Υπάρχει περίπτωση οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές να αλλάζουν τη σύνθεση των εγκεφάλων των παιδιών;
Η βαρόνη Σούζαν Γκρίνφιλντ και άλλοι ειδήμονες σίγουρα πιστεύουν κάτι τέτοιο. Και τώρα στη Βρετανία έχει συγκροτηθεί μία κοινοβουλευτική επιτροπή για να εξετάσει τα επιστημονικά στοιχεία.

Δημιουργεί πράγματι ο σύγχρονος τρόπος ζωής ένα νέο είδος ανθρώπου, του οποίου οι αλλαγμένες συνάψεις θα τον κάνουν να σκέπτεται και να λειτουργεί διαφορετικά από το σημερινό είδος ανθρώπου; Ακούγεται σαν σενάριο για ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά ένας αυξανόμενος αριθμός ειδικών πιστεύουν

ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο σκέπτονται

ότι οι σχολικές τάξεις του αύριο είναι πιθανό να γεμίσουν με μαθητές που θα έχουν πιο διακεκομμένη σκέψη, θα μπορούν να συγκεντρωθούν για λιγότερο χρόνο, θα επικοινωνούν μέσα από εικόνες αντί για λέξεις, θα έχουν περισσότερες μαθησιακές δυσκολίες και θα είναι λιγότερο ικανοί να ελέγχουν τις ορμές και τα συναισθήματά τους, σε σχέση με τα σημερινά παιδιά.

Η βαρόνη Σούζαν Γκρίνφιλντ, διευθύντρια του Βασιλικού Ινστιτούτου της Βρετανίας, είναι κορυφαία νευρολόγος που πιστεύει ότι η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο σκέ-πτονται τα παιδιά. Έχει δε προειδοποιήσει τη Βουλή των Λόρδων ότι η κουλτούρα των ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί να οδηγήσει σε μία απώλεια της ικανότητας κρίσης και αξιολόγησης των πληροφοριών που λαμβάνει ο εγκέφαλος των παιδιών. Τώρα έχει συγκροτήσει μία κοινοβουλευτική ομάδα για να συγκεντρώσει και να αξιολογήσει τη δουλειά που έχουν κάνει επί του θέματος κορυφαίοι νευρολόγοι και εκπαιδευτικοί.

«Η τεχνολογία είναι πανίσχυρο εργαλείο και το να αφήνεις τον κόσμο να έχει απροσπέλαστη πρόσβαση σε αυτήν είναι σα να δίνεις σε κάποιον κλειδιά αυτοκινήτου χωρίς προηγουμένως να του μάθεις πώς να οδηγεί», λέει η Γκρίνφιλντ. «Υπάρχει μεγάλη ανησυχία γι΄ αυτό το θέμα. Όπου και να πάω, με πλησιάζουν γονείς και μου λένε ότι ανησυχούν πολύ με τα μικρά τους παιδιά». Στην ομάδα που εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους η επιστημονική έρευνα μπορεί να επηρεάσει τις εκπαιδευτικές πρακτικές περιλαμβάνονται οι πρώην υπουργοί Παιδείας Σίρλεϊ Ουίλιαμας, Εστέλ Μόρις και Τζίλιαν Σέπχαρντ.


Σιωπηλή πανδημία διαταραχών της ανάπτυξης

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ στον τομέα της δημόσιας υγείας προειδοποιούν ότι μπορεί να αντιμετωπίζουμε μία «σιωπηλή πανδημία» διαταραχών της ανάπτυξης, όπως είναι ο αυτισμός, η αδυναμία συγκέντρωσης και η υπερκινητικότητα, από βλάβες που έχουν προκαλέσει σε αγέννητα παιδιά χημικά που δεν έχουν δοκιμαστεί. Γράφοντας στο «Λάνσετ» αυτόν τον μήνα, ο Φιλίπ Γκραντζεάν από τη Δανία και ο Φίλιπ Λάντριγκαν από τις ΗΠΑ σημειώνουν πως 10.000 χημικά είναι εγκεκριμένα για χρήση στην Ευ-ρωπαϊκή Ένωση, εκατοντάδες εκ των οποίων είναι πιθανό να αποδειχθούν τοξικά στον εγκέφαλο του εμβρύου. Και ένας αυξανόμενος όγκος ερευνών φανερώνει ότι απασχολημένοι γονείς και κατώτερη του μέσου επιπέδου φροντίδα των παιδιών μπορεί να αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά μεγαλώνουν. Είναι πλέον γνωστό ότι τα μωρά γεννιούνται με το πλήρες φορτίο εγκεφαλικών κυττάρων τους και μετά δημιουργούν συνάψεις ανάμεσά τους στα πρώτα χρόνια της ζωής τους. «Αλλά τα πράγματα που διαμορφώνουν τους εγκεφάλους των παιδιών αλλάζουν», λέει η Σου Πάλμερ, ειδικός σε θέματα εκπαίδευσης και συγγραφέας του βιβλίου «Τοξική Παιδική Ηλικία»(«Τoxic Childhood»). «Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ζωής μας και στον πολιτισμό μας σημαίνουν ότι οι νευρικές συνάψεις που πρέπει να γίνουν δεν γίνονται ή δεν πάνε τόσο βαθιά».