Συνεχίζει να προκαλεί ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Νιλ ΜακΓκέγκορ καθώς, όπως δήλωσε, «βρίσκεται σε συζητήσεις προκειμένου να δανείσει και άλλα Γλυπτά του Παρθενώνα» σε μουσεία του κόσμου, πέραν εκείνου στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Αδιαφορώντας για τις αντιδράσεις –στην περίπτωση της Ελλάδας έφθασαν στο επίπεδο του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά –ο ΜακΓκρέγκορ δήλωσε στην εφημερίδα «Telegraph»ότι «πλήθος ανθρώπων και ιδρυμάτων του εξωτερικού εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να προχωρήσουμε σε δανεισμό Γλυπτών» και τόνισε ότι «με μερικούς από αυτούς είμαστε σε συζητήσεις».

Επισήμανε δε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου ότι οι συζητήσεις αυτές δεν άρχισαν τώρα αλλά πριν από περίπου έναν χρόνο και θα συνεχιστούν παρά την αντίθεση που εξέφρασε η Ελλάδα για τον δανεισμό του Ιλισού (το ακέφαλο άγαλμα του θεού από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα), ο οποίος εκτίθεται στο Μουσείο Ερμιτάζ από το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής και έως τις 18 Ιανουαρίου.

Ωστόσο δεν έδωσε λεπτομέρειες για το πότε και σε ποια άλλα μουσεία θα δοθούν με τη μορφή δανεισμού τα Γλυπτά. Είναι δεδομένο πάντως, σημειώνει η βρετανική εφημερίδα, ότι νέοι επικείμενοι δανεισμοί Γλυπτών θα εξαγριώσουν την ελληνική κυβέρνηση.

Το Βρετανικό Μουσείο ισχυρίζεται ότι τα Γλυπτά αποκτήθηκαν νομίμως και ότι εναπόκειται στον θεματοφύλακά τους –το ίδιο το Βρετανικό Μουσείο, εν προκειμένω –πώς θα τα διαχειριστεί. «Είναι απολύτως φυσιολογικό για το Βρετανικό Μουσείο να δανείσει σπουδαία εκθέματα σε μεγάλα μουσεία» είπε ο Νιλ ΜακΓκρέγκορ. Πλην όμως είναι η πρώτη φορά που ένα έργο τέχνης, ένα από τα αριστουργήματα του Φειδία, παραχωρείται με τη μορφή του δανεισμού στο εξωτερικό από την εποχή που τα πριόνισε, τα τεμάχισε και τα αφαίρεσε ο Τόμας Μπρους, ο έβδομος λόρδος του Ελγιν στις αρχές του 19ου αιώνα.

Η ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΤΗΣ «GUARDIAN». Την ίδια ώρα ο αρθρογράφος Χιου Μιούιρ της εφημερίδας «Guardian» εκφράζει την αντίθεσή του στην κίνηση του Βρετανικού Μουσείου τουλάχιστον τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. «Κάνει λάθος το Βρετανικό Μουσείο να δανείσει Γλυπτό του Παρθενώνα στη Ρωσία» έχει τίτλο το άρθρο και ο δημοσιογράφος αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν η Αγγλία να προχωρά σε πολιτιστικές ανταλλαγές με τη Ρωσία, ενώ της έχει ήδη επιβάλει κυρώσεις (με αφορμή την προσάρτηση της Κριμαίας και την κατάρριψη του μαλαισιανού αεροσκάφους από φιλορώσους αυτονομιστές).

«Το μουσείο σταθμίζοντας προτεραιότητες αποφάσισε ότι κυρίαρχη σε αυτήν την υπόθεση είναι «η ιδέα του Διαφωτισμού, ότι δηλαδή τα παγκόσμια επιτεύγματα πρέπει να μελετώνται, να μοιράζονται, να τα απολαμβάνουν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι». Ας σκεφθούμε τώρα τις κυρώσεις στη Ρωσία. Τι νόημα έχουν; Επιβλήθηκαν για να αντιληφθεί η Ρωσία ότι δεν μπορεί να συμπεριφέρεται κατ’ αυτόν τον τρόπο. Η Τέχνη μπορεί να διαφοροποιείται από την παγκόσμια προσπάθεια να αντιμετωπισθεί ο Πούτιν; Είναι σωστό;» αναρωτιέται τελικά ο Μιούιρ.

«Ας το ζητήσει η Αθήνα»

Σε ερώτηση αν το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να κάνει κάτι ανάλογο και με την Αθήνα, ο διευθυντής του Νιλ ΜακΓκρέγκορ σημείωσε στην εφημερίδα «Τέλεγκραφ» ότι «μέχρι σήμερα οι Ελληνες μονίμως αρνούνται να δανειστούν επειδή δεν μπορούν να δανειστούν κάτι που τους ανήκει. Αλλά εάν εκφράσουν αίτημα θα εξεταστεί με τους ίδιους όρους που κοιτάμε και οποιοδήποτε άλλο αίτημα».