Καλλιτέχνες απέναντι στον νόμο

«Το δικαστήριο»: Ηλικιωμένος τραγουδοποιός συλλαμβάνεται κατηγορούμενος ότι με τα επαναστατικά του μελοποιημένα ποιήματα προκάλεσε την αυτοκτονία ενός εργάτη του αποχετευτικού δικτύου που πέθανε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Η υπόθεση εκδικάζεται σε μια αίθουσα δικαστηρίου όπου, παράλληλα, η κάμερα καταγράφει την καθημερινότητα του δικαστή και των δικηγόρων έξω από αυτό. Από τη μια, ο συνήγορος υπεράσπισης. Νεαρός, καλλιεργημένος, καλοπροαίρετος, ολοένα και περισσότερο συγκρουόμενος με τα πανάρχαια έθιμα και τις «ηθικές» αξίες που εξακολουθούν να κυριαρχούν. Και κυριαρχούν χάρη σε ανθρώπους σαν τους δικαστές και τους κατηγόρους, που χρησιμοποιούν πανάρχαιους νόμους ως πολιτικά και ιδεολογικά όπλα. Η μόνη ελπίδα σε μια τέτοια κοινωνία, η ανθρωπιά μας, λέει ο ινδός κινηματογραφιστής Τσαϊτάνια Ταμάν, που παίζει εντέχνως με τις κωμικές αλλά και τις δραματικές αποχρώσεις της ιστορίας. Δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε.

Βαθμοί: 7

Road movie στην άκρη του κόσμου

«Forget me not»: Ο Αλεξ, ένας δύτης (Γιάννης Στάνκογλου), βρίσκεται πολύ καιρό στη Νέα Ορλεάνη, όπου δουλεύει τα βράδια σε ένα μπαρ και ζει μια ζωή χωρίς σκοπό. Στην Ελλάδα τον περιμένει η Δάφνη, η αγαπημένη του, που του είναι μεν αφοσιωμένη, αλλά συγχρόνως τον προειδοποιεί ότι «δεν υπάρχουν Πηνελόπες πια» και κάποια στιγμή πρέπει να αποφασίσει να επιστρέψει. Εκείνος δέχεται μια κλήση για δουλειά και αποφασίζει να τη δεχτεί. Ξεκινάει ένα ταξίδι, με αρχικό προορισμό την Αλάσκα και μετά τον Βερίγγειο Πορθμό, στον Β. Ειρηνικό. Η μοναξιά είναι το κυρίαρχο στοιχείο –η μοναξιά του ήρωα αλλά και των τοπίων –μαζί με τον χρόνο, που στον Βορρά η αίσθησή του αλλάζει. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Φάγκρας που επιστρέφει έπειτα από πολύχρονη απουσία («Πες στη Μορφίνη, ακόμα την ψάχνω») σε μια ταινία που δεν μπορώ να «αξιολογήσω» για λόγους καθαρά πρακτικούς (ο υπογράφων είναι ένας εκ των συντελεστών της).

Ασιάτες, αυτά τα κτήνη

«Χωρίς διέξοδο»: «Εχετε τη «USA Today»; Τη «Herald Tribune» ίσως;». Ο Οουεν Γουίλσον, Αμερικανός στη Νοτιοανατολική Ασία, ζητά εφημερίδα από ντόπιο γηραιό ψιλικατζή και ο σκηνοθέτης Τζον Ερικ Ντάουντλ θέτει το πλαίσιο και τους όρους με τους οποίους θα εξελιχθεί το όλο δράμα. Ετσι, όταν στη συνέχεια μια εξέγερση υποχρεώνει αυτόν και την οικογένειά του να αναζητήσουν καταφύγιο, η εφετζίδικη φιλμογράφηση των εξεγερθέντων (όλοι τους αιμοδιψείς εχθροί του δυτικού κόσμου) μόνο απώθηση μπορεί να προκαλέσει. Α, συμμετέχει και ο Πιρς Μπρόσναν.

Βαθμοί: 2

Φάλτσο θρίλερ

«Μαριονέτες»: Ενας δημοσιογράφος ανακαλύπτει τις άκρες μιας μυστικής αίρεσης σε ένα ελληνικό θρίλερ που χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο κώδικα του είδους –δυστυχώς φάλτσα. Ενα παράδειγμα: επαγγελματίας δολοφόνος ακουμπά με την παλάμη του μια κούπα καφέ για να τεστάρει τη θερμοκρασία της, την ίδια ώρα που οι αναδυόμενοι ατμοί γεμίζουν το φιλμικό κάδρο. Σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί (Αλέξης Γεωργούλης, Γιώργος Χρανιώτης, Ακης Σακελλαρίου) δείχνουν μετέωροι ενώ μονάχα ο Γιώργος Κιμούλης φαίνεται να αντιλαμβάνεται πως παίζει σε ένα θρίλερ τρίτης διαλογής, καθώς δίνει μια «ανάλογη» ερμηνεία.

Βαθμοί: 2

Ο πανίσχυρος Βιν

«Ο τελευταίος κυνηγός μαγισσών»: Νομίζατε πως εξαφανίστηκαν τον Μεσαίωνα, οι μάγισσες όμως εξακολουθούν να ταλανίζουν τον κόσμο μας. Το ξέραμε και από τις εποχές του «Suspiria» αυτό βέβαια, ο Βιν Ντίζελ όμως βάλθηκε να εκσυγχρονίσει τη συνταγή σε αυτό το θρίλερ που απευθύνεται κυρίως στους φίλους των αντίστοιχων role playing games. Περισσότερα στο InstaNEA.

Δεν το είδαμε

«Οι επίλεκτοι»: Ο Ζαν Ρενό είναι ο επικεφαλής μιας επίλεκτης ομάδας αστυνομικών που χρησιμοποιεί ανορθόδοξες μεθόδους για να πετύχει την πάταξη της εγκληματικότητας σε μια ταινία για την οποία δεν έγινε δημοσιογραφική προβολή.