Οδοντίατροι, δικηγόροι, δάσκαλοι ανεβαίνουν στη σκηνή για να σατιρίσουν την ελληνική πραγματικότητα σε παραστάσεις stand-up comedy, που αυξάνονται τόσο που δεν επαρκούν οι σκηνές
Σάββατο βράδυ και το ζευγάρι στο μπροστινό τραπέζι απολαμβάνει το ποτό του σε μπαρ, όπου ανεβαίνει μια παράσταση standup comedy. «Είστε παντρεμένοι;» ρωτάει ο κωμικός. Καταλαβαίνουν ότι ήρθε να τους «πειράξει» και χαμογελούν αμήχανα. «Το καλοκαίρι θα γίνει ο γάμος» απαντά η κοπέλα. «Συζείτε;» ρωτά και δίνει το μικρόφωνο στον νεαρό. Η απάντηση είναι αρνητική. «Κάτι ξέρεις εσύ! Όταν συζείς, βιώνεις τη γυναικεία ιδιοτροπία, τουλάχιστον μια φορά τον μήνα…» αστειεύεται ο κωμικός .

Είναι ένας χαρακτηριστικός διάλογος κοινούκωμικού σε ελληνικές παραστάσεις stand-up comedy. Ένα είδος παράστασης που έφτασε στην Ελλάδα με καθυστέρηση- το 1995, η Λουκία Ρικάκη έστησε την πρώτη ομάδα, πιστεύοντας ότι «ο Έλληνας, με το χιούμορ και την παράδοση στην επιθεώρηση, θα την αποδεχτεί».

Το εντυπωσιακό όμως είναι ότι το standup αυξάνεται στα μέρη μας με γοργούς ρυθμούς-ήδη φτάσαμε στις εφτά σκηνές στη φετινή σεζόν- όπως και το κοινό του και οι περφόρμερ φτάνουν και περισσεύουν. Μάλιστα οι περισσότεροι το έχουν ως καταφυγή από επαγγέλματα όπως γιατρός, δικηγόρος , δάσκαλος…

Η αμερικανικής καταγωγής Καρίνα Ρούμπινσταϊν είναι οδοντίατρος. Τα βράδια όμως συμμετέχει στις «Νύχτες Κωμωδίας» της Λουκίας Ρικάκη. «Το επάγγελμα του οδοντιάτρου είναι μοναχικό. Αναζήτησα, λοιπόν, μια ευχάριστη διέξοδο» εξηγεί στα «ΝΕΑ». «Οι Έλληνες είναι επιφυλακτικοί. Θέλουν τον γιατρό τους σοβαρό. Η σοβαροφάνεια διαφέρει από τη σοβαρότητα. Προτιμώ τους ειλικρινείς, δημιουργικούς ανθρώπους. Είμαι χαρούμενη όταν οι ασθενείς μου έρχονται στις παραστάσεις» λέει.

Στην ίδια παρέα βρίσκεται και η δικηγόρος Ευγενία Σασσάλου. «Το γεγονός ότι κάποιοι συνάδελφοι δικηγόροι έχουν έρθει στις παραστάσεις μου και ξέρουν τι κάνω, με βοήθησε να αναπτύξω πιο ειλικρινή σχέση μαζί τους» αναφέρει.

Ο κωμικός πρέπει να μπορεί να συντάσσει κείμενα με χιούμορ, να αυτοσαρκάζεται και κυρίως να είναι ετοιμόλογος. Η θεατρική παιδεία δεν είναι απαραίτητη. Βέβαια, ηθοποιοί όπως οι Τομ Χανκς, Τζιμ Κάρεϊ, Άνταμ Σάντλερ άρχισαν την καριέρα τους από stand-up comedy ενώ ο Μπιλ Κόσμπι εμφανίζεται ακόμα σε αμερικανικά κλαμπ. «Στην Ελλάδα», λέει στα «ΝΕΑ» η Λουκία Ρικάκη, «οι επαγγελματίες ηθοποιοί δεν τα καταφέρνουν με τον αυτοσχεδιασμό. Οι Χρύσα Ρώπα, Βλάσης Μπονάτσος και Σοφία Φιλιππίδου δοκίμασαν και κατάλαβαν ότι δεν τους ταίριαζε».

Εδώ και δύο χρόνια ο Νίκος Μουτσινάς, παράλληλα με την τηλεόραση, ασχολείται και με τη «ζωντανή σάτιρα» όπως τη λέει. Στο Ciro΄s Pomodorο, ο τηλεπαρουσιαστής (με σπουδές στην υποκριτική) σατίριζε φέτος την οικονομική κρίση, τις διαδηλώσεις, την απαγόρευση του καπνίσματος …

«Το χιούμορ είναι έμφυτο. Η αστεία ατάκα έρχεται στο μυαλό μου αυτόματα» λέει στα «ΝΕΑ» ο Νίκος Μουτσινάς. Δεν διστάζει να αστειεύεται χρησιμοποιώντας και βωμολοχίες. «Το κοινό ξεκαρδίζεται με απρεπείς εκφράσεις. Το ίδιο και όταν τους αντιμιλάς. Προσέχω, βέβαια, να μη γίνομαι πρόστυχος» λέει.

Μια… διαφορετική παράσταση stand-up comedy παρουσιάζει ο Δημήτρης Δημόπουλος, που ασχολείται με το είδος από το 1996, σε μια αίθουσα προβολών με αναπαυτικούς καναπέδες. «Φέτος δεν “πειράζω” το κοινό. Θεωρώ τεμπελιά να μιλάς μόνο δέκα λεπτά και μετά να δίνεις το μικρόφωνο στον θεατή. Η αμφιθεατρική αίθουσα βοηθάει καθώς σε προϊδεάζει ότι θα είσαι μόνο θεατής» λέει.

Στο «Αντί διδακτορικού», μιλάει για φοιτητές και νέους που μένουν με τους γονείς και πληρώνονται έναν μίζερο μισθό, και όχι «για το σεξ και τις σχέσεις των δύο φύλων που εξασφαλίζουν το γέλιο».

Η επικαιρότητα, η καθημερινή ζωή, οι σχέσεις γιου- μητέρας, οι ερωτικές σχέσεις, οι κουμπαριές, η οικονομική κρίση είναι μερικά από τα θέματα του stand-up. Και δεν προέρχονται μόνο από προσωπικές εμπειρίες. «Η stand-up comedy δεν είναι διδακτική. Θέλει απλά φανερώσει τα ελαττώματα του άλλου, αλλά και την άσχημη πλευρά της κοινωνίας. Ίσως έτσι τον βοηθήσει να κάνει αλλαγές. Αποφεύγουμε αναφορές σε σωματικές αναπηρίες και θρησκευτικά ζητήματα. Ενώ απαγορεύεται να λέμε γνωστά ανέκδοτα. Κανείς δεν θα γελάσει με κάτι που έχει ξανακούσει» εξηγεί η Λουκία Ρικάκη.

ΙΝFΟ

Λειτουργούν ακόμη: ● Comedy Club (Αιόλου 48-50, Μετρό Μοναστηράκι).

● Βar Νixon screening room (Αγησιλάου 61β, Κεραμεικός).

● Μusic Βar Κoo-Κoo (Ιάκχου 17, Κεραμεικός, τηλ. 6933-

331.003).

Με μια ματιά


Οι ρίζες της stand-up comedy εντοπίζονται σε Αμερική και Βρετανία, σε παραδοσιακές μορφές διασκέδασης του 18ου-19ου αιώνα (βοντβίλ, βρετανικά Μusic Ηall, χιουμοριστικοί μονόλογοι).

Ο Αμερικανός Φρανκ Φέι, που άρχισε από το βοντβίλ, θεωρείται ο διαμορφωτής της σημερινής μορφής του stand-up.

Παγκόσμιο ρεκόρ θεατών σε stand-up (70.000) έκανε ο Γερμανός Μάριο Μπαρτ το 2008 στο Ολυμπιακό Στάδιο του Βερολίνου. Το ρεκόρ διάρκειας stand-up κωμωδίας (24 ώρες στη σκηνή) κατέχει ο Βρετανός Μαρκ Γουότσον.

Το Φεστιβάλ Fringe του Εδιμβούργου φιλοξένησε φέτος 700 stand-up.

Πινγκ-πονγκ με τον… φόβο του κοινού


Ένας λόγος που οι παραστάσεις stand-up comedy δεν έχουν καθιερωθεί στη συνείδηση του ελληνικού κοινό είναι ο φόβος του… προβολέα που στρέφεται στον θεατή και όλοι περιμένουν την απάντησή του. «Τα μπροστινά καθίσματα είναι συνήθως άδεια» αναφέρει ο Δημήτρης Δημόπουλος. «Υπάρχουν και οι θεατές που θέλουν να πουν την εξυπνάδα τους ενώ άλλοι ενοχλούνται και φεύγουν» λέει η Λουκία Ρικάκη. «Οι έμπειροι κωμικοί καταλαβαίνουν ποιος θεατής θέλει να μιλήσει», λέει η περφόρμερ Καρίνα Ρούμπινσταϊν. Βέβαια, έχει κι ο κωμικός τους φόβους του. «Όσο ταλαντούχος κι αν είσαι, τις πρώτες φορές κομπλάρεις, καθώς δεν έχεις υπολογίσει τον παράγοντα κοινό» σχολιάζει η Ευγενία Σασσάλου. «Η σχέση με το κοινό είναι όπως στο πινγκ-πονγκ. Και το κοινό δεν πρέπει να φανεί πιο έξυπνο από τον κωμικό» λέει η Λουκία Ρικάκη.