Τελικά υπάρχει κρίση ή είναι πλασματικό δημιούργημα των τραπεζών; Και αν υπάρχει, οι αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι κατάφεραν όντως να την προβλέψουν και να τη μνημονεύσουν στα έργα της πολύ πριν γίνει παγκόσμιο θέμα συζήτησης και μελέτης; Σε αυτά και σε πολλά ακόμα ερωτήματα σχετικά με την οικονομική κρίση, την αναγκαιότητά της και τις πολύπλευρες διαστάσεις της προσπαθούν να δώσουν απάντηση δέκα ταινίες, εννέα μεγάλου μήκους και μια μικρού, παραγωγής 2012-2013, στο πλαίσιο του 7ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ «2 narrate or not», ωστόσο, δεν είναι η μοναδική προσπάθεια προσέγγισης της κρίσης στο φετινό φεστιβάλ, που ύστερα από διάλειμμα τριών χρόνων ανασυγκροτείται και ανοίγει και πάλι τις πόρτες του στο κοινό. Ο βρετανός κινηματογραφιστής Κεν ΜακΜάλεν αφήνει το προσωπικό του αποτύπωμα στη διοργάνωση βροντοφωνάζοντας το δικό του υποστηρικτικό προς την Ελλάδα «Οχι».

Πρόκειται για μια διεθνή κινηματογραφική απάντηση, σε ελληνοαγγλική παραγωγή ύστερα από πρόταση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, η οποία με όπλα τον πολιτικό και φιλοσοφικό σχολιασμό και σκηνές από τραγωδίες, όπως η Αντιγόνη του Σοφοκλή που αποτελεί τη βάση του «Οχι», ρίχνει φως στα στερεότυπα και στα επικριτικά σχόλια που δέχεται εδώ και χρόνια η Ελλάδα από τις οικονομικές δυνάμεις που την επηρεάζουν.

«Είναι λάθος που η Ελλάδα βιώνει αυτή την οικονομική κατάσταση. Η Ελλάδα δεν είναι τυχαία. Εχει Ιστορία και για μια ακόμα φορά δεν θα το βάλει κάτω», δήλωσε από τη Σκόπελο όπου βρέθηκε για τις ανάγκες των γυρισμάτων ο βρετανός σκηνοθέτης. Σε ομιλία του μάλιστα στην Κινηματογραφική Λέσχη του Λονδίνου τόνισε πως «η φιλοσοφία είναι είδος έρευνας και το σινεμά η σύγχρονη υλοποίηση του μύθου του Οιδίποδα».

Η κρίση παρ’ όλα αυτά δεν είναι το μοναδικό θέμα στο 7ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου. Τα αφιερώματα άλλωστε στους μεγάλους κινηματογραφιστές Χαρούν Φαρόκι από τη Γερμανία και Πέδρο Κόστα από την Πορτογαλία και έξι αποκατεστημένες κόπιες των ταινιών του Ρομπέρτο Ροσελίνι («Η μηχανή που σκοτώνει τους κακούς», «Ταξίδι στην Ιταλία», «Ινδία», «Στρόμπολι», «Αγάπη», «Ρώμη – ανοχύρωτη πόλη») θεωρούνται από τα πιο δυνατά χαρτιά του.

Σε καιρούς κρίσης η εθελοντική προσφορά μπορεί να κινήσει τη μηχανή της δημιουργίας, πιστεύουν οι άνθρωποι του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Σινεμά. Και το κάνουν πράξη. Κατά τη Βένια Βέργου από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ο αριθμός των εθελοντών που δήλωσαν συμμετοχή στο φετινό φεστιβάλ έφτασε τους εβδομήντα και επιλέχθηκαν οι πρώτοι τριάντα, κατά κύριο λόγο πανεπιστημιακής μόρφωσης, άνεργοι ή με μικρή εργασιακή εμπειρία.