Η διαδικτυακή εκπαίδευση είναι προσβάσιμη σε όλους. Είναι επίσης δωρεάν και θεωρείται η εκπαιδευτική μέθοδος του μέλλοντος. Πλην όλων αυτών όμως, των λίγο ώς πολύ γνωστών πλεονεκτημάτων, η online μάθηση αποδεικνύεται πολύ καλύτερη από άλλες παραδοσιακές εκπαιδευτικές μεθόδους και σίγουρα πιο αποτελεσματική από την παθητική παρακολούθηση στα φοιτητικά έδρανα. Το συμπέρασμα είναι το αποτέλεσμα δεκαετούς έρευνας του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon του Πίτσμπουργκ και πρόκειται να ανατρέψει πολλές παρανοήσεις γύρω από χρόνια εκπαιδευτικά ζητήματα.

Το 2002, το εν λόγω αμερικανικό πανεπιστήμιο – από τα πιο επιφανή των ΗΠΑ – εισήγαγε δοκιμαστικά την Πρωτοβουλία για την Ανοικτή Εκπαίδευση. Κατά τη διάρκεια αυτών των δέκα ετών, μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, οι ενδιαφερόμενοι είχαν τη δυνατότητα δωρεάν πρόσβασης στα μαθήματα του πανεπιστημίου. Τρία χρόνια αργότερα, το 2005, το 2006 και το 2007, οι καθηγητές άρχισαν να μελετούν συστηματικά τις επιδόσεις των φοιτητών που παρακολουθούσαν online με σκοπό να τις συγκρίνουν στη συνέχεια με εκείνες των φοιτητών που με συνέπεια παρακολουθούσαν τις παραδόσεις στα αμφιθέατρα της πανεπιστημιούπολης. Οι καθηγητές εξεπλάγησαν διπλά. Και αυτό διότι διαπίστωσαν αφενός πως στις βαθμολογίες δεν υπήρχαν αξιοσημείωτες αποκλίσεις και αφετέρου πως οι φοιτητές μέσω Ιντερνετ αφομοίωναν καλύτερα και κυρίως ταχύτερα τις πληροφορίες συγκριτικά με τους «παραδοσιακούς» φοιτητές.

Επίσης θετικά ήταν και τα μηνύματα που έστειλαν ειδικοί από όλον τον κόσμο, κατά τη διάρκεια του πρώτου ανοικτού συνεδρίου της UNESCO για τις Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πηγές στο Παρίσι, τον περασμένο Ιούνιο. Στην ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης είδαν όχι μόνο τη λύση στην παγκόσμια εκπαιδευτική κρίση αλλά και το κλειδί που θα ξεκλειδώσει την παγκόσμια ανάπτυξη τον 21ο αιώνα. Και τόνισαν πως εάν η έννοια των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πηγών είναι απλή – εκπαιδευτικά υλικά προσιτά σε όλους – τα οικονομικά οφέλη είναι ανυπολόγιστα.

Πρώτα απ’ όλα, διευκρινίζουν ο σερ Τζον Ντάνιελ και ο Ντέιβιντ Κίλιον στην «Γκάρντιαν», διότι με αυτόν τον τρόπο μειώνεται το κόστος των διδάκτρων. Η απόφαση της Ουάσιγκτον, λόγου χάριν, να ψηφιοποιήσει 81 μαθήματα από τα καλύτερα πανεπιστήμια των Νοτιοδυτικών ΗΠΑ είχε ετήσιο κέρδος για τους φοιτητές 40 εκατ. δολάρια. Δεδομένου δε πως η ψηφιοποίηση κόστισε 1,8 εκατ. ευρώ, είναι σαφές πως απόσβεση έγινε από τον πρώτο χρόνο κιόλας εφαρμογής του προγράμματος.

Το σημαντικότερο όλων όμως είναι πως οι Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πηγές εγγυώνται μια μορφή εκπαίδευσης που θα μπορεί να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες τις παγκόσμιας οικονομίας. Θα μπορεί δηλαδή να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ενός πιο καταρτισμένου και ευέλικτου εργατικού δυναμικού. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς τη μορφή της παγκόσμιας οικονομίας όταν στο 90% – ίσως και παραπάνω – του παγκόσμιου πληθυσμού που αυτή τη στιγμή είναι αποκλεισμένο από μια υψηλής ποιότητας μέση εκπαίδευση δοθεί επιτέλους μια δίκαιη ευκαιρία στη μάθηση.