Μάριο Βίτι: Η συνδυαστική φαντασία του κριτικού


Πριν από καιρό ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων διοργάνωσε Λογοτεχνική Συνάντηση με επίτιμο προσκεκλημένο τον σπουδαίο νεοελληνιστή Μάριο Βίτι (γεν. Κωνσταντινούπολη, 1926, από πατέρα Ιταλό και μητέρα Ελληνίδα). Ο κερκυραϊκός «Πόρφυρας» φιλοξενεί τρεις εισηγήσεις που συνεισφέρουν στην αξιολόγηση του έργου του Βίτι, καθώς και κείμενο του ίδιου.

Ο Αλέξης Ζήρας με το μελέτημά του «Ένας ιστοριογράφος των αλληλένδετων φαινομένων» τονίζει ότι οι μελέτες και τα άρθρα (στο «Βήμα») του Βίτι κατά τη δεκαετία του ΄70 πρότειναν με πειστικότητα ότι η επαρκής κριτική είναι μια σύνθεση. «Δεν μας έλεγε», λέει ο Ζήρας, «ξεχάστε το περιβάλλον και τις ενδεχόμενες επιδράσεις του και απομονώστε το έργο στα δεδομένα των εσωτερικών κανόνων της λογοτεχνίας, αλλά ότι κανένα έργο δεν αξιολογείται αν δεν ενεργοποιηθεί η συνδυαστική φαντασία του κριτικού». Ο φιλόλογος Γιώργος Μύαρης αναλύει τη συμβολή του Βίτι στα ελληνικά γράμματα, όχι μόνο με την «Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» του, αλλά και με τις μελέτες του για έργα προηγούμενων αιώνων, ενώ ο Λευτέρης Παπαλεοντίου στο κείμενό του «Ο Μάριο Βίτι ως ιστορικός της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» καταλήγει, για την πρόσφατη εμπλουτισμένη επανέκδοση της «Ιστορίας» του Βίτι, ότι «αποτελεί ένα επίτευγμα, την πιο ενημερωμένη και πιο φρέσκια Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας».

Κατανοώντας τον Χάιντεγκερ

Γ ια τον Γ ερμανό φιλόσοφο Μάρτιν Χάιντεγκερ έχουν γραφτεί χιλιάδες σελίδες και για την πολιτική του στάση (φιλοχιτλερικός) και για σημαντική συμβολή του στη Φιλοσοφία. «Πατέρα της σύγχρονης Λογικής» τον ονομάζει ο Παναγιώτης Θανασάς, επιμελητής του αφιερώματος, που δημοσιεύει για τον Χάιντεγκερ το «Υπόμνημα στη Φιλοσοφία» των Εκδόσεων Πόλις. Ο Θανασάς στο εισαγωγικό σημείωμα του αφιερώματος επισημαίνει, ότι αν σκοπός κάθε ερμηνείας είναι «να κατανοήσουμε έναν συγγραφέα καλύτερα απ΄ ό,τι ο ίδιος κατανόησε τον εαυτό του», δεν είναι τυχαίο ότι οι έξι μελέτες που ακολουθούν προσγράφονται στο σύνολό τους, η καθεμία με το δικό της τρόπο, σε αυτή την επιδίωξη». Οι έξι μελετητές που συνεισφέρουν στο αφιέρωμα, όλοι πανεπιστημιακοί: Πάνος Θεοδώρου, Γεράσιμος Κακολύρης , Παύλος Κόντος , Γ κόλφω Μαγγίνη, Μαρκ Μιχάλσκι και Γ εώργιος Ξηροπαίδης. Το αφιέρωμα ξεκινάει με τη διάλεξη του Χάιντεγκερ (αδημοσίευτη έως τώρα στο σύνολό της) σε έκτακτη συνεδρία της Ακαδημίας Αθηνών, δεκαεπτά ημέρες πριν από το χουντικό πραξικόπημα των συνταγματαρχών, στις 4 Απριλίου 1 967. Ο τίτλος της «Η καταγωγή της τέχνης και ο προορισμός της σκέψης», σε μετάφραση του Π. Θανασά.

Στο τέλος του αφιερώματος , που ασφαλώς δεν είναι προσβάσιμο σε όλους, υπάρχει εκτεταμένη βιβλιογραφία που περιέχει τους τίτλους στους οποίους παραπέμπουν οι συγγραφείς των κειμένων.

ΧΟΡΗΓΙΕΣ. Σε τριάντα σελίδες του απλώνει το «Ηighlights» το αφιέρωμα «Χορηγία και πολιτισμός» με αφορμή, προφανώς, το νομοσχέδιο του υπουργού Πολιτισμού Γιώργου Βουλγαράκη. Ενδιαφέρουσες απόψεις, έπαινοι, επιφυλάξεις κυκλώνουν ένα θέμα που δεν είναι καθόλου απλό. Η υπόλοιπη, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, ύλη του περιοδικού μοιράζεται, ως συνήθως σε πολλά πεδία: αρχιτεκτονική, εικαστικά (50 σελίδες), θέατρο, λογοτεχνία, κινηματογράφος, χορός , μουσική, φωτογραφία, design.

ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ «ΠΟΡΦΥΡΑΣ»: Τ.Θ. 206, Κέρκυρα 491 00, τηλ.: 2661 0-31 .923.

«ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΤΗ ΦΙΛOΣΟΦΙΑ»: Ομήρου 32, Αθήνα 106 72, τηλ.: 21 0-3643.382.

«Ηighlights»: Σόλωνος 140, Αθήνα- 106 77, τηλ.:

2 1 0-3821 .222.