«Τι μας λένε οι πελάτες για τη μείωση της τιμής του ψωμιού; “Επιτέλους” και “δόξα τω Θεώ”». Αυτό απαντούν οι δύο πωλήτριες του φούρνου στα Ανω Ιλίσια, στη συμβολή των οδών Αβύδου και Περσεπόλεως.


Το συγκεκριμένο αρτοποιείο από τις 19 Μαΐου πουλάει τη φραντζόλα προς 50 λεπτά από 60 που την πουλούσε το προηγούμενο διάστημα. Χθες, όσοι πελάτες δεν είχαν μάθει ακόμη για τη μείωση αρχικά απορούσαν. Αλλά όταν έφταναν στο ταμείο και έδιναν λιγότερα χρήματα επιδοκίμαζαν την κίνηση των ιδιοκτητών. Οσο για τους υπόλοιπους, ζητούσαν να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών και άλλοι επαγγελματίες. «Δέκα λεπτά φθηνότερη η φραντζόλα. Κάτι είναι κι αυτό. Δεν έχουν όμως κατεβάσει όλοι οι φούρνοι τις τιμές», λέει στα «ΝΕΑ» ο συνταξιούχος κ. Αγγελος Αγγος, βγαίνοντας από τον φούρνο. Οπως λέει, είναι ικανοποιημένος από τη μείωση της τιμής, αλλά το παράδειγμα του συγκεκριμένου φούρνου πρέπει να το ακολουθήσουν και άλλοι αρτοποιοί. «Εγώ εδώ και καιρό έχω αναγκαστεί να περιορίσω την ποσότητα του ψωμιού που αγοράζω. Και βέβαια φθηνότερα πρέπει να πουλούν και άλλοι επαγγελματίες, αφού πολύς κόσμος δυσκολεύεται οικονομικά».

Κίνηση που σίγουρα θα βοηθήσει τους χαμηλόμισθους και τους χαμηλοσυνταξιούχους, οι οποίοι πλήττονται από την οικονομική κρίση, χαρακτηρίζει τις χαμηλότερες τιμές πώλησης ψωμιού η πελάτισσα του αρτοποιείου κ. Ειρήνη Αρίστου. Με την άποψή της συμφωνεί και η κ. Παρασκευή Τατάρη που επίσης προμηθεύεται από εκεί ψωμί αλλά ζητάει να κατέβουν οι τιμές και σε άλλα είδη ψωμιού. «Οπωσδήποτε η μείωση είναι μία καλή κίνηση. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει και σε άλλους τύπους, όπως στο πολύσπορο που πωλείται ακριβότερα. Είναι μία καλή αρχή, αλλά δεν είναι αρκετή. Ολοι πρέπει να κάνουν μειώσεις τιμών αυτήν την περίοδο. Και τα σούπερ μάρκετ και άλλα καταστήματα».

Φθηνότερα κατά 20 λεπτά- από τα 70 στα 50- αγοράζουν οι πολίτες τη χωριάτικη φραντζόλα και στα τρία αρτοποιεία που διατηρεί στους Αμπελοκήπους ο κ. Αλέξανδρος Σπύρου. «Χαμηλώσαμε τις τιμές στο χωριάτικο διότι είναι ένα είδος ψωμιού ευρείας κατανάλωσης. Θέλαμε λοιπόν να βοηθήσουμε τον κόσμο που αντιμετωπίζει δυσκολίες λόγω της οικονομικής κρίσης και να κάνουμε αυτό το ψωμί ακόμα πιο προσιτό», εξηγεί ο κ. Σπύρου στο κατάστημά του που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Λαΐου και Βραστόβου.

Κάποιοι παραξενεύονται

Οπως προσθέτει, ο κόσμος δέχτηκε τη μείωση με ενθουσιασμό και ικανοποίηση. Κάποιοι παραξενεύονται, μάλιστα, επειδή δεν είναι συνηθισμένοι σε μειώσεις τιμών, αλλά μόλις το συνειδητοποιούν αντιδρούν με ένα «μπράβο σας» προς τους καταστηματάρχες. «Υπήρχε μία πελάτισσα που συγκινήθηκε. Και είναι λογικό αυτό, διότι το ψωμί είναι ένα αγαθό που οι πολίτες το αγοράζουν καθημερινά». Η μείωση της τιμής πάντως είχε ως αποτέλεσμα οι πελάτες να αγοράζουν μεγαλύτερες ποσότητες. «Μεγάλη μερίδα πελατών αγοράζει πλέον δύο φραντζόλες, ενώ πριν αγόραζε μία».

«Εμείς ρίξαμε τις τιμές και στο κουλούρι Θεσσαλονίκης: το μικρό από 40 λεπτά πωλείται πλέον 30 και το μεγάλο από 60, 50 λεπτά του ευρώ. Το στοίχημα όμως», όπως λέει ο κ. Σπύρου, «είναι παρά την κρίση να κρατήσουμε σταθερή την ποιότητα».

ΑΓΟΡΑΖΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

Η μείωση της τιμής είχε ως αποτέλεσμα οι πελάτες να αγοράζουν μεγαλύτερες ποσότητες

Μαύρο ψωμί προτείνουν οι ειδικοί


«ΤΟ ΨΩΜΙ ΜΠΟΡΕΙ, και ενδεχομένως θα πρέπει, να υπάρχει σε όλα τα γεύματα και ιδιαίτερα όταν είναι ολικής αλέσεως. Μαζί με τα δημητριακά και όλα τα αμυλώδη τρόφιμα, εκτός της πατάτας, είναι η βάση της μεσογειακής πυραμίδας», αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο διατροφολόγος- διαιτολόγος, κ. Γρηγόρης Ρίσβας και συμπληρώνει ότι τα αμυλώδη τρόφιμα είναι καλό να υπάρχουν σε όλα τα γεύματα της ημέρας. «Τρώγοντας, για παράδειγμα, δημητριακά το πρωί, κάποιο κράκερ για σνακ, ψωμί ολικής αλέσεως στο μεσημεριανό και ένα τοστ το βράδυ», σημειώνει.

Σύμφωνα με τον κ. Ρίσβα, το λευκό ψωμί είναι κρυφή πηγή αλατιού. «Ο περισσότερος κόσμος καταναλώνει λευκό ψωμί, αλλά εδώ τίθεται ένα διατροφικό ζήτημα. Οι αρτοποιοί δεν έχουν δεχτεί να μπουν σε μία διαδικασία τυποποίησής του ή να αναγράφουν σε ετικέτες τα συστατικά ώστε να υπάρχει ενημέρωση. Ο καθένας ακολουθεί τη δική του συνταγή με αποτέλεσμα να μη γίνεται σαφής η περιεκτικότητά του σε αλάτι», επισημαίνει και συμπληρώνει: «Οι διατροφολόγοι προτείνουμε την κατανάλωση μαύρου ψωμιού και γενικότερα παρασκευάσματα ολικής αλέσεως γιατί παρέχουν αυξημένες φυτικές ίνες, οι οποίες επιδρούν στην καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η θερμιδική απόδοση λευκού και μαύρου ψωμιού είναι η ίδια, 60 θερμίδες η φέτα των 35 γραμμαρίων. Εκείνο που αλλάζει, όμως, είναι η σύσταση».

Σχολιάζοντας τη μείωση της τιμής της λευκής φραντζόλας, ο κ. Ρίσβας αναφέρει ότι μία τέτοια κίνηση δεν λύνει το πρόβλημα. «Οταν πας να διαμορφώσεις τη ζήτηση μέσα από οικονομικά μέτρα, καλό είναι να λαμβάνεται υπόψη και η διατροφική αξία».

«Πουλάμε λιγότερα κιλά μετά το ΔΝΤ»


«ΣΥΜΦΩΝΩ στη μείωση της τιμής του ψωμιού, αλλά αναρωτιέμαι για το πώς μπορεί να γίνει αυτό. Θα υπάρξουν προβλήματα σε πολλούς τομείς και κυρίως γιατί δεν άλλαξε κάτι για να μπορεί να ορθοποδήσει ο αρτοποιός», λέει ο κ. Δημήτρης Κοντογεώργος, ιδιοκτήτης φούρνου στο Κολωνάκι. Οπως εξηγεί, οι χαμηλοί μισθοί και η αύξηση του ΦΠΑ είναι δύο βασικοί λόγοι που θα εμποδίσουν τη μείωση της τιμής του ψωμιού. «Είμαστε πρατήριο άρτου, αγοράζουμε το ψωμί στα 0,61 λεπτά και το πουλάμε 0,80. Ολο αυτό το διάστημα όμως, παρατηρώ ότι η ζήτηση έχει πέσει πολύ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην προ ΔΝΤ εποχή πουλούσαμε 45 κιλά την ημέρα, κάποιες μάλιστα φτάναμε και τα 65. Σήμερα, έχουμε πέσει στα 30 κιλά ημερησίως». Σημειώνει δε ότι το κατάστημα διαθέτει οκτώ είδη άρτου και οι τιμές κυμαίνονται από 0,80 λεπτά έως 1,60 ευρώ- που στοιχίζει το ψωμί για τοστ.

Παρόμοιο προβληματισμό εκφράζει και η κ. Μαρίνα, ιδιοκτήτρια φούρνου στα Εξάρχεια. «Είμαστε ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Δεν είναι δυνατό να ακριβαίνουν όλα και να ζητούν από εμάς να βγάλουμε το φίδι από την τρύπα.

Σίγουρα, θέλω να σταθούμε δίπλα στον πελάτη, να ελαφρύνουμε την τσέπη του, να αγοράζει ψωμί και να το ευχαριστιέται, σε ποιότητα και τιμή. Ομως, πρέπει πρώτα να ρίξουν τις τιμές στα υλικά και μετά να ακολουθήσουμε εμείς». Είμαστε σε αδιέξοδο

Η κ. Μαρίνα προσθέτει ότι η τιμή στο αλεύρι έχει μειωθεί ελάχιστα και σε συνδυασμό με τα τρέχοντα έξοδα ενός φούρνου- σε ενοίκια, υπαλλήλους και λογαριασμούς της ΔΕΗ- συχνά οι καταστηματάρχες οδηγούνται σε αδιέξοδο.

«Εχω τρία χρόνια να ανεβάσω τις τιμές, εάν τις χαμηλώσουμε θα πρέπει να διώξουμε υπαλλήλους για να μην κλείσουμε.

Αυτό θέλουν; Δεν είναι λύση», υποστηρίζει.

«Σε αυτόν τον φούρνο όλα τα προϊόντα τα πλάθουμε στο χέρι. Δεν έχουμε μηχανήματα γι΄ αυτό και πρώτο μέλημά μου είναι να πληρώνω τα παιδιά που δουλεύουν εδώ», λέει και προσθέτει ότι η πώληση του ψωμιού παρουσιάζει πτώση, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα είδη, όπως τυρόπιτες και κουλούρια. «Διαθέτουμε ψωμί ολικής, για τοστ και χωριάτικο με ή χωρίς σουσάμι. Εξαιρώντας το ψωμί για τοστ που κοστίζει 1,60 ευρώ, τα άλλα είδη είναι στα 0,80 λεπτά. Ενώ όλα τα υπόλοιπα αρτοπαρασκευάσματα ξεκινούν από 0,50 λεπτά έως 1, 50 ευρώ», σημειώνει η κ. Μαρίνα.

Ψωμί για όλα τα γούστα

Μολονότι το χωριάτικο ψωμί εξακολουθεί να διατηρεί την πρωτιά στις προτιμήσεις των καταναλωτών- περίπου 80% των πωλήσεων στους φούρνους αφορούν το χωριάτικο- όλο και περισσότερα αρτοποιεία τα τελευταία χρόνια προσφέρουν μεγάλη ποικιλία ψωμιού. Πολύσπορα, με δημητριακά, με καλαμπόκι, με ελιές είναι μόνο μερικά από τα είδη που μπορεί να βρει κανείς. Εκτιμάται ότι οι πολίτες μπορούν σήμερα να επιλέξουν ανάμεσα σε περίπου 40 διαφορετικούς τύπους άρτου. Για παράδειγμα, στα αρτοποιεία του κ. Σπύρου στους Αμπελοκήπους μπορεί να επιλέξει κανείς ανάμεσα σε 12 διαφορετικά είδη. Μερικά απ΄ αυτά είναι παρασκευασμένα βάσει τοπικών συνταγών (όπως το πηλιορείτικο ή το Ηπείρου). Αλλα, όπως τονίζεται και σε ταμπέλες στον φούρνο, υπερτερούν διατροφικά σε σύγκριση με το σικάλεως. Ωστόσο οι πελάτες, αναφέρει ο ιδιοκτήτης του φούρνου, επιμένουν στο χωριάτικο. «Υπάρχει κόσμος που αγοράζει και από τα άλλα είδη. Ομως η κατανάλωση σ΄ αυτά δεν είναι μεγάλη». Αλλωστε τα περισσότερα απ΄ αυτά πωλούνται ακριβότερα σε σύγκριση με το χωριάτικο· αρχίζουν από τα 80 λεπτά και φτάνουν έως τα 2 και 2,5 ευρώ.