«Η υψηλή ραπτική είναι σαν μια ορχήστρα της οποίας μαέστρος είναι ο Balenciaga. Εμείς οι υπόλοιποι είμαστε μουσικοί και ακολουθούμε τις οδηγίες του». Τα λόγια του Κριστιάν Ντιορ δεν είναι μόνο μια ένδειξη αβροφροσύνης, αλλά μια αληθινή έκφραση εκτίμησης για τον ισπανικής καταγωγής δημιουργό Κριστομπάλ Μπαλενσιαγκά. Ο σχεδιαστής γεννήθηκε στην Ισπανία το 1895 και μετέφερε τον οίκο του στο Παρίσι το 1937. Την εποχή που η γαλλική υψηλή ραπτική είχε ξεκινήσει να κατακτά τον κόσμο, τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, ο Μπαλενσιαγκά ήταν ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής του νέου φαινομένου. Το 1968 η αλλαγή της εποχής οδήγησε τη μόδα προς την άποψη των νέων και την επικράτηση του πρετ α πορτέ. Εκείνη τη χρονιά ο Μπαλενσιαγκά έκλεισε χωρίς προειδοποίηση τον οίκο του και αποσύρθηκε στην Ισπανία, όπου πέθανε ύστερα από τέσσερα χρόνια, στα 77 του.

Το μέγεθος της σχεδιαστικής του ευφυΐας αναδεικνύουν δύο μεγάλες εκθέσεις οι οποίες ανοίγουν σχεδόν ταυτόχρονα αυτή την άνοιξη σε δύο ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Ενώ ο σημερινός σχεδιαστής του οίκου Balenciaga Ντέμνα Γκβασάλια, αφού επισκέφθηκε τις αρχειακές συλλογές του ισπανού μετρ, παρουσίασε με τη νέα συλλογή του στο Παρίσι, στην πρόσφατη Εβδομάδα Μόδας, τη δική του ανάγνωση της balenciagaκικής γυναικείας σιλουέτας. Στην ίδια πόλη, ταυτόχρονα με τον Γκβασάλια, ο Ολιβιέ Σαγιάρ, ευρηματικός και ταλαντούχος καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Ενδύματος Γκαλιερά, ετοίμασε το αφιέρωμά του στον ισπανό μετρ επικεντρώνοντας την έρευνά του στη σχέση του Μπαλενσιαγκά με το μαύρο χρώμα. Η έκθεση «Balenciaga, l’ oeuvre au noir» παρουσιάζεται στο μουσείο του γλύπτη Μπουρντέλ στο Παρίσι, μοιράζοντας ανάμεσα στα εκθέματα τέχνης πάνω από 100 δημιουργίες από τα αρχεία του Γκαλιερά και του οίκου Balenciaga.

Ο Μπαλενσιαγκά είχε αντιμετωπίσει το μαύρο ως το αναγκαίο εργαλείο για να εκφράσει την απλότητα του κοψίματος. Η ένταση βάθους που η συγκεκριμένη απόχρωση έβγαζε στις διαφορετικές υφές των υλικών ήταν εκείνη που καθόριζε και τη σχεδιαστική λεπτομέρεια των ρούχων του.

Στην άλλη πλευρά της Μάγχης, στο λονδρέζικο Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου, η έκθεση «Balenciaga: Shaping Fashion» που ανοίγει στις 27 Μαΐου προσεγγίζει εξονυχιστικά το έργο του. Ο ίδιος ήταν ένας από τους σχεδιαστές μόδας που καθόρισε τη μοντέρνα γυναικεία σιλουέτα στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, με τον επινοητικό σχεδιασμό του και την τολμηρή επιλογή των υλικών του. Το χαρακτηριστικό της σιλουέτας του ήταν τα ρούχα που βρίσκονταν σε απόσταση, μακριά από το σώμα. Ενα από τα ευρήματά του ήταν οι γιακάδες και τα στριφώματα που βάθαιναν προς τα πίσω ώστε να δείχνει ίσια μια κυρτή γυναικεία πλάτη. Τα ταγέρ με την αρχιτεκτονική τους απλότητα ξεχώριζαν για τη μελετημένη αναλογία τους. Οι βραδινές δημιουργίες του, για τα υφάσματα εκπληκτικής πολυτέλειας που χρησιμοποιούσε. Ο Κριστομπάλ Μπαλενσιαγκά άλλαζε αργά και μεθοδικά το ντιζάιν στα ρούχα του, γι’ αυτό και τα σχήματά τους εξακολουθούν να έχουν ακόμη και σήμερα τη γραμμή του μοντέρνου ύφους. Οπως το ριχτό πουκάμισο χωρίς τονισμένη μέση από λευκό βαμβακερό πικέ που έδειξε το 1953. Η πουκαμίσα του ήταν εμπνευσμένη από το αντίστοιχο ρούχο των ψαράδων της γενέτειράς του.

Η επινοητική ματιά του Μπαλενσιαγκά εξακολουθεί να εμπνέει ακόμη τους σύγχρονους σχεδιαστές της μόδας, οι οποίοι επηρεάζονται άμεσα από την καθαρότητα της φόρμας του. Σήμερα που η γυναικεία σιλουέτα χάνεται μέσα στα ογκώδη φαρδιά ρούχα συλλογών όπως οι Celine, J.W Anderson, Erdem, η σκιά του δημιουργού φαίνεται ιδιαίτερα επιδραστική.