοποιήθηκαν 11.256 παραβιάσεις, εκ των οποίων οι 235 υπερπτήσεις. Το 2023 τον Ιανουάριο είχαμε 978 παραβιάσεις, τον Φεβρουάριο 163 και τον Μάρτιο μηδέν.