Επιμένουν στα 25 εκατομμύρια δολάρια που ζητούν ως λύτρα οι Σομαλοί πειρατές για να απελευθερώσουν το σαουδαραβικό σούπερ τάνκερ «Sirius Star». Το Ιράν απειλεί με χρήση στρατιωτικής βίας, αν δεν απελευθερωθεί δικό του φορτηγό πλοίο με σημαία Χονγκ Κονγκ που έχουν επίσης καταλάβει οι πειρατές.

Στο μεταξύ, οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ζητούν από τον ΟΗΕ τον ναυτικό αποκλεισμό των ακτών της Σομαλίας, προκειμένου να ξεπεράσουν το πρόβλημα της πειρατείας.

Οι πειρατές κρατούν υπό τον έλεγχό τους το πλοίο «Sirius Star», το φορτίο του αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων και το πλήρωμα, εδώ και 10 ημέρες. Σήμερα, ένας από τους επικεφαλής των πειρατών, ο Μοχάμεντ Σαΐντ μίλησε στο Γαλλικό Πρακτορείο διαψεύδοντας ότι έκαναν «εκπτώσεις» στο ποσό που ζητούν ως λύτρα και λέγοντας ότι «το ποσό που ζητάμε ως λύτρα δεν αλλάζει –παραμένει στα 25 εκατομμύρια δολάρια».

Το πλοίο «Sirius Star» βρίσκεται στο λιμάνι Χαράρντερε της Σομαλίας, ένα μικρό λιμάνι όπου κατοικούν κυρίως ψαράδες και έχουν βρει καταφύγιο οι πειρατές και το οποίο βρίσκεται περίπου 300 χλμ. βόρεια του Μογκαντίσου.

Στο μεταξύ, σε διαπραγματεύσεις με τους πειρατές που έχουν επίσης καταλάβει ένα ιρανικό φορτηγό πλοίο με σημαία Χονγκ Κονγκ βρίσκεται και το Ιράν, το οποίο δήλωσε ότι είναι πιθανό να χρησιμοποιήσει «στρατιωτική βία» για να απελευθερώσει το πλοίο.

Όπως δήλωσε ιρανός αξιωματούχος στην ιρανική εφημερίδα Etemad, «η θέση της Ισλαμικής Δημοκρατίας είναι ότι πρέπει να ενεργήσει με αποφασιστικότητα». Ο ιρανός υφυπουργός Μεταφορών Αλί Ταχερί σημείωσε επίσης ότι «ευτυχώς τα διεθνή όργανα έχουν επιτρέψει σε ένα βαθμό τη χρήση στρατιωτικής βίας κατά των πειρατών σε περίπτωση ανάγκης».

Το πλοίο «Delight» μεταφέρει 36.000 τόνους σιταριού και δέχθηκε την επίθεση των πειρατών την περασμένη Τρίτη και ενώ κατευθυνόταν στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς. Μόλις τον Οκτώβριο, το Ιράν είχε καταβάλει λύτρα για την απελευθέρωση ιρανικού εμπορικού πλοίου, το οποίο οι πειρατές είχαν καταλάβει τον Αύγουστο, ανοιχτά της της Σομαλίας.

Την ίδια στιγμή, η Διεθνής Ενωση Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων (Intertanko), συνήλθε στην Κουάλα Λουμπούρ ζητώντας από τον ΟΗΕ να εφαρμόσει ναυτικό αποκλεισμό της ακτών της Σομαλίας, καθώς όλο και περισσότερα τάνκερ αποφεύγουν τον διάπλου του Σουέζ και επιλέγουν τον μακρύ δρόμο του περίπλου της Αφρικής προς τον Ινδικό Ωκεανό.

Στη διάρκεια περιφερειακής διάσκεψης στη Μαλαισία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, οι ναυτιλιακές εταιρείες ζήτησαν επίσης την αποσαφήνιση των κανόνων εμπλοκής, ώστε να επιτραπεί στα πλοία ο εντοπισμός και η δίωξη των πειρατών που δρουν στον Κόλπο του Αντεν.

«Ο ΟΗΕ θα μπορούσε να επιβάλει ναυτικό αποκλεισμό κατά μήκος των σομαλικών ακτών», δήλωσε ο Πίτερ Σουΐφτ, εκπρόσωπος Διεθνούς Ενωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων. Εάν δεν σταματήσουν οι πράξεις πειρατείας, θα υπάρξουν σοβαρές συνέπειες για το διεθνές εμπόριο, το 90% του οποίου διεξάγεται δια της θαλασσίας οδού, τόνισαν οι συμμετέχοντες στη διάσκεψη.

«Υπάρχει ανάγκη για επείγουσα δράση. Ζητούμε καιρό τώρα από τον ΟΗΕ να υποστηρίξει την εμπορική ναυτιλία, να προστατεύσει τους ναυτικούς και το διεθνές εμπόριο», πρόσθεσε ο Πίτερ Σουΐφτ διευκρινίζοντας ότι η Ένωση έχει ζητήσει από τον ΟΗΕ ναυτική υποστήριξη και αεροπορικές περιπολίες.

Το ΝΑΤΟ έχει αναπτύξει από τα τέλη Οκτωβρίου στολίσκο τεσσάρων πλοίων στην περιοχή, τον οποίο θα διαδεχθεί μικρή ναυτική δύναμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελούμενη από πέντε ως έξι πλοία που θα υποστηρίζονται από αεροσκάφη θαλάσσιας περιπολίας.

Πολεμικά πλοία πολλών χωρών, όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Ρωσία, η Ινδία και η Νότιος Κορέα, καθώς και αμερικανικά πλοία της Task Force 150, που παρέχουν υποστήριξη στις πολεμικές επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν, συμμετέχουν επίσης σε επιχειρήσεις αστυνόμευσης της θαλάσσιας ζώνης όπου δρουν οι Σομαλοί πειρατές.