Δουλειά περίπου στο ένα τρίτο των σημερινών ανέργων μπορεί να δώσει ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών, κυρίως αυτός της ποντοπόρου ναυτιλίας, αν η Ελλάδα αποκτήσει πολιτική και οικονομική σταθερότητα και παράλληλα γίνει ελκυστικός τόπος προορισμού για δραστηριότητες που σχετίζονται με τη ναυτιλία.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, σήμερα οι θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα απασχολούν άμεσα ή έμμεσα 192.000 άτομα, ενώ θα μπορούσε κάτω από μία σειρά προϋποθέσεων ο αριθμός να αυξηθεί στις 550.000 θέσεις εργασίας. Παράλληλα η ποντοπόρος ναυτιλία θα μπορούσε να συνεισφέρει την αντιμετώπιση της κρίσης με τη μορφή επιπλέον παραγόμενης προστιθέμενης αξίας 12,7 δισ. ευρώ από τα 13,3 δισ. ευρώ σήμερα. Με βάση αυτό το ευοίωνο σενάριο, η συνεισφορά της ναυτιλίας στο ΑΕΠ της χώρας θα μπορούσε να ανέλθει στο 11,9% του συνολικού ΑΕΠ, ειδικότερα να προσθέτει επιπλέον ΑΕΠ της τάξης του 5,8% ετησίως από 6,1% που είναι σήμερα.

Για την υλοποίηση του στόχου αυτού και την προσέλκυση ξένων ναυτιλιακών γραφείων καθώς και την επιχειρηματική αξιοποίηση των παράπλευρων σχετικών δραστηριοτήτων (τροφοδοσία πλοίων, επισκευές και συντηρήσεις αλλά και ναυπηγήσεις) απαιτείται, σύμφωνα με τη μελέτη, πολιτική και οικονομική σταθερότητα.

Επίσης, όπως αναφέρεται, η ναυτιλιακή πολιτική πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί από τον πολιτικό κύκλο εναλλαγών των κυβερνήσεων, με την υιοθέτηση μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης με ευρεία πολιτική και κοινωνική στήριξη.

Ανάμεσα στα άλλα, απαραίτητη κρίνεται από τη μελέτη του ΙΟΒΕ και η περαιτέρω ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά ως κέντρου ναυτιλίας, όπου θα συγκεντρώνεται το σύνολο του ναυτιλιακού πλέγματος (Maritime Cluster), με σκοπό τη μετατροπή του σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία.

Η μελέτη του ΙΟΒΕ επισημαίνει ακόμη ότι η ηγετική θέση που κατέχει η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία στην παγκόσμια αγορά και ο κατ’ εξοχήν εξωστρεφής χαρακτήρας της συνιστούν ένα από τα κύρια συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, που μπορούν και πρέπει να αποκτήσουν κυρίαρχη θέση στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας.

Τέλος, αναφέρεται ότι από τη δραστηριοποίηση και το προϊόν της ποντοπόρου ναυτιλίας δεν ευνοούνται μόνο οι συνδεδεμένοι κλάδοι που καλούνται να εξυπηρετήσουν τις δραστηριότητες του κλάδου θαλάσσιων μεταφορών όπως αποθήκευση, διαχείριση φορτίου – cargo handling, ταξιδιωτικά γραφεία, συμβουλευτικές και νομικές υπηρεσίες, χονδρικό εμπόριο, προϊόντα πετρελαίου κ.τ.λ., αλλά και κλάδοι που σχετίζονται με βασικά αγαθά και υπηρεσίες της λοιπής οικονομίας.