Με τον εφιάλτη των καθυστερήσεων στις πτήσεις βρίσκονται αντιμέτωπα αρκετά περιφερειακά αεροδρόμια, των οποίων η λειτουργία παρουσιάζει αρρυθμίες, ενώ ήδη οι προβλέψεις κάνουν λόγο για τη διακίνηση συνολικά φέτος περίπου 50 εκατ. επιβατών.

Οι βασικές υποδομές των αερολιμένων βρίσκονται στο «κόκκινο», με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εστιάζονται στα συστήματα αεροναυτιλίας (ραδιοβοηθήματα, συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας κ.λπ), στην κατάσταση των διαδρόμων προσγειώσεων – απογειώσεων, καθώς και σε άλλες λειτουργίες των αεροδρομίων.

«ΜΠΑΛΩΜΑΤΑ». Μόλις την περασμένη Κυριακή το αεροδρόμιο της Μυκόνου έκλεισε ξαφνικά για τέσσερις ώρες λόγω εμφάνισης σοβαρών προβλημάτων στον ασφαλτοτάπητα του διαδρόμου προσγειώσεων – απογειώσεων αεροσκαφών, που είχε ως αποτέλεσμα να γίνουν άνω – κάτω οι πτήσεις από και προς το νησί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο αεροδρόμιο της Μυκόνου οι εργαζόμενοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) «μπαλώνουν» τακτικά τον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης των αεροσκαφών, καθώς η άσφαλτος ξεκολλάει συνεχώς, αφού εξαιτίας της έλλειψης κονδυλίων δεν έχει συντηρηθεί – επισκευαστεί για πάνω από δύο χρόνια.

Οπως τονίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Σπύρος Ρολάκης, «ήδη έχουν αρχίσει να σημειώνονται καθυστερήσεις ακόμα και 45 λεπτών σε ορισμένες πτήσεις εξαιτίας της αύξησης των δρομολογίων πάνω από το όριο που μπορεί να «σηκώσει» ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας με το υφιστάμενο προσωπικό».
Για τον λόγο αυτόν μάλιστα, όπως ο ίδιος αποκαλύπτει, έχουν αρχίσει να καταφθάνουν στο υπουργείο Μεταφορών επιστολές από το Eurocontrol, από μεγάλα τουριστικά πρακτορεία αλλά και από αεροπορικές εταιρίες, μέσω των οποίων ζητούνται διευκρινίσεις για τις καθυστερήσεις στις πτήσεις που σημειώνονται ήδη και που αναμένεται να αυξηθούν μέσα στο ερχόμενο δίμηνο (Ιούλιος – Αύγουστος).
«Εάν η κατάσταση με τις καθυστερήσεις δεν βελτιωθεί, κινδυνεύουμε να χάσουμε πολλά χρήματα από τα τέλη των υπερπτήσεων, καθώς οι αερομεταφορείς θα οδηγηθούν στον επανασχεδιασμό των δρομολογίων τους παρακάμπτοντας τον ελληνικό εναέριο χώρο» λέει ο κ. Ρολάκης.
Την ίδια στιγμή, προβλήματα εξακολουθούν να εντοπίζονται και στο μέτωπο των ραδιοβοηθημάτων, με αποτέλεσμα αρκετά αεροδρόμια να αντιμετωπίζουν προβλήματα ως προς την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών μετά τη δύση του ηλίου. Αυτό, όπως λένε οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, συμβαίνει διότι δεν έχουν πιστοποιηθεί ακόμα για φέτος τα ραδιοβοηθήματα όλων των αεροδρομίων, με αποτέλεσμα να μη χρησιμοποιούνται και οι προσεγγίσεις των αεροσκαφών στα αεροδρόμια να γίνονται εξ όψεως (VFR).
Πάντως, το συγκεκριμένο πρόβλημα που πριν από λίγες μέρες προκάλεσε έντονες αρρυθμίες στη λειτουργία των αερολιμένων της Μυτιλήνης και της Χίου φαίνεται ότι λύνεται σιγά σιγά με την επιστροφή από τη Γερμανία του ειδικού αεροσκάφους της ΥΠΑ, το οποίο χρησιμοποιείται για τον έλεγχο και την πιστοποίηση των ραδιοβοηθημάτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στα προαναφερθέντα αεροδρόμια, ώς τις 20 Ιουνίου, σημειώνονταν καθυστερήσεις στις πτήσεις και αλλαγές στις ώρες αναχώρησής τους ακριβώς λόγω της μη λειτουργίας των ραδιοβοηθημάτων, γεγονός που οδήγησε ακόμα και στη διακοπή των νυχτερινών πτήσεων. Αντίστοιχες απειλές αντιμετώπισαν και τα αεροδρόμια της Σκιάθου και της Σαντορίνης, στα οποία η ΥΠΑ έδωσε παράταση ενός μηνός για την επιθεώρηση και τον έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων τους. Ηδη περνούν από ελέγχους τα ραδιοβοηθήματα στα αεροδρόμια της Μυτιλήνης, της Χίου και της Σκιάθου, ενώ τις προσεχείς ημέρες θα έχει ελεγχθεί και ο εξοπλισμός των ραδιοβοηθημάτων στους αερολιμένες της Κω και της Σαντορίνης.

ΧΡΩΣΤΟΥΣΑΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΥΗ. Αιτία για τη μη έγκαιρη πιστοποίηση των ραδιοβοηθημάτων στα αεροδρόμια μεγάλου τουριστικού ενδιαφέροντος είναι το γεγονός ότι και τα δύο αεροπλάνα της ΥΠΑ που είναι ειδικά μετασκευασμένα ώστε να υλοποιούν αυτούς τους ελέγχους παρέμειναν καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας της Υπηρεσίας.

Το ένα αεροσκάφος δεν μπορεί ακόμα να πετάξει, διότι δεν έχει προμηθευτεί τα απαραίτητα εγχειρίδια πτήσης για το 2015 κόστους 35.000 ευρώ, ενώ το δεύτερο βρισκόταν στη Γερμανία για την καθιερωμένη εξάμηνη συντήρησή του, απ’ όπου επέστρεψε πριν από λίγες μέρες.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, αν και θα έπρεπε να είχε επισκευαστεί εγκαίρως, παρέμενε εκεί λόγω της οφειλής ύψους 70.000 ευρώ από την προηγούμενη συντήρησή του τον Οκτώβριο του 2014!
Το σχετικό κονδύλι ύστερα από αρκετές πιέσεις της ΥΠΑ εκταμιεύτηκε πριν από λίγες μέρες κι έτσι το αεροπλάνο επέστρεψε στην Αθήνα στις 20 Ιουνίου. Η καθυστέρηση αυτή όμως ήταν αρκετή στο να προκληθούν προβλήματα σε αρκετά αεροδρόμια.

«Είναι αδιανόητο να παρατηρούνται αυτές οι ελλείψεις όταν τα έσοδα μόνο από τα τέλη υπερπτήσεων ανέρχονται ετησίως σε πάνω από 170 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, απαρχαιωμένα είναι και τα ραντάρ μας» λέει ο κ. Ρολάκης, επισημαίνοντας πως αν δεν βελτιωθεί η κατάσταση, οι καθυστερήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια το φετινό καλοκαίρι θα ξεπεράσουν τα δύο εκατομμύρια λεπτά. Σημειώνεται ότι προκειμένου να ξεμπλοκάρουν οι προσλήψεις 32 ελεγκτών χρειάστηκαν δύο χρόνια, ενώ για τις καλοκαιρινές ανάγκες ήδη μετακινήθηκαν δύο ελεγκτές στη Μύκονο και τη Σαντορίνη, χωρίς να παίρνουν ούτε την εκτός έδρας ημερήσια αποζημίωση των 35 ευρώ.

ΑΣΥΝΤΗΡΗΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ. Την ίδια στιγμή, σημαντικά προβλήματα εντοπίζονται και στα κτίρια των αεροσταθμών των αεροδρομίων. Στη Ρόδο το σύστημα κλιματισμού εμφάνισε τις πρώτες βλάβες ενώ, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι της ΥΠΑ, με δυσκολία γίνεται και ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πυροσβεστικών οχημάτων στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.
Επίσης, ασυντήρητοι παραμένουν και οι ιμάντες αποσκευών σχεδόν στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων. Οπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, «όσο ασήμαντο κι αν ακούγεται αυτό, για ένα μεγάλο αεροδρόμιο που το καλοκαίρι εξυπηρετεί ακόμα και 10 πτήσεις σε λίγο χρόνο, η προβληματική λειτουργία των ιμάντων αποσκευών μπορεί να προκαλέσει ασφυξία».
Ηδη αρκετές εταιρείες έχουν σταματήσει να παρέχουν ανταλλακτικά επί πιστώσει και η ΥΠΑ αδυνατεί ακόμα και να στείλει τα δικά της ειδικά συνεργεία για τις επισκευές αυτού του είδους. Οπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, σε πολλά αεροδρόμια δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για την προμήθεια χαρτιού υγείας για τις τουαλέτες!
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΥΠΑ χρωστά 7,8 εκατ. ευρώ για τις υπερωρίες των εργαζομένων από τον Δεκέμβριο του 2014 και μετά, 10,5 εκατ. ευρώ σε εταιρείες security και 7 εκατ. ευρώ σε εταιρείες καθαρισμού. Πάντως, το συνολικό ποσό που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό για το 2015 για την ΥΠΑ ανέρχεται σε 55 εκατ. ευρώ.

Αναλαμβάνει νέα διοίκηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

Aνακοινώθηκε χθες από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη η νέα διοίκηση της Υπηρεσίας

Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Καθήκοντα διοικητή της ΥΠΑ αναλαμβάνει ο μηχανολόγος-μηχανικός Κωνσταντίνος

Λιντζεράκος, ενώ στις θέσεις των δύο υποδιοικητών τοποθετούνται οι Ευάγγελος Πετρόπουλος και Κάρολος Λάμπρου.Επίσης, νέος πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Συντονισμού των Πτήσεων (ΕΑΣΠ) αναλαμβάνει ο Δημήτριος Πλειώνης.