Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών παίρνει τώρα τη «σκυτάλη» στον χώρο της παιδείας από τα ΑΕΙ, τη βάση εισαγωγής και τη φύλαξή τους. Το νέο νομοσχέδιο συντάσσεται αυτή τη στιγμή στο κτίριο του Αμαρουσίου, ενώ στη συνέχεια «επιστρέφουμε» και πάλι στα πανεπιστήμια και στον περίφημο νέο νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία τους. O νέος υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για τα θέματα των ΑΕΙ, Αγγελος Συρίγος ξεδιπλώνει στα «ΝΕΑ» τις σκέψεις του στην πρώτη του συνέντευξη από τη στιγμή που ανέλαβε το χαρτοφυλάκιό του.

Νέος νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ μπροστά σας. Πώς προχωράτε;

Εδώ θα μου δώσετε ένα χρονικό περιθώριο να ενημερωθώ πλήρως για το νομοσχέδιο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, καθώς ανέλαβα καθήκοντα πριν από λίγες μόλις ημέρες. Το ενδιαφέρον έχει επικεντρωθεί αυτή τη χρονική στιγμή στο νομοσχέδιο για τη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, το ανώτατο όριο φοιτήσεως και την Ομάδα Προστασίας των πανεπιστημίων. Η διαβούλευση ολοκληρώθηκε στις 20 Ιανουαρίου. Επεξεργαζόμαστε τα σχόλια που περιέχουν και προτάσεις που έχουν κατατεθεί επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Ευελπιστώ ότι θα μπορέσει να γίνει νόμος του κράτους στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Τότε θα μελετήσω και το νομοσχέδιο-πλαίσιο. Ούτως ή άλλως το υπουργείο προχωρεί με έναν συγκεκριμένο χρονισμό ως προς τα βήματά του. Το τρέχον νομοσχέδιο είναι το πέμπτο κατά σειρά. Θα ακολουθήσει νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της αυτονομίας του σχολείου. Το μεθεπόμενο νομοσχέδιο θα αφορά την ανώτατη εκπαίδευση και τον ΔΟΑΤΑΠ.

Το σώμα φύλαξης ΑΕΙ είναι σίγουρα μια μεγάλη θεσμική αλλαγή. Περιμένετε ένταση; Τελικά τα μέλη του σώματος θα έχουν ειδικά δωμάτια μέσα στα ΑΕΙ; Και πώς θα αντιμετωπίζονται τα φαινόμενα βίας σε πανεπιστημιακούς χώρους;

Δεν τίθεται θέμα υπάρξεως ειδικών δωματίων μέσα στα ΑΕΙ όπου θα ενδιαιτούν οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, οι ΟΠΠΙ, όπως αναφέρονται στον νόμο. Επίσης οι αστυνομικοί ειδικοί φρουροί που θα στελεχώνουν τις ΟΠΠΙ δεν θα φέρουν πυροβόλα όπλα. Για λόγους αυτοπροστασίας θα φέρουν αστυνομική ράβδο. Θα έχουν επίσης και χειροπέδες για την αντιμετώπιση ποινικών αδικημάτων, για να μπορούν να συλλάβουν κάποιον επί παραδείγματι. Εδώ να επισημάνω ότι υπάρχει διάκριση μεταξύ της αντιμετώπισης των ποινικών αδικημάτων, η οποία γίνεται αποκλειστικά από την Αστυνομία, και της φυλάξεως των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Η αρμοδιότητα για τη φύλαξη ανήκει αποκλειστικώς στα πανεπιστήμια. Εχω ακούσει το επιχείρημα να δημιουργηθεί μια ειδική Αστυνομία, όπως η Δημοτική, που θα υπάγεται απευθείας τις πανεπιστημιακές Αρχές. Η Δημοτική Αστυνομία όμως δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα σοβαρά ποινικά αδικήματα. Ακούω επίσης ότι θα οργανωθούν επιθέσεις που θα στρέφονται ειδικώς εναντίον τους. Είναι πιθανόν. Αυτό όμως δείχνει και την παράνοια που επικρατεί σε κάποιο εξαιρετικά μειοψηφικό τμήμα που εδρεύει σε κάποια ελληνικά πανεπιστήμια, χωρίς απαραιτήτως τα άτομα αυτά να είναι φοιτητές. Είναι αυτοί που ασκούν βία στο όνομα κάποιας ιδεολογίας. Η εμπειρία λέει ότι συνήθως οι περισσότεροι από αυτούς είναι εξωπανεπιστημιακοί. Για αυτόν τον λόγο θεωρώ πως η ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ θα περιορίσει κατά πολύ το πρόβλημα της ανομίας και της βίας. Η παρουσία της Αστυνομίας θα το εξαλείψει. Μετά την εξάλειψή του θα μπορούν οι συγκεκριμένοι αστυνομικοί να κατευθυνθούν σε άλλες δράσεις εκτός πανεπιστημίων. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι οι αστυνομικοί ελέγχονται αν υπερβούν την εξουσία που τους παρέχει ο νόμος.

Επειδή ακούγονται διάφορα περί αναβιώσεως του σπουδαστικού της ασφάλειας της χούντας, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι οι τότε ασφαλίτες υποκρίνονταν ότι ήταν φοιτητές. Κυκλοφορούσαν με φοιτητικές ταυτότητες. Σκοπός τους ήταν να παρακολουθούν τι κάνουν οι φοιτητές. Εδώ, θα έχουμε ένα σώμα ειδικά εκπαιδευμένο για να αντιμετωπίζει ποινικά αδικήματα στα πανεπιστήμια που θα φορά διακριτές στολές. Τι σχέση μπορεί να έχει το ένα με το άλλο;

Πώς σκέφτεστε όμως με όλα αυτά τα ελληνικά πανεπιστήμια την επόμενη δεκαετία; Και τελικά ποια είναι η σημαντικότερη αλλαγή που θέλετε να αφήσετε στο υπουργείο Παιδείας;

Η αποκατάσταση της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Ο Ρήγας Φεραίος είχε πει πως: «Οποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά». Το πανεπιστήμιο είναι ο κατεξοχήν χώρος του ελεύθερου συλλογισμού, της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, της απρόσκοπτης διεξαγωγής έρευνας και διδασκαλίας. Για να μπορέσουμε ως κοινωνία να προχωρήσουμε μπροστά θα πρέπει τα πανεπιστήμια να απελευθερωθούν από τον φόβο. Δεν θέλω να γενικεύω. Ο φόβος δεν επικρατεί σε όλα τα ΑΕΙ της χώρας. Σε συγκεκριμένα κτιριακά συγκροτήματα που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό φοιτητών υπάρχει το πρόβλημα. Εκεί συγκεντρώνονται ομάδες οι οποίες στο όνομα της ιδεολογίας τους ασκούν βία. Εκεί πλανάται ο φόβος. Αυτό πρέπει να εκλείψει.

Οικογενειοκρατία και νεποτισμός. Πώς θα αντιμετωπίσετε τη μεγαλύτερη ασθένεια των ελληνικών ΑΕΙ σε εκλογές και κρίσεις των μελών τους;

Το ζήτημα της οικογενειοκρατίας αφορά πρωτίστως τον τρόπο εκλογής των μελών ΔΕΠ. Είναι ένα θέμα το οποίο θα πρέπει να δούμε με πολύ μεγάλη προσοχή, διότι στο παρελθόν υπήρξαν αρκετά προβλήματα. Παλαιότερα υπήρχαν διαδικασίες στις οποίες συμμετείχαν ακόμη και 35 εκλέκτορες. Σε κάποια φάση περάσαμε σε διαδικασίες όπου μια ομάδα τεσσάρων ατόμων μπορούσε να εκλέξει όποιον ήθελε. Θα πρέπει να κινηθούμε με προσοχή ανάμεσα στις δύο υπερβολές.

Μιλώντας πρόσφατα με μαθητές της Γ’ Λυκείου, μου ανέφεραν εμφατικά ότι έχουν κουραστεί από τις συνεχείς αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα. Το ίδιο λένε οι καθηγητές των ΑΕΙ για τις συνεχείς αλλαγές στην εκλογή πρυτάνεων. Τι πρέπει να κάνει ένας πολιτικός για αυτά τα δυο θέματα;

Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου έχουν απόλυτο δίκιο. Δεν πρέπει να αλλάζει διαρκώς το εξεταστικό σύστημα και να βρίσκονται προ εκπλήξεων. Κατανοώ την αγωνία τους. Την αισθάνομαι και μέσα στο σπίτι μου. Η κόρη μου θα βρίσκεται του χρόνου στη Γ’ Λυκείου. Ωστόσο, οι αλλαγές που περιλαμβάνονται στο παρόν νομοσχέδιο δεν επηρεάζουν επ’ ουδενί την προετοιμασία των μαθητών που θα δώσουν φέτος πανελλαδικές εξετάσεις ούτε αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα. Ούτε θα επηρεάσει το νομοσχέδιο τα αποτελέσματα αυτών των εξετάσεων. Ως προς τους πρυτάνεις και τα όργανα διοικήσεως, όπως είπα και στην αρχή, θα μου επιτρέψετε να μελετήσω προσεκτικά το θέμα, αφού ολοκληρωθεί το τρέχον νομοσχέδιο. Το κρίσιμο είναι να βρεθούν λύσεις οι οποίες θα διαρκέσουν στον χρόνο.