Βήματα έστω και δειλά αρχίζει να κάνει η κυβέρνηση στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του λιμανιού του Πειραιά (ΟΛΠ), εξέλιξη που σχετίζεται και με κάποιες πρώτες θετικές ενδείξεις που σημειώθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες κατά τις χθεσινές διαπραγματεύσεις του Brussels Group στο Παρίσι.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές υπήρξε μερική συμφωνία μεταξύ της ελληνικής πλευράς και των θεσμών για συμμετοχή του κράτους στις υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες, ωστόσο οι δανειστές συνεχίζουν να ζητούν τα όποια έσοδα να κατευθύνονται για την εξυπηρέτηση του χρέους, ενώ η κυβέρνηση ζητά να πηγαίνουν στην ανάπτυξη.

Τα παραπάνω θα πρέπει να συνδυαστούν και με τις πληροφορίες για ξεπάγωμα από το Μάιο του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, αλλά με αλλαγή των όρων που προέβεπε η αρχική προκήρυξη. Αντί για το αρχικό 67,7% φαίνεται ότι η κυβέρνηση καταλήγει στη πώληση του 51% του ΟΛΠ.

Το ξεπάγωμα του διαγωνισμού για το λιμάνι του Πειραιά σηματοδότησαν δύο εξελίξεις κατά την εβδομάδα που πέρασε. Πρώτον, η τηλεφωνική συνομιλία του Κινέζου πρωθυπουργού Li Keqiang με τον Αλέξη Τσίπρα την Τρίτη του Πάσχα, για να ακολουθήσει την επομένη ημέρα, επιστολή του ΤΑΙΠΕΔ προς την Cosco και τις υπόλοιπες εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι τρεις πιο «ζεστοί» υποψήφιοι στο διαγωνισμό για τον ΟΛΠ, η Cosco, η APM Terminals, θυγατρική του δανέζικου ναυτιλιακού κολοσσού Maersk Group, αλλά και η φιλιπινέζικη ICTS, ενημερώθηκαν και επισήμως από το Ταμείο πως ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει και πάλι.

Εξέλιξη που εκτιμάται ότι σχετίζεται και με την εκ νέου συμμετοχή κινεζικού fund στη δημοπρασία εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου την περασμένη Τετάρτη. Οσο για τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, που από την αρχή είχε ταχθεί κατά της ιδιωτικοποίησης, δήλωσε προ ημερών ότι οι αποφάσεις για τον Πειραιά λαμβάνονται σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, παραπέμποντας στο Μαξίμου.

Νωρίς για συμπεράσματα

Αρχίζει επομένως να ξεπερνά τις αγκυλώσεις της η κυβέρνηση στο μέτωπο των ιδιωτικοποίησεων ; Είναι πολύ νωρίς για να βγάλει κανείς συμπεράσματα. Το μόνο σίγουρο είναι πως κάτι αρχίζει να κινείται. Η αρχή έγινε με τη σύμβαση 20ετούς παραχώρησης για τη χορήγηση του δικαιώματος αποκλειστικής διοργάνωσης και διεξαγωγής του αμοιβαίου ιπποδρομιακού στοιχήματος (ΟΔΙΕ) με τις τελικές υπογραφές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΟΠΑΠ, ως πλειοδότριας εταιρείας, να έχουν προγραμματιστεί για τις 24 Απριλίου.

Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο και η υπογραφή της συμφωνίας την επόμενη Παρασκευή, θα φέρει στο ελληνικό Δημόσιο 40,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο τίμημα που είχε προσφέρει ο ΟΠΑΠ.

Πρόκειται επίσης για το μοναδικό διαγωνισμό για τον οποίο κυβερνητικά στελέχη έχουν ταχθεί δημοσίως υπέρ του να ολοκληρωθεί ως έχει, και μάλιστα το συντομότερο δυνατόν. «Οι ελληνικές ιπποδρομίες δεν πρέπει να σβήσουν με κίνδυνο να μείνουν στο δρόμο 2.000 οικογένειες που δραστηριοποιύνται στο συγκεκριμένο κλάδο», έχει δηλώσει πολλές φορές η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη

«Ζυμώσεις» όμως γίνονται και γύρω από το ντιλ του Αστέρα Βουλιαγμένης. Το ΤΑΙΠΕΔ από κοινού με την Εθνική Τράπεζα, πωλητή του μεγαλύτερου τμήματος της έκτασης, και τους εκπροσώπους του αραβο-τουρκικού fund «Jermyn Real Estate» που πλειοδότησε στο διαγωνισμό προσφέροντας τίμημα 400 εκατ. ευρώ, αναζητούν από κοινού λύση, μετα το μπλόκο του Συμβουλίου της Επικρατείας που απεφάνθη ότι η υλοποίηση πολυτελών κατοικιών στην έκταση δεν μπορεί να προχωρήσει. Την περασμένη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ είχε ειδική σύσκεψη με εκπροσώπους της Εθνικής και του fund, με στόχο να κλείσει το ντιλ, χωρίς να απαιτηθεί νέος διαγωνισμός.