Ο Μιχάλης Κατζουράκης κι ο Δημήτρης Μυταράς, ο Γιάννης Τσαρούχης κι ο Κοσμάς Ξενάκης, ο Άλκης Πιερράκος, ο Soloup και οι μαθητές του Πλάτωνα Ριβέλλη, δίνουν ραντεβού στο Μουσείο Μπενάκη μέσα στο 2015.

Το δραστήριο μουσείο παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει δεν αφήνει κενά στο πρόγραμμά του και όπως φαίνεται από τις εκθέσεις που ανακοίνωσε προ ολίγου για τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς, εξακολουθεί να διατηρεί τον πήχη ψηλά ώστε να παραμένει πόλος έλξης για το ευρύ, αλλά και το πιο εκπαιδευμένο στα θέματα τέχνης κοινό.

«Ποδαρικό» θα κάνει ο πολύπλευρος εικαστικός δημιουργός Μιχάλης Κατζουράκης στο κτίριο της οδού Πειραιώς, ο οποίος από τις 28 Ιανουαρίου και έως τις 5 Απριλίου θα παρουσιάσει τις «Παραλλαγές» του, μια αναδρομική έκθεση (1954-2014) που θα αναδείξει τη στενή του σχέση με τη φωτογραφία. Και παρόλο που θα είναι αναδρομική δεν θα ακολουθεί χρονολογική σειρά η παρουσίαση των έργων, αλλά θα είναι χωρισμένη σε θεματικές ενότητες, ώστε δίπλα σε κάθε θέμα θα παρουσιάζονται και οι παραλλαγές του, ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο στην έκθεση θα παίζει το αρχείο του καλλιτέχνη, το οποίο θα αναδείξει κυρίως τον τρόπο που ο Μιχάλης Κατζουράκης μετατρέπει σε έργο το ίχνος που αφήνει ο άνθρωπος στο αστικό τοπίο.

Ο Δημήτρης Μυτάρας – στο ίδιο κτίριο – θα ανοίξει το εκθεσιακό πρόγραμμα του Φεβρουαρίου σε μια έκθεση που θα παρουσιάσει το έργο του σε συνδυασμό με εκείνο των συνεργατών του στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, της οποίας διετέλεσε και πρύτανης (3 Φεβρουαρίου -8 Μαρτίου).

Ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της πρώιμης νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας – η Ναυμαχία της Ναυπάκτου – απασχολεί εδώ και τρία χρόνια τον Άλκη Πιερράκο, ο οποίος δημιούργησε μια σειρά ασπρόμαυρων σχεδίων με σινική μελάνη που θα παρουσιάσει από τις 8 Φεβρουαρίου έως τις 29 Μαρτίοy στην Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου – Γκίκα, ενώ ο δημιουργός κόμικ Soloup εκθέτει μπροστά στα μάτια μας από τις 10 Φεβρουαρίου (έως 8 Μαρτίου) στην Πειραιώς την «κουζίνα» για τον τρόπο που σχεδίασε την έκδοση «Αϊβαλί», τα πρωτότυπα σχέδια του, τα ντοκουμέντα που αξιοποίησε για να δει με τον δικό του τρόπο την Μικρασιατική Καταστροφή.

Το δεύτερο μέρος της εικονογραφημένης αυτοβιογραφίας του Γιάννη Τσαρούχη θα είναι έτοιμο να ξετυλιχθεί μπροστά στα μάτια όσων αγαπούν το έργο του από τα μέσα Φεβρουαρίου έως τις αρχές Μαΐου, ενώ ο Ζάφος Ξαγοράρης στήνει μια Λοξή Τάξη μέσα στο κτίριο της οδού Πειραιώς για να…ανοίξει διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη.

Για την ακρίβεια θα στήσει 18 θρανία, 36 καρέκλες και μια καθηγητική έδρα κομμένα υπό γωνία 5-10 μοιρών έτσι ώστε να μπορούν να σταθούν στην κατηφόρα και να δημιουργήσουν μια υπαίθρια τάξη. Όταν στηθεί λοιπόν στο αίθριο του μουσείου ολόκληρη η τάξη θα γέρνει ομοιόμορφα! Το έργο, όπως και οι ομιλίες και οι προβολές που προγραμματίζονται, εντάσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος «Οι καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη» (25 Φεβρουαρίου-17 Μαϊου).

Για πρώτη φορά θα έχουν οι φιλότεχνοι την ευκαιρία να δουν μια γενναία γεύση του πρωτοπόρου της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα, Κοσμά Ξενάκη. Σε δυο ορόφους οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, φωτογραφίες από τα μνημειακά του έργα σε δημόσιους χώρους, αναφορές στο αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό του έργο, μέρος των συλλογών του και ντοκουμέντα από τα πρωτοποριακά εικαστικά του δρώμενα, τα Πολύτεχνα, στα οποία συνδύαζε ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, θέατρο και χορό (19 Μαρτίου-10 Μαϊου).

Και λίγο πριν φύγει ο Μάρτιος τα μέλη του Φωτογραφικού Κύκλου υπό τον Πλάτωνα Ριβέλλη στο κτίριο της οδού Κουμπάρη «βουτούν» σε μια περιοχή έως πρόσφατα περιφρονημένη φωτογραφικά: στην οικογένεια. Και αντί για τις αναμνηστικές και ερασιτεχνικές φωτογραφίες στις οποίες ήταν έως προσφάτως περιορισμένη, η Οικογένεια, υπό την ευρύτερη έννοια και σε ό,τι παραπέμπει στην αίσθηση μιας οικογένειας γίνεται πρωταγωνίστρια του φακού των μελών του Φωτογραφικού Κύκλου. (20 Μαρτίου -24 Μαΐου).