Μπορεί η τρόικα να ζητά επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, ωστόσο την ίδια στιγμή η Κομισιόν βάζει τις δικές της «τρικλοποδιές» σε μια σειρά διαγωνισμών του ελληνικού προγράμματος με πιο τρανταχτά παραδείγματα αυτά των ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΔΕΠΑ, και πιο πρόσφατο παράδειγμα εκείνο των ΕΠΑ.

Η μια υπηρεσία της Ε.Ε. απαιτεί έσοδα, όταν η άλλη είτε απειλεί με πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ για κρατικές ενισχύσεις που είχαν δοθεί κατά το παρελθόν (π.χ. ΛΑΡΚΟ), είτε ακόμη και μπλοκάρει διαγωνισμούς (ΟΛΠ, ΔΕΠΑ).

Στην περίπτωση του ΟΛΠ, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) έχει στείλει στο υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας ένα βουνό με επιστολές, ζητώντας απαντήσεις σε θέματα γύρω από τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού του οργανισμού με την Cosco, που κατά τη γνώμη της αποτελεί ένα είδος κρατικής ενίσχυσης.

Τι κι αν ο υπουργός Μ. Βαρβιτσιώτης επέμενε το Νοέμβριο ότι η προκήρυξη για το διαγωνισμό του ΟΛΠ είναι θέμα ημερών. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν τον έχει ακόμη προκηρύξει, προφανώς γιατί οι εκκρεμότητες με την Κομισιόν παραμένουν ανοικτές. Μαζί με τον ΟΛΠ καθυστερεί και ο ΟΛΘ, για την ιδιωτικοποίηση του οποίου σοβαρές διαφωνίες εκφράζει και το ΠΑΣΟΚ.

Και δεν είναι μόνο τα λιμάνια. Εδώ και καιρό, εξαιτίας των κρατικών ενισχύσεων που έχει πάρει, η ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ βρίσκεται στον αέρα, παρʼ ότι οι πληροφορίες τη θέλουν να γλιτώνει το λουκέτο, αντίθετα απʼ ότι φαίνεται πως θα συμβεί για ΕΑΣ και ΕΛΒΟ.

Όσο για την περίπτωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, θυμίζουμε ότι ναυάγησε τον περασμένο Ιούνιο, εξαιτίας των παρεμβάσεων που υπήρξαν από την πλευρά των Βρυξελλών, που δεν καλοέβλεπαν την είσοδο των Ρώσων στην ελληνική αγορά.

Ναυάγιο στο διαγωνισμό των τριών ΕΠΑ

Τελευταίο επεισόδιο στο σίριαλ των εμπλοκών με την Κομισιόν, το χθεσινό ναυάγιο στο διαγωνισμό των τριών νέων ΕΠΑ Κεντρικής Ελλάδας, Κεντρικής Μακεδονίας, και Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.

Χθες, ουδείς επενδυτής προσήλθε στο διαγωνισμό της ΔΕΠΑ για τις τρεις νέες ΕΠΑ, εξέλιξη που αποδίδεται στις ενστάσεις που έχει εκφράσει η τρόικα αναφορικά με το μοντέλο της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με το non paper που διέρρευσε στα τέλη Νοεμβρίου, η τρόικα θεωρεί ότι το μοντέλο των τοπικών μονοπωλίων που ακολουθεί η κυβέρνηση δεν ευνοεί τον ανταγωνισμό, διατηρεί τις τιμές υψηλά, και ζητά την άμεση αλλαγή του, με το ΥΠΕΚΑ να επιμένει ότι αυτό πρέπει να γίνει σταδιακά και αφού υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο.

Επηρεάζει και ΔΕΠΑ

Ωστόσο το θέμα που μπορεί να τεθεί τόσο κατά την αυριανή

συνάντηση Σαμαρά-Βενιζέλου (σσ: λέγεται ότι θα συζητηθούν μεταξύ των άλλων και τα ενεργειακά) όσο και στις επαφές Παπαγεωργίου-Ετινγκερ την Παρασκευή, έχει και μια δεύτερη ανάγνωση. Στελέχη της αγοράς βλέπουν πίσω από τη στάση των επενδυτών που δεν προσήλθαν στο διαγωνισμό, ένα «μήνυμα» στην κυβέρνηση και την τρόικα για το τι θα συμβεί αν ξαναπροκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ με το θέμα της λιανικής ανοικτό.

Κι αυτό καθώς το 50% των εσόδων της ΔΕΠΑ προέρχεται από την πώληση αερίου, και το άλλο 50% από τις συμμετοχές της στις τρεις ΕΠΑ. Προφανώς, η αβεβαιότητα γύρω από τι μέλλει γενέσθαι στη λιανική του αερίου, επηρεάζει και τον νέο διαγωνισμό της ΔΕΠΑ.

Βενιζέλος : «Προχωρά με δυσκολίες»

Το τι θα συμβεί με το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων ουδείς μπορεί να το πει με βεβαιότητα. Στο θέμα πάντως αναφέρθηκε χθες και ο Ευάγγελος Βενιζέλος, μιλώντας στο ελληνοαμερικανικό επιμελητήριο. «Προχωρούν τα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων, παρά τις τεράστιες δυσκολίες που θέτει η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για νομικούς λόγους, κυρίως συνδεόμενους με το δίκαιο του ανταγωνισμού και τις κρατικές ενισχύσεις», υποστήριξε.

Με Ετινγκερ

Το θέμα των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων και οι δυσκολίες τους, καθώς και το ναυάγιο του διαγωνισμού των ΕΠΑ, θα συζητηθούν και την Παρασκευή κατά τη συνάντηση που θα έχει ο Πρωθυπουργός και υπουργοί με τον Επίτροπο Ενέργειας Γκ. Ετινκερ. Μεταξύ των άλλων, ένα ζήτημα που μπορεί να τεθεί, αφορά και το ΔΕΣΦΑ.

Παρʼ ότι έχει αναδειχθεί από τον περασμένο Ιούλιο ανάδοχος στο διαγωνισμό η αζέρικη Socar, είναι τόσο χρονοβόρες οι διαδικασίες ελέγχου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε ο νέος ιδιοκτήτης αναμένεται να πάρει και επίσημα στα χέρια του τα κλειδιά του ΔΕΣΦΑ, ίσως και στο βʼ εξάμηνο του 2014.