Με την ευκαιρία της επικείμενης ψήφισης νόμου για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σας γράφω τις απόψεις μου για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, έπειτα από πολυετή εμπειρία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης στη χώρα και όχι μόνο είναι:

1. Διενέργεια εισαγωγικών εξετάσεων για το Γενικό Λύκειο.

2. Επαγγελματικό Τεχνικό Λύκειο Μαθητείας (πρακτική άσκηση στις επιχειρήσεις) από την Α’ τάξη.

3. Αύξηση σταδιακά του αριθμού των μαθητών και μαθητριών του Επαγγελματικού Τεχνικού Λυκείου τουλάχιστον στο 50% του γενικού μαθητικού πληθυσμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στη Γερμανία, στα περισσότερα κρατίδια, από την Δ’ τάξη του Δημοτικού σχολείου γίνεται κατάταξη των παιδιών, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις κλίσεις τους, σε τρία διαφορετικά είδη σχολείου (Gymnasium, Realschule, Hauptschule). Στη Γαλλία επίσης γίνεται κατάταξη των παιδιών στους διαφόρους τύπους Λυκείου στην Γ’ Γυμνασίου από τον σύλλογο των καθηγητών. Στην Ελλάδα, ως συνήθως πρωτοτυπούμε. Τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν αν θα πάνε Γενικό Λύκειο ή Επαγγελματικό, με συνέπεια να παρακολουθούν ελάχιστα παιδιά το Επαγγελματικό Λύκειο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε ένα τμήμα της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου 25 ατόμων, τα 5 με 10 παιδιά να έχουν τρομακτικές ελλείψεις στα Μαθηματικά και τα Ελληνικά, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να γίνει μάθημα υψηλού επιπέδου για το τμήμα.

Είναι προβληματική όμως και η κατάσταση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εισάγονται στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ σπουδαστές και σπουδάστριες πολύ χαμηλού επιπέδου, που αποφοιτούν τις περισσότερες φορές επειδή οι καθηγητές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης πολλές φορές προάγουν τα παιδιά για να μη χάσουν τη δουλειά τους (κάτι που γίνεται και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση). Εχουμε λοιπόν αποφοίτους ημιμαθείς πτυχιούχους, που νομίζουν πως είναι επιστήμονες και δεν επιθυμούν να κάνουν και κάποια άλλη πρακτική εργασία. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, η οποία επιχειρείται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, θα είναι σίγουρα αναποτελεσματική αν δεν προβλέψει έναν τρόπο κατάταξης στα Λύκεια της χώρας. Θα πρέπει να γίνεται στην Γ’ Γυμνασίου επιλογή των παιδιών που πραγματικά μπορούν να φοιτήσουν στο Γενικό Λύκειο και στη συνέχεια να σπουδάσουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση και τα υπόλοιπα παιδιά θα πρέπει να συνεχίζουν την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτισή τους σε σύγχρονα Τεχνολογικά Λύκεια με σύστημα μαθητείας.