Τον βίο αβίωτο κάνουν σε πεζούς, ποδηλάτες, επιβάτες λεωφορείων και οδηγούς οι υποδομές και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας.


Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., από τα 7.551 τροχαία που καταγράφηκαν σε ολόκληρη την Αττική την περασμένη χρονιά το 30% αφορά παρασύρσεις πεζών. Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, περίπου 3.000 πεζοί εμπλέκονται κάθε χρόνο σε τροχαία δυστυχήματα. Η Αθήνα αποδεικνύεται μία πόλη επικίνδυνη για πεζούς, αλλά και για εκείνους που χρησιμοποιούν δίτροχα για τη μετακίνησή τους.

Οι συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν ότι μέχρι το 2010 το 90% των κύριων οδικών αξόνων της Αττικής, όπου διαμένει σήμερα το 35% του πληθυσμού της χώρας, θα είναι κορεσμένο- δηλαδή σε ανυπόφορο μποτιλιάρισμα τις ώρες αιχμής: 8 με 10 το πρωί και 2 με 5 το απόγευμα. Με δεδομένο ότι η περιοχή συγκεντρώνει το 45% των αυτοκινήτων της Ελλάδας, ο Κηφισός και οι Λεωφόροι Μεσογείων, Κηφισίας, Πειραιώς, Βουλιαγμένης και Αλεξάνδρας αναμένεται σύντομα να μετατραπούν σε τεράστιους χώρους… στάθμευσης με τους πεζούς να μπαίνουν στον πειρασμό να τις διασχίσουν.

«Πράγματι, με πρώτο “το ποτάμι”, δηλαδή τον Κηφισό, οι λεωφόροι με τη μεγαλύτερη κίνηση οχημάτων είναι ταυτόχρονα και αυτές στις οποίες σημειώνονται τα περισσότερα δυστυχήματα με πεζούς οι οποίοι επιχειρούν να διασχίσουν τον δρόμο. Χαρακτηριστικό είναι το τροχαίο ατύχημα στην Κηφισίας, με θύματα δύο μαθήτριες Γυμνασίου, οι οποίες τραυματίστηκαν σοβαρά χθες το πρωί, διασχίζοντας πεζές τη λεωφόρο», λέει στα «ΝΕΑ» ο διοικητής της Τροχαίας Αττικής Δημήτρης Σκαρλάτος. Τα δύο κορίτσια, ενώ επιχειρούσαν να διασχίσουν τον δρόμο, σε απόσταση περίπου 25 μέτρων από τη διασταύρωση παρασύρθηκαν από Ι.Χ. Η 15χρονη νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο, ενώ η αδελφή της φέρει μόνο ελαφρά τραύματα.

Οι λακκούβες

Κάθε μέρα οι τροχονόμοι καταγράφουν τις λακκούβες σε όλο το αστικό οδικό δίκτυο, καλώντας τους αρμόδιους φορείς να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα, τα οποία όμως σκοντάφτουν στους λαβυρίνθους των συναρμοδιοτήτων και της γραφειοκρατίας, σύμφωνα με τον κ. Σκαρλάτο. «Τα περιπολικά συχνά κουβαλούν μαζί τους και πριονίδια για τα λάδια που έχουν χυθεί, επειδή αν περίμεναν τους αρμόδιους δεν θα προλάβαιναν να κλείνουν δρόμους λόγω ατυχημάτων», συμπληρώνει.

«Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική δεν λύνεται με κατασκευή οδικών έργων, όπως διαπλατύνσεις του καταστρώματος κυκλοφορίας, ούτε με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων σε κεντρικούς άξονες αστικών περιοχών που σύντομα θα κορεστούν», υποστηρίζει ο συγκοινωνιολόγος Θανάσης Τσιάνος. «Φυσικά απαιτούνται έργα οδικών υποδομών, αλλά θα πρέπει να αφορούν δίκτυα που θα δημιουργούν περιφερειακούς δακτυλίους. Όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η σύνδεση της περιφερειακής Αιγάλεω με τη Λεωφόρο Σχιστού και ο νέος οδικός άξονας Ελευσίνας- Θήβας. Με αυτό τον τρόπο, μπορούν να αποφορτιστούν βεβαρημένοι κυκλοφοριακοί άξονες, όπως η Λεωφόρος Κηφισού».

Σύμφωνα με την πρώτη κυκλοφοριακή μελέτη των συγκοινωνιολόγων στην Αττική, που έγινε τον Δεκέμβριο του 2008, ο δείκτης ιδιοκτησίας αυτοκινήτου Ι.Χ. ήταν 440 ανά 1.000 κατοίκους, ενώ το 1964 ήταν 20 ανά 1.000 κατοίκους. Ακόμη και η Αττική Οδός στο κεντρικό της τμήμα από τη Δουκίσσης Πλακεντίας μέχρι τη Λεωφόρο Κύμης λειτουργεί, όπως διαπίστωσαν, σε κορεσμό κατά την πρωινή και μεσημεριανή ώρα αιχμής.

«ΜΑΥΡΗ ΠΡΟΒΛΕΨΗ»

Μέχρι το 2010 το 90% των οδικών αξόνων της Αττικής θα έχει μονίμως μποτιλιάρισμα στις ώρες αιχμής

Ένα απέραντο πάρκινγκ…


«Στην οδό Κανάρη, όπου μένω, υπάρχουν πέντε παρκαρισμένα αυτοκίνητα ακίνητα εδώ και 10 χρόνια. Δεν μπορούμε να περάσουμε ούτε από τα πεζοδρόμια ούτε να βρούμε μέρος να παρκάρουμε κοντά στα σπίτια μας» λέει η κ. Ανθή Κουφού από το Μοσχάτο.

«Υπήρχε πεζογέφυρα που ένωνε τον δήμο μας με το Νέο Φάληρο και την κατάργησαν, με αποτέλεσμα να είναι απαγορευτική πια η πρόσβασή μας με τα πόδια, όπως συμβαίνει και με τη γέφυρα πάνω από τον Κηφισό, που ενώνει το Μοσχάτο με την Καλλιθέα»

Ανύπαρκτες διαβάσεις


«Περνώ από εδώ επειδή η επόμενη διάβαση, μετά το Πάντειο, είναι πολύ επικίνδυνη» λέει ο κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος προτίμησε να περπατήσει εκατοντάδες μέτρα παραπάνω, για να διασχίσει τη Συγγρού. «Είχα δοκιμάσει τις άλλες διαβάσεις και ήταν πολύ πιο βρώμικες και επικίνδυνες»

Σε κλοιό τα ποδήλατα


«Κάθε μέρα τους τελευταίους τέσσερις μήνες μετακινούμαι με ποδήλατο από το σπίτι στη δουλειά μου που είναι στο ξενοδοχείο «Ιντερκοντινένταλ» και επιλέγω να περνώ από την υπόγεια διάβαση πεζών με την ειδική ράμπα για τα καροτσάκια. Αν περιμένω στα φανάρια για να διασχίσω τη Λεωφόρο Συγγρού, θα αργούσα τουλάχιστον μισή ώρα και θα κινδύνευε η ζωή μου» υποστηρίζει ο νεαρός ιδιωτικός υπάλληλος κ. Νίκος Ξενάκης, ο οποίος προτίμησε το ποδήλατο από τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα ταξί επειδή, όπως λέει, εργάζεται μέχρι αργά τη νύχτα

Παρατημένες πεζογέφυρες


«Χρησιμοποιώ καθημερινά την πεζογέφυρα για να περάσω τη Λ. Κηφισού» λέει ο 15χρονος Ιάκωβος Μαλούπος. Προχωρώ πάντα με προσοχή, επειδή υπάρχουν σπασμένα κάγκελα. Μερικές φορές μπορεί να περάσω και με ποδήλατο, αλλά τον χειμώνα και όταν βρέχει είναι πιο δύσκολα τα πράγματα, επειδή φυσάει πολύ»

Απροσπέλαστα πεζοδρόμια


Ανάμεσα από δένδρα, σκουπίδια και παρακαρισμένα αυτοκίνητα επιχειρεί να περάσει καθημερινά με δύο μικρά κορίτσια η κ. Βικτωρία Σαλαματίδου.

«Όταν η κόρη μου ήταν πιο μικρή έπρεπε να πηγαίνω με το καρότσι αναγκαστικά από την άσφαλτο και να μπαίνω μπροστά ανάποδα για να προφυλάξω το παιδί και να αποφύγουμε αυτοκίνητα, κινούμενα και σταθμευμένα. Εδώ, είναι φανάρι και το πεζοδρόμιο είναι κατειλημμένο, ούτε να δούμε μπορούμε ούτε να περάσουμε με ασφάλεια»

Αστικές «χωματερές»


Γεμάτα σκουπίδια, μπάζα, καδρόνια, ακόμα και είδη υγιεινής είναι για μέρες αρκετά πεζοδρόμια της Αθήνας καθιστώντας αδύνατη τη χρήση τους από τους πεζούς, οι οποίοι αναγκάζονται να περπατούν πάνω στις οδικές αρτηρίες παράλληλα με τα κινούμενα οχήματα

Τα τροχαία στην Αττική


9.328

πεζοί έπεσαν θύματα (νεκροί, βαριά τραυματίες, ελαφρά τραυματίες)

τροχαίων το 2008 7.566

πεζοί τραυματίστηκαν ή έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία από την αρχή του χρόνου 33%

των δυστυχημάτων στην Αττική έχει θύματα πεζούς